Ingediend door admin-content op di, 05/24/2022 - 12:18

Rollenspel longartsen met een ;-) over Stoppen met roken

Dat longartsen hun patiënten het advies geven om te stoppen met roken is logisch, dat vindt niemand vreemd. Ook de tandarts en mondhygiënist geven steeds vaker het advies om te stoppen met roken ter ondersteuning van een behandeling of bij een probleem in de mond. Denk aan bloedend tandvlees (gingivitis) of een ernstige tandvleesontsteking (parodontitis) waar vaak een langdurige behandelperiode voor nodig is. Door te stoppen met roken help je zelf mee aan je herstel. Stoppen met roken is ook belangrijk wanneer er een implantaat wordt geadviseerd of wanneer je een kaakoperatie moet ondergaan.

Wat doet roken dan met je mondgezondheid?

Stoppen met het roken bij behandelingen in de mond is erg belangrijk omdat de nicotine in de tabak de doorbloeding van het tandvlees verminderd. De nicotine in de tabaksrook kan doordringen in het tandvlees waardoor de bloedvaten zich vernauwen en daardoor is het tandvlees minder goed doorbloed. Een goede doorbloeding is gezond en helpt het tandvlees snel te herstellen. Nicotine vermindert ook de aanmaak van speeksel. Ook zullen er minder afweercellen de slechte bacteriën in de mond bereiken wat ontstekingen de kans geeft en herstel tegenwerkt. Dit alles geeft een verhoogd risico op tandvleesontstekingen en belemmerd het herstel bij een probleem in de mond.

Wanneer de tandarts of mondhygiënist een risico op een probleem opmerkt of de eerste signalen ziet, zal hij of zij preventief het advies geven om te stoppen met roken om mondproblemen te voorkomen. Roken is een risicofactor voor verschillende mondaandoeningen

Hoe wil je dat de tandarts of mondhygiënist met je meedenkt?

In deze video laten dr. Wanda de Kanter en dr. Pauline Dekker, beide longarts in een rollenspel 2 manieren zien hoe een mondhygiënist of tandarts een patiënt het advies kan geven om te stoppen met roken. In deze video is de één de patiënt en de ander is de mondhygiënist. Rokers en niet-rokers, bekijk de video!! Behalve dat het amusant is zal je er ook inspiratie uit kunnen halen voor jezelf of iemand die je lief is.

Het betreft een video voor professionals over motiverende gespreksvoering, een evidence based methode om het gesprek met o.a. rokers aan te gaan.

Help mee en teken meteen ook de petitie voor een rookvrije generatie! https://sickofsmoking.petities.nl/Lees meer op https://sickofsmoking.nl/

Button stoppen met roken middel groot

Wanda de Kanter

Longarts - Voorzitter Rookpreventie Jeugd