Ingediend door admin-content op ma, 12/05/2022 - 14:35

Wat is snus

Snus is de populaire naam voor tabakpoeder of nicotine in een soort theezakje. Deze wordt meestal onder de bovenlip geplaatst, waar de nicotine door het mondslijmvlies kan worden opgenomen in het lichaam.  Het is een onopvallende manier van nicotine tot je nemen. Snus spreek je uit als ‘snuus’. Er is snus met tabak (gestoomd of gedroogd en fijngemalen) en zonder tabak, beiden bevatten nicotine. Naast nicotine zitten er verschillende (chemische) stoffen, zouten, suikers, geur- en smaakstoffen (zoals mint, eucalyptus) in. Er zijn wel 28 kankerverwekkende stoffen gevonden in de originele Zweedse zuigtabak. Snus is het moderne snuif- of pruimtabak en wordt graag gezien als minder schadelijk dan roken maar is dat ook zo?

Dit doet snus met het mondslijmvlies en tandvlees

De nicotine in snus heeft gevolgen voor de conditie van het tandvlees. De bloedvaatjes in het tandvlees vernauwen door de nicotine waardoor het tandvlees minder goed doorbloed is. Tandvlees is daardoor gevoeliger voor ontstekingen en wondjes genezen minder goed. Ook kunnen de mond en keel geïrriteerd raken. Ben je al bekend met bloedend tandvlees, oftewel tandvleesontsteking (gingivitis of parodontitis) dan is het gebruik van snus zeer onverstandig. Logischerwijs kan je dan zeggen dat bij verlies van tanden en kiezen dit mede is veroorzaakt door het gebruik van snus. Dit komt omdat snus het genezingsproces belemmert en tandvleesontsteking (parodontitis) verergert. Daarnaast zou er bij gebruik van snus meer risico zijn op mond- en keelkanker.

Is snus gevaarlijk voor je gebit

Het gebruik van snus heeft ook gevolgen voor de mondgezondheid zoals je hierboven leest. Er is nog niet aangetoond dat er meer risico is op tandbederf (gaatjes, cariës) door het gebruik van snus. Het kan verstandig zijn om het gebruik van snus aan je tandarts te vertellen zodat deze eventuele gevolgen sneller kan opmerken.

Is snus gezonder dan roken

Nicotine is en blijft een giftige en verslavende stof. Bij gebruik van snus wordt de nicotine opgenomen via kleine bloedvaatjes in het mondslijmvlies en het speeksel. Als je rookt komt de nicotine via de longen in je lijf. Via de longen gaat de opname van nicotine sneller. Snus zou hierdoor minder snel verslavend zijn dan sigaretten, al zit er in snus meer nicotine dan in een sigaret. De andere toegevoegde kankerverwekkende stoffen die via je slijmvlies je lichaam in komen vormen een risico voor je algehele gezondheid. Het enige voordeel van snus ten opzichte van een sigaret is dat er geen verbrandingsproducten als van teer, zware metalen en koolstofmonoxide in je lijf komen. Bij te veel nicotinegebruik of bij startende ‘snussers’ kunnen bijwerkingen ervaren worden die passen bij een lichte nicotinevergiftiging zoals duizeligheid, droge mond en misselijkheid. Een ernstigere nicotinevergiftiging herken je door opgejaagd gevoel, onregelmatige hartslag en hoofdpijn en kan zelfs leiden tot benauwdheid en coma. De stap naar tabak en e-sigaret is makkelijker gemaakt als men al een nicotine afhankelijkheid ervaart.

Snus is verboden

Er is een Europees verbod op de nicotinezakjes. In Nederland worden alle varianten van snus verboden. Alleen in Zweden, het ‘moederland’ van snus is het een legaal product. Het is in Nederland dus alleen illegaal te verkrijgen. Besef dan ook dat dit ongecontroleerde producten zijn zodat je niet weet of ermee gerommeld is en welke bijkomende (giftige) stoffen je in je lichaam krijgt.

Bronnen: