Ingediend door admin-systeembeheer op ma, 02/22/2021 - 16:21

Dagelijkse mondhygiëne

Bij een gezonde leefstijl hoort ook een dagelijkse mondhygiëne. Voor een goede dagelijkse mondverzorging kun je eenvoudig de volgende stappen aanhouden:

• Tandenpoetsen
  • Interdentaal reinigen
  • Gebruik van een mondspoelmiddel
  • Vergeet de tong niet

Hieronder een korte toelichting per stap

• Stap 1: Tandenpoetsen. Het algemene advies is om je tanden tweemaal per dag te poetsen, gedurende twee minuten. Doe dit bij voorkeur ’s morgens en voor het slapengaan. Aanvullend advies is om een tandenborstel te kiezen met zachte borstelharen. Deze is zacht voor tanden en tandvlees, wat betekent dat ze het tandglazuur niet beschadigen en het tandvlees niet laat bloeden. Wel is van belang dat je tijdens het tandenpoetsen geen druk uitoefent op de tandenborstel. Doe je dat wel, dan loop je het risico op beschadiging van tanden, tandvlees of op gevoelige tanden of terugtrekkend tandvlees met alle gevolgen van dien.De keuze van de tandpasta zelf is lastiger te maken. Kijk hiervoor op uitleg over tandpasta. Gebruik ongeveer 1 cm tandpasta per poetsbeurt. Voor kinderen moet deze dosering worden aangepast tot een hoeveelheid ter grootte van een doperwt. Na het poetsen met kracht spoelen met (lauw) water om de losse etensresten weg te spoelen.
  • Stap 2: Interdentaal reinigen. Lees meer over wat interdentale reiniging is en hoe je interdentale producten gebruikt op de pagina interdentale reiniging.
  • Stap 3: Gebruik van een mondspoelmiddel Na de stappen 1 en 2 kun je ervoor kiezen om de mond met een mondspoelmiddel na te spoelen. Voor meer informatie hierover kun je verder lezen op de pagina mondspoelmiddelen.
  • Stap 4: Vergeet de tong niet. De tong is door de ruwe structuur een verzamelplaats van bacteriën. Met namen achter op de tong bevinden zich (slechte) bacteriën, genesteld in de groeven van de tong. Deze bacteriën kunnen een belangrijke invloed hebben op de ademgeur, of te wel een slechte adem veroorzaken. Op de tong leven andere bacteriën dan rondom de tandhalzen. Om die reden is het advies om voor de tong een speciale tongreiniger te gebruiken. Dus niet de tandenborstel waarmee je jouw tanden poetst! Maak met de speciale tongreiniger de bacteriën los. Schraap met de andere zijde de bacteriën uit de mond. Je kunt ervoor kiezen de mond na te spoelen met water. Tongreinigers zijn er is allerlei soorten én maten. Het is misschien gewoon een kwestie van proberen om na te gaan wat jij prettig vindt werken. Als je een tongreiniger kiest met een kleine kop dan heb je grotere kans dat je kokhalzen en braakneigingen kunt voorkomen.
Gum Softpick makkelijk in gebruik

Waarom is dagelijkse mondverzorging zo belangrijk?

Met een goede dagelijkse mondverzorging zoals hierboven beschreven, kun je veel mondproblemen voorkomen. Hieronder een aantal voorbeelden:

• Gaatjes
  • Gingivitis
  • Parodontitis
  • Slechte adem
  • Algehele gezondheid

Een gezonde mond voor een gezond lichaam!

De mondgezondheid staat in relatie tot de algemene gezondheid. Vele studies hebben aangetoond dat een ongezonde mond in relatie staat tot welvaartsziekten als hart- en vaatziekten, diabetes 2, obesitas en zelfs Alzheimer en vormen van kanker. In tijden van virussen als in het ‘griepseizoen’ en zoals in 2020 en 2021 met COVID-19 is een goede weerstand nog belangrijker. Met een goede weerstand is een lichaam beter bestand tegen ‘aanvallen’ van virussen en bacteriën. Een besmetting zal minder gevolgen hebben en het herstel sneller gaan. 'Je kan tegen een stootje!' met een optimale weerstand. Conclusie; een gezonde mond helpt je weerstand te verhogen en je lichaam weerbaar en sterk te maken.

GUM Tongschraper

Artikel co-auteur

Irene Boers

Ondersteuning beheer, content- en relatiebeheer platform gezondheidszorg