Ingediend door admin-systeembeheer op ma, 05/11/2015 - 13:05

Ragers en een gezond gebit

Met een goede mondhygiëne houdt je tanden, kiezen en tandvlees gezond. Het reinigen tussen de tanden en het weghalen van tandplak en voedselresten is van groot belang om tandvleesontsteking te voorkomen. Met het poetsen van het gebit kan ongeveer 70% van de voedselresten en tandplak worden verwijderd. Met een rager kan nog eens ongeveer 15% worden verwijderd. Lees hier hoe ragers kunnen helpen.

Tussen tanden en kiezen

Op en tussen de tanden en kiezen ontstaat tandplak. Tandplak is een nauwelijks zichtbaar laagje, plakkerig en wit-gelig. Bacteriën in de tandplak kunnen tandvleesontsteking (gingivitis) en gaatjes (cariës) veroorzaken. Tandvleesontstekingen ontstaan meestal als eerste tussen de kiezen. Dat komt omdat het tandvlees hier in een komvorm loopt. In dat kommetje blijven eenvoudig bacteriën van de tandplak zitten. Ook de kiezen zelf hebben een komvorm.

Tussen de tanden en kiezen reinigen kan op verschillende manieren. Door middel van flossen, met draad, water of lucht, tandenstokers of de rubberen variant, de softpick en tot slot de rager. Een rager is een klein borsteltje waarmee je tussen tanden en kiezen kunt reinigen. Het bereikt moeilijk reinigbare plekjes zoals onder kroon- en vullingranden en bij beugels. Het kan ook iets onder het tandvlees reinigen.

Verschillende ragers

Er zijn ontzettend veel verschillende ragertjes. Er zijn verschillende merken, verschillende vormen en verschillende maten. De wat duurdere ragers hebben om de kern een coating zodat de tanden niet beschadigd raken door het metaal. Ook de diktes van de kern kunnen verschillen en ook de sterktes kunnen onderling enorm verschillen. De juiste maat zal niet klemmen maar wel net genoeg weerstand bieden om het tandplak en voedselresten tussen de tanden of kiezen weg te borstelen.

De conische ragers hebben als voordeel dat er meerdere maten in een rager zitten. Het nadeel is dat de binnenzijden hierbij minder goed schoon worden. In onze webshop kunt u ook ragers op een handvat vinden. Ook deze handvatten variëren per merk op lengte en dikte. Zo kunt u ook ragers vinden waarbij het handvat onder een hoek staat ten opzichte van het borsteltje. Voor elk wat wils dus.

Gum Travler Ragers

Voorlichting mondhygiënist of preventieassistent

Welke rager past goed bij jou? Het is aan te raden om je bij de mondhygiënist of preventieassistent regelmatig te laten voorlichten over de ragers. De ruimtes tussen de tanden kunnen in de loop van de tijd gaan verschillen. De tanden kunnen wat zijn gaan schuiven of het tandvlees kan anders van vorm zijn geworden. De meeste mensen gebruiken uit zichzelf te kleine ragers, terwijl ragers zeker niet te makkelijk tussen de tanden en kiezen moeten kunnen gaan. Je moet enige weerstand voelen. De mondhygiënist of preventieassistent kunnen je adviseren en voordoen hoe je het beste de ragers kunt gebruiken en begeleiden in de techniek.

Belangrijk is dat de ragers in elk geval dagelijks worden gebruikt om tandvleesontstekingen te voorkomen. Let op bij dikkere ragers van vooral huismerken. Deze hebben meestal geen bescherming van de stalen draad waar de borstelhaartjes in vast zitten. Dit staaldraad kan het glazuur of dentine (worteloppervlak) tussen de tanden en kiezen beschadigen. Dat kan een trauma veroorzaken. De gevoeligheid van tanden of kiezen kan gaan toenemen.

Langere periode te gebruiken

Ragers zijn vaak wel duurder dan floss of tandenstokers. Ragers zijn echter wel voor een langere periode te gebruiken. Denk er dan wel aan om de rager altijd goed uit te spoelen.

Lees meer over de verschillende types, merken en soorten bij Mondzorgproducten - Alles over ragers.