3 Tips voor een gezonde mondflora

Naast een goede dagelijkse mondhygiëne zijn er factoren die je helpen je mondflora gezond te maken en gezond te houden.

  • Tip 1: Eet vezels uit groenten en fruit. Deze stimuleren een goede speekselproductie met daarin stoffen die als voedingsbron van de mondflora dienen. De voedingsvezels zijn ook de voedingsbron voor de goede, beschermende bacteriën in de darmen. Deze heb je nodig voor een goede algehele gezondheid alsook een goede mondgezondheid.
  • Tip 2: Beperk het eten van suikers en zetmeelrijke producten (alles met meel).  Hierdoor verandert de samenstelling tandplak, wat voor het grootste gedeelte uit bacteriën bestaat. Suikers en zetmeel zijn namelijk voeding voor de slechte bacteriën.
  • Tip 3: Ga verstandig om met dagelijkse stress en geef je lichaam voldoende rust voor een goede balans en tijd om te kunnen herstellen. De samenstelling van de bacteriële flora verandert door stress.

MAAR WAT IS MONDFLORA EIGENLIJK?

Mondflora zijn alle levende micro-organismen (bacteriën) in de mondholte. De darmflora heeft zijn eigen levende micro-organismen. Beide flora werken samen! Een deel van deze bacteriën doen goed werk en hebben een positieve werking op je gezondheid. Dat zijn de goede bacteriën. Ze beschermen je tegen ontstekingen en gaan tandbederf tegen. Belangrijk is de balans tussen de goede en slechte bacteriën, ook wel microbieel evenwicht genoemd.

SPIJSVERTERING

Een goede spijsvertering is belangrijk voor een goede gezondheid stevige weerstand tegen ziekte en helpt mee aan een vrolijke stemming. Dat komt omdat voeding je hele lichaam voedt, en de spijsvertering kan alle gezonde stoffen uit je eten halen wanneer deze goed werkt. 

Wat heeft de mondflora daarmee te maken?

We vergeten vaak dat de spijsvertering in de mond begint. De vertering van je voedsel begint met het kauwen van je eten. Dat betekent dat niet alleen je darmen een grote rol spelen voor je gezondheid maar je mond net zo belangrijk is. 

Daarnaast bevat speeksel ook enzymen die het voedsel voorbereiden op de verteringsprocessen in de maag en darmen. Zo kan je lichaam alle voedingsstoffen uit het eten halen. Daarom is een gezonde voeding, gezonde mondflora en goed kauwen, en dus het voedsel vermengen met speeksel, ontzettend belangrijk. 

Bedreigingen voor de mondflora

Gaatjes

Een teveel aan slechte bacteriën bevindt zich met name in tandplak. Tandplak veroorzaakt daardoor gaatjes in tanden en kiezen. Gaatjes ontstaan doordat het tandglazuur wordt aangetast. Dat komt omdat de schadelijke bacteriën suikers uit voeding omzetten in zuren. Die zuren lossen het tandglazuur langzaam op met een gaatje tot gevolg.

Ontstekingen 

Naast gaatjes in het gebit is een slechte mondflora ook een oorzaak van bloedend tandvlees oftewel…..ontstekingen! Ontstekingen van het tandvlees zijn gingivitis en parodontitis. Gingivitis kan met goede mondzorg snel genezen maar parodontitis is een ernstige tandvleesontsteking met botverlies. Parodontitis behoort bij de welvaartsziekten en is ook een risicofactor voor het ontstaan van andere welvaartsziekten als hart- en vaatziekten, diabetes, reuma en depressie. Redenen genoeg om te werken aan een goede mondflora! Dat begint, zoals je eerder las, met goed poetsen, regelmatig naar de tandarts voor controle, vezels eten, suikers en zetmeel beperken en een goede balans tussen stress en rust.

Extra tip: Probiotica voor de mondflora

Heb je vaak last van gaatjes of bloedend tandvlees? Overweeg dan eens om een speciale probiotica voor de mondflora te gebruiken. Deze stimuleert de groei van goede bacteriën waardoor er een gezonde balans ontstaat binnen de mond. Vraag eventueel advies aan je tandarts of mondhygiënist.

Artikel auteur

Yvonne Kort

Yvonne Kort

Eigenaar Oergezonde mond & Yvital Lifestyle, Dental Hygienist, Lifestyle specialist, Coach, Auteur