Ingediend door admin op di, 01/19/2021 - 10:47

Wat geef ik mijn kind te drinken?

Inzicht in aantal suikerklontjes per drankje!

Kinderen die regelmatig sapjes, siropen en diksap drinken krijgen veel vaker te maken met cariës in het nog jonge gebit. Alle reden om dit eens verder te onderzoeken!

In de categorie dranken heb je veel keus. Maar de basis is simpel: water is de beste dorstlesser.


Hoeveel drinken heeft je kind nodig?

Kind van 4 tot 8 jaar

Kind van 9 tot 13 jaar

1 tot 1,5 liter

1 tot 2 liter liter

   

Water als standaard

Water en (kruiden) thee zonder suiker zijn de perfecte dorstlessers. Hoe maak je water drinken leuk?

Het begint met een leuke beker, glas of fles om mee naar school te nemen. Er zijn ook hele grappige en mooie duurzame rietjes verkrijgbaar. Eenmaal gewend dat water de standaard is (geworden) worden veel zuuraanvallen op het gloednieuwe kindergebit (in ontwikkeling) vermeden.

 

water gepimpt

Tip 1: Pimp het water, maak er een ‘feestje’ van.

Tip 2: Zachte rooibosthee, zoetige lindebloesemthee, milde kruidenthee of verse munt van de plant, gember en citroen; de mogelijkheden zijn leuk en legio.

De zure waarheid van zoete drankjes op een rij.

Zoete drankjes zonder suiker

In sommige pakjes drinken zit geen suiker, maar ze smaken wel zoet. Op de verpakking staan dan termen als 'light’, ‘0% suiker’ of ‘zero’. Om het zoet te maken, gebruiken fabrikanten zoetstoffen. Die bevatten dan wel geen calorieën maar wel (geraffineerde) zoetstoffen en daarom is het toch beter om je kind gewoon water te geven. Het zuur in light-dranken kan namelijk het tandglazuur aantasten. Dat noemen we tanderosie. Ook raken kinderen gewend aan een zoete smaak, vanwege de zoetstoffen die erin zitten. Daarbij suggereren onderzoekers dat de hersenen geen verschil zien tussen suiker en zoetstoffen en zullen dezelfde signalen afgeven aan het lichaam als bij suiker.

Hoeveel suiker zit er in pakjes drinken?

In zoete dranken zoals aanmaaklimonade, diksap, sap en frisdrank zit veel suiker. En dus veel calorieën en zuuraanvallen op het gebit. Kijk maar eens in het plaatje hoeveel suikerklontjes er in de verschillende drankjes zit. 

Deze afbeeldingen zijn gebaseerd op etiketinformatie uit 2019.

Suiker in vruchtendranken

pakjes drinken, fris

Suiker in frisdranken

suiker in zuivel

Suiker in zuiveldranken

suiker in vruchten met zuivel

Suiker in vruchtendranken met zuivel

taksi

Dat is schrikken!!

Nooit meer een pakje drinken?

Af en toe een zoete drank geven of nemen zou misschien kunnen, maar maak er duidelijke afspraken over. Geef bijvoorbeeld op een vast moment één zoet drankje, zoals op zaterdag of zondag. Zo went je kind er ook aan dat op andere momenten water en thee (zonder suiker natuurlijk) de standaard zijn. Uitleg geven aan een kind zal helpen het nut ervan in te zien. Daarnaast imiteren kinderen graag de volwassen, dus zelf het goede voorbeeld geven zal een kind doen volgen. Realiseer je dat suiker, net als zout snel gewenning geeft en dus verslavend werkt.
 

Etiketten checken

Op het etiket van dranken kun je zien hoeveel calorieën, suikers en koolhydraten er per 100 milliliter inzitten. Bedenk dat in een bekertje ongeveer 150 milliliter past en in een longdrinkglas of flesje wel 250 milliliter. En laat je niet afleiden door allerlei kreten op pakken drinken. Wees alert bij vermeldingen ‘zonder toegevoegd suiker’, ‘natuurlijk’, ‘puur sap’ of ‘met extra vitamine C’. Blijf kritisch, want deze termen zeggen niets over het aantal suikers dat in een drank zit en de extra vitamines die het zou bevatten.

Magere of volle zuivelproducten, wat is beter?

Inmiddels is er steeds meer bekend over het belang van goede vetten en het tegenovergestelde effect van ‘light’ en ‘magere’ producten. Als je zuivelproducten koopt kies dan, naar de laatste inzichten voor volvette zuivel.

Of melk gezond is staat ter discussie. ‘Melk is voor baby’s’ is de gedachte en onderzoeken suggereren steeds vaker dat dit inderdaad het geval is.

In plaats van melk kun je karnemelk, volle yoghurt of volle kwark geven, bijvoorbeeld als toetje voor de benodigde vitamine B12 en het mineraal Calcium. Daarnaast draagt yoghurt bij aan een gezonde darmflora. Het is een natuurlijke probiotica door het fermentatieproces in yoghurt.

Er is in korte tijd een enorme keuze gekomen in plantaardige zuivel als soja-, haver-, amandel-, kokosmelk en -yoghurt. Lees ook hier goed het etiket want ook in de meeste producten is helaas suiker verwerkt. Kies de ongezoete varianten en zoet het eventueel met wat banaan, aardbeien of ander fruit. Kaneel of vanillepoeder geven ook een zoetige smaak.


Alle drankjes met suikers en zoetstoffen zorgen voor gewenning en verhogen de kans op overgewicht op latere leeftijd met alle risico’s op de bekende welvaartsziekten van dien.

Gaatjes en tandbederf

Als je je kind vaak drankjes met suikers geeft, dan is de kans op gaatjes in tanden en kiezen en tanderosie groot. Om gaatjes en tanderosie te voorkomen kun je het beste water geven. Ook light-frisdranken zijn niet goed voor het gebit. Ze bevatten dan wel geen suiker, maar wel zuren. Die veroorzaken tanderosie.

Ook zijn suikervervangers een signaal voor de hersenen dat er insuline moet worden aangemaakt waarmee je insulineresistentie in de hand werkt en dus de kans op overgewicht, diabetes 2 en de bekende welvaartsziekten flink vergroot. Zoals eerder geschreven, hersenen kunnen geen onderscheid maken tussen suiker en zoetstoffen.

Druk gedrag en vermoeidheid

Sommige mensen stellen dat er een verband is tussen suiker eten of drinken en vermoeidheid of juist hyperactiviteit. Daarnaast als je te veel suiker eet dan loop je de kans dat je te weinig andere voedingsstoffen binnenkrijgt, zoals vitamines, mineralen en vezels. Door zo’n onevenwichtige voeding kan je bijvoorbeeld vermoeid raken. Met name kinderen kunnen zich daardoor onrustiger gedragen en kunnen ‘drukte in hun hoofd’ ervaren.

Waterdrinkende kinderen

Water of (lauwe) thee zonder suiker is een gezond drankje voor peuters. In de onderstaande tabel kun je zien hoeveel suiker en calorieën er zitten in een glas van 150 ml. Een standaard suikerklontje is 4 gram.

Drank (per 150 ml)

Kilocalorieën

Suikers (gr)

Water

0

0

(Vruchten)thee

0

0

Rozenbottelsiroop

46

11,4

Diksap

56

13,9

Vruchtenlimonade uit een pakje

59 (78 per pakje)

14,7 (19,6 per pakje)

(Aanleng)limonade

62

15,2

Frisdrank

62

15,2

Sinaasappelsap (pak)

65

13,7

Appelsap

69

17,1

• Adviezen zijn voor kinderen van 4 tot 13 jaar.

Bronnen:

Voedingscentrum, Marjolein Dubbers, Energieke Vrouwen Academie, Dr. William Cordtvriendt, arts, auteur en bekend van het programma ‘Hoe word ik 100’. Foto's en schema over genomen van het Voedingscentrum. 

De basis van deze kennispagina is een inzichtelijk artikel van het Voedingscentrum dat is bewerkt door het team van tandarts.nl naar de laatste inzichten op gebied van suikers en vetten. Hiervoor verwijzen we o.a. naar de positieve uitkomsten van de suikertaks in Noorwegen en de universitaire stad Berkeley (California,USA) en de boeken van Dr. William Cortvriendt, ‘Kanker Vrij’ en Marjolein Dubbers, ‘Eet meer energie’. Beide naslagwerken over dit onderwerp zijn recent verschenen.

 

V211-1

Artikel auteur

Team Tandarts.nl

Team Tandarts.nl

Beheer platform