Ingediend door admin-content op ma, 05/15/2023 - 10:47

Dagelijkse mondzorg Ayurveda

Dagelijkse mondverzorging volgens de Ayurveda

Ayurveda is één van de oudste gezondheidssystemen ter wereld, afkomstig uit het oude India en erkend door de WHO (Wereldgezondheidsorganisatie, World Health Organization).

Deze holistische geneeskunde benadrukt dat het van groot belang is om in jouw eigen unieke balans te komen en te blijven, omdat je dan optimaal gezond, fit en gelukkig bent. Hierbij wordt gebruikt gemaakt van de vijf elementen ether, lucht, vuur, water en aarde, onderverdeeld in Vata, Pitta en Kapha die bij elk mens in een unieke samenstelling (net zoals bij ons dna) zijn vorm gegeven. Bij een langdurige onbalans van deze elementen kunnen er ziekten en onregelmatigheden ontstaan, zowel fysiek als mentaal. Bij een verhoogd vuur element zie je bijvoorbeeld vaak tandvleesontstekingen en bloedend tandvlees. Bij een verhoogd lucht element problemen met de zenuwen. Voeding, leefstijl, het gebruik van kruiden en bepaalde behandelingen en methoden kunnen die balans herstellen en versterken, dit alles op geheel natuurlijke basis.

Hoewel mondverzorging maar een piepklein onderdeeltje is van de Ayurveda, is het wel een belangrijke. Een goede dagelijkse routine en verzorging houden je mond en tanden gezond. Maar ook van binnen uit is een gezonde voeding en levensstijl essentieel, omdat een gezond lichaam en immuunsysteem uiteraard ook van nature bacteriën en ontstekingen bestrijdt.

Waar kan je bij een goede dagelijkse mond routine aan denken?

Tong schrapen

Bij het opstaan en nog voordat je gaat ontbijten, schraap je met een koperen schrapertje voorzichtig de witte aanslag van je tong. ‘S nachts hopen afvalstoffen zich op in de mond en door die in de ochtend weg te halen, komen die niet in je systeem terecht en houd je je mond schoon en gezond.

Oil pulling of Gandusha

Neem een eetlepel kokosolie of sesamolie in je mond en trek/ spoel het gedurende 10-15 minuten door je mond. Dit helpt bij het verwijderen van gifstoffen uit de mond en vermindert de groei van bacteriën. De olie spuug je uit, niet doorslikken! Zo raak je alle afvalstoffen kwijt.

Tanden poetsen met kruiden

Er zijn speciale Ayurvedische tandpasta’s en tandpoeders op de markt. Zij maken gebruik van kruiden en etherische oliën zoals bijvoorbeeld neem, Triphala, kurkuma, pepermunt, peper of kruidnagel. Deze kruiden hebben allemaal specifieke eigenschappen die tand gezondheid ondersteunen, ontstekingen remmen, pijnstillend werken, het zenuwstelsel (bij gevoelige tanden) ondersteunen en tandvlees beschermen en voeden.

Mond olie

Naast de basis oliën om olie door de mond te spoelen, bestaan er ook specifieke  kruidenoliën en spoelingen die gebruikt kunnen worden bij klachten zoals bloedend tandvlees, aften of ontstekingen in de mond of gevoelige tanden. Deze ingrediënten kunnen met zorg door een professional samengesteld worden om de klachten van de patiënt te verhelpen.

Poetsen met een stokje

In het oude India poetsten mensen hun tanden met een takje van de neem boom. Neem (of Nimba, de Azadirachta indica) heeft een antiseptische werking en werd in het oude India vaak gebruikt als een antibiotica. Tot op de dag van vandaag zie je soms nog Indiërs hun tanden poetsen met neem stokjes en worden deze stokjes als alternatieve tandenborstels verkocht in kleine kruidenierszaakjes. Uit diverse studies blijkt dat kinderen die neem takjes gebruiken om hun gebit te reinigen, minder gaatjes hebben dan kinderen die dat niet deden (1). Overigens wordt vandaag de dag veel wetenschappelijk onderzoek gedaan naar de werkzaamheid en effectiviteit van Ayurveda en worden veel studies gepubliceerd op pubmed, onze internationale wetenschappelijke medische database.

Ondanks dat natuurlijke stoffen over het algemeen door mensen goed worden verdragen, is het altijd wijs om een Ayurvedisch arts of -zorgprofessional om raad te vragen of het middel dat je wil gebruiken ook voor jou, en eventueel jouw klacht, geschikt is.

Wetenschappelijk onderzoek: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3131773/

Corline Vedder

Ayurvedisch en holistisch therapeut, vedisch coach en eigenaar van Bodhi Ayurveda