Ingediend door admin-systeembeheer op di, 04/21/2020 - 11:15

Hart en vaatziekten en mondgezondheid

Deze informatie is informatief bedoeld om inzicht te krijgen in mogelijke oorzaken en oplossingen. Deze informatie is niet bedoeld ter vervanging van het medisch advies.

“Je kunt niet zeggen dat een ongezonde mond levensbedreigend is, maar in combinatie met andere factoren – hoog cholesterol, roken, obesitas en slechte voedingsgewoonten – is het wel degelijk een risico.” Dit zegt Bruno Loos, hoogleraar parodontologie aan het Academisch Centrum Tandheelkunde Amsterdam (ACTA 2018).

Er is de laatste tijd in de media veel gezegd en geschreven over de risico’s op hart en vaatziekten bij slechte mondgezondheid. Naast dat hart en vaatziekten veroorzaakt kunnen worden door slechte voeding, stress, erfelijke belasting, overgewicht, gebrek aan beweging zien we in dat hart en vaatziekten in Nederland ook nog altijd mede worden veroorzaakt door slechte mondgezondheid. Zie bovenstaande uitspraak van hoogleraar Bruno Loos.

We zetten de verzamelde feiten op een rijtje.

• Uit onderzoek is gebleken dat de bacteriën die tandplak veroorzaken ook in de bloedstroom terecht komen en bijdragen aan de verkalking van slagaderen bij hartpatiënten.
  • In het geval van ontstoken tandvlees neemt de kans op hart- of vaataandoeningen zelfs met 20% toe. Bij personen onder de 65 jaar die chronisch last hebben van tandsteen en tandvleesontstekingen is de kans op hart- en vaatziekten zelfs 44%.
  • Vastgesteld is dat een slechte mondverzorging de kans op een hartaanval met 30 tot 40% verhoogt.
  • Bij een tandvleesontsteking zouden  gevaarlijke bacteriën in de bloedbaan terecht kunnen komen, wat kan leiden tot bloedstolsels die een herseninfarct of beroerte tot gevolg kunnen hebben.
  • Bij een tandvleesontsteking kunnen schadelijke bacteriën zich in de ontstoken pockets bevinden. Het gevolg is dat het weefsel rondom de tandwortels zijn bescherming verliest en bacteriën makkelijker in de bloedbaan terechtkomen, bijvoorbeeld tijdens het tandenpoetsen of eten. Is dat langdurig het geval, dan verergert de ontsteking rond de bloedvaten die zijn aangedaan door aderverkalking. Als ook op andere plaatsen in het lichaam een ontsteking is, zoals bij aderverkalking en aangedane kransslagaderen, wordt het ontstekingsniveau hoger en neemt de kans op harten vaatziekten toe. Bovendien activeren de bacteriën in de bloedbaan bloedplaatjes (trombocyten), die stolsels veroorzaken die kunnen leiden tot een hartinfarct of een beroerte.
  • Ontstoken tandvlees is een open wond, maar die zie je niet. Net al een open wond op je been of hand, ook deze wond moet behandeld worden.
  • Door tandplak kan een ontsteking ontstaan aan de rand van het tandvlees. We spreken dan van gingivitis. Als de ontsteking zich verder uitbreidt naar het kaakbot spreken we van parodontitis. Bij parodontitis laat het tandvlees los van de tanden en kiezen en kunnen tanden en kiezen los komen te staan en zelfs eruit vallen.

We draaien het om!

• Een gezonde mond verkleint het risico op hart- en vaatziekten. Onderzoek heeft aangetoond dat personen met een gezond gebit minder last hebben van hartaandoeningen.
  • Onderzoek laat zien dat de behandeling van parodontitis resulteert in een verbetering van de conditie van het vaatstelsel.

Nog enkele aandachtspunten:

• Patiënten die last hebben van hart- en vaataandoeningen doen er verstandig aan om dit te melden aan de tandarts of de mondhygiënist.
  • Gebruikt u bloedverdunners meldt dit uw tandarts en mondhygiënist. Bij behandelingen kunnen deze voor bloedingen zorgen. Soms is het beter om in overleg met uw arts tijdelijk te stoppen met bloedverdunners voor je een behandeling ondergaat.
  • Let ook op met opstaan na een tijd liggend in de tandartsstoel te hebben doorgebracht. Bij hartklachten en bepaalde medicatie is er een kans op flauwvallen op het moment dat u te snel uit de tandartsstoel opstaat.

Aanvullende informatie; Video van de Universiteit van Nederland met professor Bruno Loos; 'Kun je enge ziektes krijgen als je niet goed poetst?' opgenomen in het artikel Gezonde mond in relatie met algehele gezondheid.

Button stoppen met roken

Bronnen: https://www.mondzorgwestfriesland.nl/hart-en-vaatziekten en https://www.mijngezondheidsgids.nl/gezonde-mond-verkleint-risico-hart-en-vaatziekten

Artikel co-auteur

Irene Boers