Gingivitis | Tandarts.nl

Gingivitis is de vakterm voor oppervlakkige tandvleesontsteking. Bijna iedereen heeft een vorm van tandvleesontsteking. De een heeft het erger en meer dan de ander. Een (chronische) tandvleesontsteking doet zelden pijn en verloopt dus vaak zonder symptomen. Gingivitis kan het voorstadium zijn van parodontitis. Parodontitis is een diepere en zwaardere ontsteking die niet terug te draaien is. Gingivitis is wel terug te draaien. Het is daarom belangrijk dat de tandvleesontsteking zo vroeg mogelijk ontdekt wordt zodat er geen blijvende schade op kan treden. Het woord gingivitis bestaat uit twee onderdelen: itis en gingiva. Itis betekent ontsteking en gingiva betekent tandvlees.

Praktijken in de buurt die tandvlees behandelen

Gingivitis herkennen

Het herkennen van gingivitis kan men gedeeltelijk zelf. Er is wel een geoefend oog voor nodig. Bekijk daarom zelf dagelijks het tandvlees zodat verschillen opgemerkt kunnen worden. Gezond tandvlees ziet er als volgt uit:
  • het heeft een lichte kleur: roze;
  • het bloedt nooit bij tandenpoetsen, tijdens het reinigen tussen de tanden of het bijten in een appel;
  • het ligt strak en stevig tegen de tand aan;
  • er zijn geen wortels of tandbeen zichtbaar;
  • de tandvleesrand verloopt vrij vlak;
  • de tandvleesrand loopt iets over het glazuur heen;
  • het kan stippeltjes hebben zodat het lijkt op een sinaasappel.
Ongezond tandvlees kan er als volgt uit zien:
  • kan roder zijn;
  • kan wel eens bloeden bij het tandenpoetsen, tijdens het reinigen tussen de tanden of bij het afbijten;
  • het is wat gezwollen en slap;
  • de tandvleesrand kan in bergen en dalen verlopen;
  • het tandvlees ligt verder over het glazuur heen of is juist opgetrokken;
  • er kunnen wortels zichtbaar zijn, deze zijn geler van kleur dan het glazuur.
Maar bedenk wel dat tandvlees dat er gezond uitziet, toch ongezond kan zijn. Er kan zelfs sprake van parodontitis zijn. Dit kan bijvoorbeeld komen door dat er toch tandsteen onder de rand van het tandvlees zit, maar de zelfzorg wel heel goed is. Het tandvlees aan de oppervlakte is dan gezond, maar het dieper gelegen gedeelte waar men zelf niet bij kan niet. Bij rokers is de afweer vaak slechter waardoor het tandvlees niet bloedt en/of niet zwelt, maar vaak wel ontstoken is.

gingivitis

De ontsteking van de rand van het tandvlees wordt veroorzaakt door bacteriën. Er zijn veel soorten bacteriën die dit kunnen veroorzaken. Zij bevinden zich in de tandplak. Tandplak is een zacht en kleverig laagje op de tanden en kiezen.

Tandplak bestaat uit bacteriën

De tandplak bestaat voor 70% uit bacteriën. Zeer kort na het poetsen begint het zich al te vormen. De bacteriën zijn afkomstig uit het speeksel. Het laagje plak wordt steeds dikker en de samenstelling van de bacteriën verandert. Na ongeveer 24 uur begint de plak schadelijk te worden. Een voorkeurslocatie waar de plak zich ophoopt is langs de randen van de tanden en kiezen met de gingiva. Links is de plak (geel) schematisch op deze plaatsen in de foto hierboven getekend.

De plak langs de randen van de gingiva zal, als deze niet tijdig verwijderd wordt, schadelijke (afval)stoffen produceren. De gingiva raakt geïrriteerd en het lichaam start een afweerreactie. Als gevolg hiervan zal de gingiva opzwellen en zal de doorbloeding van de gingiva toenemen. Dit verklaart het rode aspect van de gingiva op de foto hierboven. Tevens zal een deel van de vezels die door de gingiva lopen, worden afgebroken. Dit heeft als gevolg dat de gingiva nu niet meer strak tegen de tand aan ligt. Met andere woorden de col van de coltrui mist zijn elastische vezels en hangt nu losjes om de nek. Bij een deel van de mensen zal de afbraak hier stoppen, maar bij anderen zal de afbraak, onder bepaalde omstandigheden, verder richting het kaakbot gaan.

Behandeling gingivitis

De behandeling van gingivitis volstaat niet met het verwijderen van tandsteen. Tandsteen wordt verwijderd om het mogelijk te maken om de mond thuis goed schoon te kunnen houden. Voor gezond tandvlees zal de groei van de biofilm elke 24 uur verstoord moeten worden door de patiënt zelf. Om dit goed te kunnen uitvoeren, zal men eerst bewust gemaakt moeten worden van de tandvleesontsteking. Vervolgens is er motivatie nodig om de tandvleesontsteking thuis te lijf te gaan. Ook moet men weten hoe dit dan zou kunnen en het daadwerkelijk gaan doen. Dit proces is gedragsverandering. Deze gedragsverandering is nodig om het tandvlees in optimale gezondheid te verkrijgen zodat er geen parodontitis zou kunnen ontstaan. Het beïnvloeden van de levensstijl is zodoende het belangrijkste onderdeel van een preventie afspraak. Het tandvlees kan na twee weken weer gezond zijn. Vaak wordt er na de behandeling na een periode bekeken of er voldoende herstel heeft plaatsgevonden.

Deze informatie en/of conclusies zijn gebaseerd op de mening van de auteur, welke weer gebaseerd zijn op de huidige stand der wetenschap.