Tanden bleken - alles over tanden bleken | Tandarts.nl

Door tanden te bleken kunt u wittere tanden krijgen. En wittere tanden is iets dat veel mensen willen. Maar door twijfels en misschien ook schaamte laten zij zich weerhouden om dit aan hun tandarts te vragen. Wij begrijpen dat een gezond en functioneel gebit zeer belangrijk is en een groot deel van onze site is bedoeld om u daarmee te helpen. Maar met mooie tanden en kiezen zult u uw gebit beter waarderen en het helpt u te motiveren om het gebit gezond te houden.

Praktijken in de buurt die tanden bleken

Hieronder staan een aantal interessante onderwerpen genoemd:

Mooie glimlach geeft zelfvertrouwen

Na de ogen is de glimlach vaak het eerste waar men naar kijkt. Een mooie glimlach geeft zelfvertrouwen. U durft vaker te lachen en het geeft uw leven een nieuwe impuls. Als u er goed uit wilt zien voor bijvoorbeeld een bruiloft, sollicitatie of een date, denk dan ook aan uw gebit. Voor veel cosmetische behandelingen is boren noodzakelijk maar dat geldt niet voor bleken. Met bleken is juist een heel natuurlijk resultaat te bereiken doordat de originele structuur en vorm van uw tanden behouden blijft.

In de loop van de jaren zullen uw tanden en kiezen kleurstoffen opnemen. Natuurlijk is dit afhankelijk van hoeveel verkleurende producten, zoals sigaretten, koffie, thee, rode wijn, etc. u nuttigt. Dit worden externe verkleuringen genoemd. Hierdoor zullen met het ouder worden de tanden donkerder worden. In sommige gevallen zijn de tanden door medicijngebruik en/of ontwikkelingsstoornissen al verkleurd bij het doorbreken. Dit worden intrinsieke verkleuringen genoemd. Vroeger werd dit soms opgelost door kronen te maken maar tegenwoordig kan bleken een grote uitkomst bieden.

Systemen om tanden te bleken

Tanden bleken wordt nu al vele jaren succesvol toegepast bij verkleurde tanden en kiezen. Er zijn verschillende systemen om tanden te bleken. De meeste systemen worden via de tandarts verstrekt, maar u kunt ook sommige systemen in de winkel of via internet zelf kopen. Doordat deze producten vaak lagere concentraties gebruiken is de werkzaamheid minder en tevens is het vaak beter om onder toezicht van de tandarts te bleken, zodat de ontwikkeling van de tanden en eventueel het tandvlees onder controle wordt gehouden. Een tand of kies kan van buitenaf gebleekt worden of van binnenuit bij een dode tand.

Van buitenaf bleken:

Dit bleken kan bij de tandarts in de stoel worden gedaan of thuis door de patiënt zelf:

1. In de tandartsstoel (office bleaching)

De tanden en kiezen worden drooggelegd door middel van een rubberlapje dat tevens het tandvlees tegen de bleekgel beschermt. Het is ook mogelijk het tandvlees te beschermen door er een speciale gel op aan te brengen.

Bescherming van het tandvlees en de weke delen voor laser bleken

Vervolgens kan de tandarts de bleekgel op de tanden aanbrengen en gedurende een bepaalde tijd laten inwerken. Dit proces kan met een lamp (laser) versneld worden. Wetenschappers betwijfelen of het licht echt de reden is voor een versnelde bleekwerking en geven eerder de warmte van de lamp als oorzaak aan.

Versnelling van het bleekproces d.m.v. licht

1. Thuisbleken met een bleeklepel

Een andere methode van bleken kan thuis worden uitgevoerd. Zie bijgaande link voor meer uitleg over tanden bleken thuis.

1. Bleeklepel met bleekgel in de wachtkamer van de tandarts

De tandarts gebruikt dan een bleekgel met een sterkere concentratie bleekstof (carbamideperoxide). Hierdoor hoeft u de lepel minder lang in te houden (1/2 tot 2 uur). Enkele malen herhaling is vaak noodzakelijk. Tijdens het bleekproces kan er tandpijn of pijnlijk tandvlees ontstaan. De bleeklepel korter dragen of met langere tussentijden kan de pijn doen verdwijnen. Eventueel kan de bleekbehandeling onderbroken worden. Als de pijn verdwenen is, kan het bleken hervat worden.

Van binnenuit bleken (walking bleach):

Na een wortelkanaalbehandeling kan de dode tand van binnenuit gebleekt worden. In de tand wordt een papje met een bleekmiddel aangebracht, waarna de tand wordt afgesloten met een tijdelijke vulling. In de dagen hierna zal de tand lichter worden. Afhankelijk van het resultaat zal de behandeling enkele malen worden herhaald. Uiteindelijk wordt de tand met een definitieve vulling afgesloten. Aangezien hiervoor een wortelkanaalbehandeling uitgevoerd moet zijn, is het bij levende tanden niet aan te raden.

Resultaat tanden bleken

Het resultaat kan verrassend zijn en een heel mooi effect op de tandkleur hebben. Vullingen bleken moeilijk mee, maar kunnen natuurlijk eventueel overgemaakt en aangepast worden. Na een aantal jaar kleuren de tanden terug naar de oorspronkelijke kleur. Roken en veel koffie of thee drinken versnelt dit. Met opnieuw bleken kan dan opnieuw resultaat geboekt worden. Het resultaat kan ook worden bijgehouden door één keer per maand te bleken. Het resultaat kan afhankelijk zijn van de oorzaak van de verkleuring. Bij een antibioticum (tetracycline) verkleuring bijvoorbeeld is het resultaat minder goed te voorspellen.

Om uw tanden de mooie witte tint te laten behouden is het van belang dat u na de behandeling uw tanden goed blijft verzorgen. Neem elke avond net dat beetje extra tijd om uw tanden te poetsen met bijvoorbeeld charcoal teeth whitening poeder. Mocht de wittere tint alweer iets zijn verdwenen, maak dan kunt u gebruik maken van een whitening pen, zodat u binnen een week weer kan stralen.

Meest voorkomende oorzaken van verkleuring tanden

Verouderingsproces

Naarmate de leeftijd stijgt, wordt de laag tandbeen van de tanden en kiezen steeds dikker. Hierdoor treedt een verdonkering of vergeling van de tandkleur op. Bovendien wordt door slijtage de laag glazuur dunner (of slijt helemaal weg op sommige plaatsen), waardoor het gelere tandbeen beter zichtbaar wordt. De kleur van tanden en kiezen wordt ook beïnvloed door barstjes in het glazuur, waar doorheen kleurstoffen dringen.

Dode tand

Als gevolg van bijvoorbeeld tandbederf of een ongeval, kan het levende deel van een tand (pulpa) geïnfecteerd raken. Wanneer dit pulpaweefsel afsterft, komen er kleurstoffen uit de rode bloedcellen vrij. Deze bloedcellen kunnen de tand een blauwe of geel/grijze verkleuring geven. Ook als er al een wortelkanaalbehandeling gedaan is, kan de vulling of resterend pulpamateriaal de verkleuring veroorzaken.

Ongeval

Als door een ongeval de tanden en kiezen beschadigd raken, wordt ter reparatie een laagje tandbeen afgezet aan de binnenkant van de tanden en kiezen. Dit zorgt voor een vergeling. Mocht de pulpa door het ongeval afsterven dan kan de hierboven beschreven blauwe of geel/gijze verkleuring optreden.

Medicijngebruik

Bij jonge kinderen waarin het blijvende gebit nog in ontwikkeling is, kan het antibioticum tetracycline verkleuringen veroorzaken. Oorspronkelijk wordt een gele kleur ingebouwd, maar onder invloed van daglicht wordt dit bruin.

Ontwikkelingsstoornissen

De ontwikkeling van tanden en kiezen voltrekt zich in de kaak. Tijdens deze ontwikkeling kunnen stoornissen optreden waardoor er afwijkingen ontstaan. Bijvoorbeeld de structuur van glazuur en tandbeen kan anders zijn, waardoor kleurstoffen makkelijker binnendringen. Dit is onder andere het geval bij fluorose: door een te hoge concentratie fluoride tijdens de aanleg van tanden en kiezen raakt vooral de vorming van glazuur verstoort. Het gevolg is een poreus tandmateriaal met een afwijkende kleur.

Andere oorzaken

Tandbederf kan verkleuring veroorzaken, dit moet behandeld en gevuld worden, tanden bleken is dan geen oplossing. Doorschijnende grijze vullingen kunnen alleen verholpen worden door deze te vervangen door witte vullingen. Verkleurde randjes langs vullingen en kronen zijn moeilijk met bleken te verhelpen, polijsten en/of overdoen is hier de oplossing. Aanslag en tandsteen kunnen ook verkleuringen veroorzaken, voordat gebleekt kan worden, zal dit natuurlijk eerst weggehaald moeten worden.

Deze informatie en/of conclusies zijn gebaseerd op de mening van de auteur, welke weer gebaseerd zijn op de huidige stand der wetenschap.