* Binnenkort is de site vernieuwd! Sneller, makkelijker en completer.
* Regel een afspraak via de groene button op deze site op de praktijkpagina van je tandarts.
Nierfalen en mondgezondheid | Tandarts.nl

Nierfalen kan het gevolg zijn van ziekten als hoge bloeddruk, diabetes, nierziekten, erfelijke ziekten, medicijngebruik en leefstijl.

Uit onderzoek is gebleken dat wanneer u nierinsufficiëntie heeft, het risico op gebitsproblemen groter is. Daarom is mondverzorging belangrijk. U heeft meer kans op cariës (gaatjes) en ontsteking van uw tandvlees. Hierdoor gaan uw tanden loszitten. Dit kan komen doordat u minder eiwitten eet. In plaats daarvan eet u waarschijnlijk meer koolhydraten. Koolhydraten worden in uw mond omgezet in suikers en wat omgezet wordt in zuren. Dit kan tandplak en daarmee de zuurproductie en de aantasting van de tanden versnellen. Ook vermenigvuldigen de bacteriën zich dan extra snel en vormen ze een nog dikkere laag aanslag. Hierdoor wordt het risico op loszittende tanden groter. Veel mensen met chronische nierschade gebruiken ook medicijnen die de speekselproductie remmen. Hierdoor krijgt u een drogere mond. Een droge mond is niet bevorderlijk voor uw gebit.

Voorafgaand aan een niertransplantatie

U zult in het ziekenhuis te horen krijgen dat voorafgaand aan een transplantatie de mond echt gezond zijn. Hiervoor is onderzoek nodig door de kaakchirurg, tandarts en/of mondhygiënist. Tanden en kiezen met een matige prognose zullen moeten worden getrokken. (bron: Radbout UMC)

Na een niertransplantatie

Ook na een niertransplantatie blijft extra mondverzorging zeer belangrijk voor u. U zal na een transplantatie voor de rest van uw leven Immunosuppressiva slikken. Deze medicijnen kunnen tandvleesverdikking veroorzaken. Daarnaast is bij u het immuunsysteem onderdrukt en heeft u een groter risico op een schimmel of infectie van in uw mond. Een goede mondverzorging is voor u belangrijk omdat:

• Een slechte mondgezondheid kan lijden tot pijn. Hierdoor kunt u eet- en drinkproblemen krijgen. Dit is niet bevorderlijk voor uw gezondheidstoestand.
  • Een slechte mondgezondheid kan leiden tot infecties zoals een longontsteking.
  • Er een relatie kan zijn tussen tandvleesontsteking en het risico op hart- en vaatziekten. Dit komt doordat bij een tandvleesontsteking gevaarlijke bacteriën in de bloedbaan terecht kunnen komen, wat kan leiden tot bloedstolsels die een infarct of beroerte tot gevolg kunnen hebben.

(Bron: Radbout UMC)

Veel voorkomende problemen:

• Tandsteen
  • Droge mond
  • Zweertjes, aften en wondjes in de mond
  • Verstoorde smaak, vieze smaak
  • Slechte adem

Tandsteen

Nierpatiënten hebben vaak meer tandsteen. Dit komt waarschijnlijk doordat er het ureum verhoogd in het speeksel is. Ureum is een afvalstof en komt vrij bij de verwerking van eiwitten. De mond is daardoor minder zuur en zo wordt er makkelijk tandsteen gevormd.

Droge mond

Nier- en dialysepatiënten kunnen een mindere speekselproductie hebben en daardoor een droge mond

Een droge mond voelt vervelend en kan problemen geven met praten, eten, zoenen, slapen en je kan ook nog onaangenaam uit je mond gaan ruiken.

Daarnaast heb je meer kans op gaatjes, een schimmelinfectie of wondjes in de mond als je mond te droog is. Gezond speeksel zorgt voor een gezonde mond.

Vaak krijgen nierpatiënten een vochtbeperking opgelegd, dus mag er minder gedronken worden.

Zweertjes, aften en wondjes in de mond

Een droge mond en medicatiegebruik kunnen een pijnlijke mond veroorzaken door zweertjes, aften en wondjes

Verstoorde smaak, vieze smaak

Patiënten klagen regelmatig over een veranderde smaak of zelfs een vieze smaak. Een metaalsmaak of amoniaksmaak wordt vaak genoemd.

Enkele tips:

• Met kauwen en zuigen stimuleert u de speekselklieren om dun, waterig speeksel te produceren. Neem iets fris om op te kauwen of om te zuigen. Bijvoorbeeld: suikervrije kauwgom met xylitol, pepermuntje, schijfje komkommer, tomaat, appel, augurk, waterijsje etc..
  • Eet gerechten met een sterke kruidige smaak.
  • Eet met plastic bestek als u last heeft van een metaalsmaak. Gebruik porselein of aardewerk servies omdat plastic servies weer een bijsmaak kan geven.
  • Experimenteer en probeer uit wat bij u werkt
  • Goede mondhygiëne helpt tijdelijk de vieze smaak te verminderen. Tandenpoetsen met een speciale tandpasta of experimenteer welke het beste werkt bij u. Er zijn naast munt- en fruitsmaak ook  tandpasta’s met een zoute smaak. Gebruik een mondwater, reinig uw tong met een tongreiniger al dan niet met een speciale gel hiervoor. Er zijn diverse producten op de markt voor een slechte smaak en adem. Voor meer informatie kunt u terecht bij de tandarts, mondhygiënist, apotheek of reformhuis.

Slechte adem

Het ureum wordt in de mond omgezet naar ammoniak. Dit kan een nare geur verspreiden. Halitose is de naam voor slecht ruikende adem

U kunt dezelfde tips volgen als bij verstoorde smaak, vieze smaak. Het een heeft vaak met het ander te maken.

Bronnen o.a. Radbout UMC en de Nierstichting

V204-2

EXTRA vragen

Heb je vooraf informatie gekregen over de kosten van de behandeling?
Hoe ben je te woord gestaan door de medewerkers van de praktijk?
Ben je goed geïnformeerd aan het begin van de behandeling?
Werd je geïnformeerd tijdens de behandeling?
Kreeg je advies en instructies na de behandeling?
Hoe is het resultaat na de behandeling?
De praktijk waar ik patiënt ben, kent flexibele openingstijden
De telefonische bereikbaarheid van de praktijk?