Wortelkanaalbehandeling | Tandarts.nl

Wat is een wortelkanaalbehandeling?

Een wortelkanaalbehandeling ook wel zenuwbehandeling of endodontische behandeling genoemd, is een behandeling waar vervelende en pijnlijke verhalen over worden verteld. Maar de vraag is of dit wel terecht is! De behandeling wordt in principe onder verdoving uitgevoerd en kan vaak pijnloos uitgevoerd worden. Slechts in enkele gevallen bij een acute ontsteking of abces (dikke wang) is het niet mogelijk om volledig pijnloos te werken.

Wortelkanaalbehandeling helpt snel tegen kiespijn

Een wortelkanaalbehandeling kan om verschillende redenen door de tandarts uitgevoerd worden. Herkenbaar is de situatie waarbij het levende deel van een tand/kies (de pulpa) ontstoken is en kiespijn veroorzaakt. De behandeling vindt over het algemeen plaats onder verdoving en is zonder acute ontsteking bijna altijd pijnloos uit te voeren.

Door een wortelkanaalbehandeling te starten en het pulpaweefsel met daarin de zenuwvezels te verwijderen, kan de tandarts iemand snel van de kiespijn af helpen. Hier leest u meer over het pulpaweefsel binnen een tand of kies.

Veel mensen vragen zich af hoe het zit met de kosten van een wortelkanaalbehandeling. Het maakt uit of het gaat om een behandeling met één kanaal of bijvoorbeeld drie kanalen.

Via de link hieronder komt u op een overzicht van veelgestelde vragen over wortelkanaalbehandelingen. De vragen zijn gebaseerd op vragen gesteld in ons forum en zijn beantwoord door een tandarts.

Een ingewikkelde pijnklacht kan verwijzen naar een gewone kiespijn. Maar een ogenschijnlijk lichte pijnklacht kan een veel ernstiger oorzaak hebben.

Deze informatie en/of conclusies zijn gebaseerd op de mening van de auteur, welke weer gebaseerd zijn op de huidige stand der wetenschap.