Bloedend tandvlees

Ingediend door admin op wo, 05/30/2018 - 09:58

Bloedend tandvlees, is dat erg?

Bloedend tandvlees komt bij veel mensen regelmatig voor. Bijvoorbeeld na het poetsen kan je bij het uitspugen zien of je tandvlees bloedt. Zelfs als dit maar af en toe is, moet je dit signaal serieus nemen. Tandvlees hoort niet te bloeden. Het bloeden en een zwelling van het tandvlees is een teken van ontsteking.

Het ontstaan van bloedend tandvlees

Op tanden en kiezen ontstaat er dagelijks tandplak. Tandplak bestaat voornamelijk uit bacteriën. Bij het niet tijdig verwijderen van deze bacteriën door middel van een goede mondhygiëne en/of professionele zorg kan een ontsteking al snel ontstaan. Dit kan al na 24 uur zijn. Dit proces verloopt in eerste instantie pijnloos. Door de plakgroei tegen te gaan met de juiste mondhygiëne zal het tandvlees zich herstellen. Het herstelproces duurt gemiddeld twee weken. Na herstel is het opnieuw ontstaan van ontstekingen door preventieve mondhygiëne een logisch vervolg.

Kenmerken van tandvlees ontsteking

Bij een ontsteking worden de fijne bloedvaatjes in het tandvlees makkelijker toelaatbaar voor bloed. Dit is een afweermechanisme van het lichaam. Door de toestroom van bloed wordt het tandvlees iets dikker en roder. Het verschil ligt normaal gezien zeer genuanceerd. Slechts een geoefend oog, zoals die van de tandarts of mondhygiënist kan dit dan waarnemen. Op het moment dat de ‘aanval’ van de bacteriën erg groot is, bijvoorbeeld bij verminderde weerstand door ziekte, medicijngebruik of verwaarlozing, wordt het tandvlees ook voor de patiënt zichtbaar dikker dan gezond tandvlees. Ook als je afweersysteem elders in je lichaam hard aan het werk is, kan het tandvlees heel duidelijk dik en rood worden. Het kan dan ook bloeden bij (lichte) aanraking. Dit is tevens het geval bij een acute ontsteking in het lichaam en/of bepaalde ziektes/infectie zoals Hiv-besmetting.

Geen bloeding, wel ontstoken

Als het signaal van bloedend tandvlees afwezig is kan men toch een ontsteking in de mond hebben. Je verwacht het niet maar krijgt dan in de tandartsstoel te horen dat het tandvlees (erg) ontstoken is. Dit ziet men vaak bij rokers. Bij rokers zijn de vaatjes minder flexibel waardoor de lokale afweer minder goed functioneert. Er stroomt dan niet voldoende bloed naar het gebied met de bacteriën. Ook kan het zijn dat het ontstoken gebied gemist worden tijdens het poetsen. Bijvoorbeeld omdat de ontsteking dieper is gelegen of tussen de tanden en kiezen in.

Ontsteking begint meestal tussen tanden en kiezen

De ontsteking ontstaat meestal als eerste tussen de kiezen in, met name in de bovenkaak. Daar zijn vijf redenen voor aan te voeren.

1. Een tandenborstel komt niet tussen tanden en kiezen in, dus de tandplak blijft hier zitten als er enkel tanden gepoetst wordt.
  2. Het tandvlees vormt zich tussen tanden en kiezen in een kommetje wat een soort 'vergaarbakje' voor bacteriën vormt.
  3. De vezeltjes van het tandvlees lopen slechts in één richting en dus niet zoals de rest waar er sprake is van stevig vlechtwerk.
  4. De kiezen in de bovenkaak bevatten drie wortels. Ook tussen die wortels kan er tandvlees en kaakbot verloren gaan en zowel jij als de tandarts of mondhygiënist kunnen hier niet goed bij komen.
  5. Tenslotte liggen deze kiezen naast de speekselklieren waardoor hier zich hier sneller tandsteen vormt.

Voorkomen bloedend tandvlees

De tandarts of mondhygiënist zal bij de periodieke controle de pockets opmeten, dit zijn de ruimtes tussen tanden, kiezen en tandvlees. Bloedend tandvlees door gingivitis kan genezen door een goede mondhygiëne. Het is hierbij verstandig om regelmatig de mondhygiënist te bezoeken om het gebit professioneel te laten reinigen waarbij het tandsteen wordt verwijderd. De mondhygiënist kan je ook instructies geven voor goede mondzorg die voor jou optimaal is. De fase van gingivitis is omkeerbaar, de fase van parodontitis is ernstiger. Laat je dus op tijd behandelen.

V21-2-2