Ingediend door admin-content op wo, 01/19/2022 - 15:10

Immuunfitness voor een gezonde mond

Immuunfitness is een term die nog niet zo lang bestaat en steeds meer bekendheid krijgt. De term is geïntroduceerd door professor dr. Bruno Loos, parodontoloog aan de ACTA (Academisch Centrum Tandheelkunde Amsterdam). Immuunfitness of immuunfitheid geeft de weerbaarheid aan tegen ontstekingen in het lichaam.

Prof. Loos studeerde een tijdje in Loma Linda (Californie), een gebied die behoort bij de Blue Zones. De Blue Zones zijn gebieden verspreid over de wereld waar mensen langer leven in goede gezondheid. Er is veel onderzoek gedaan naar de overeenkomsten van deze gebieden. Zou prof. Loos hier de inspiratie hebben gekregen voor de holistische blik op mondzorg en immuunfitness?

Hoe belangrijk is een goede immuunfitness?

Je immuunfitness is een indicatie hoe je lichaam reageert op een ontsteking. Wordt de ontsteking snel aangepakt door het lichaam dan heb je een goede immuunfitness. Kan het lichaam de ontsteking minder goed bestrijden dan heb je een minder goede immuunfitness. De ontsteking blijft dan voortduren en geneest niet. De ontsteking wordt dan chronisch.

Heb je invloed op je immuunfitness?

Je immuunfitness is deels bepaalt door je aanleg en is deels afhankelijk van de omgeving waar je geboren bent, woont of werkt. Maar deels kan je de immuunfitnes ook beinvloeden.

Genetische en epigenetische factoren; Genetische factor is de aangeboren aanleg, hier heb je geen invloed op. De epigenetische factor is de invloed van de omgeving en ons gedrag op de genen. Denk hierbij aan voeding, beweging, leefomgeving en emotionele gesteldheid.

De Immuunfitness wordt bepaald door 5 factoren:

• Co-morbiditeit; Het hebben van meerdere (chronische) aandoeningen of ziekten.
  • Gebitsgerelateerde factoren zoals crowding (te weinig ruimte tussen tanden en kiezen).
  • Dysbiotische biofilm; Afwijkingen in de samenstelling van bacteriën die aanwezig zijn in de tandplak.
  • Leefstijlfactoren als lichaamsbeweging, voeding, slaapkwaliteit, leefomgeving en emotionele gesteldheid.
  • Immuunfitheid bespreken met de tandarts of mondhygiënist.

De epigenische factoren (De epigenetische factor is de invloed van de omgeving en ons gedrag op de genen, zoals voeding, beweging, leefomgeving en emotionele gesteldheid) zijn positief te beïnvloeden met een gezonde leefstijl. Met andere woorden; hoe je leeft heeft invloed op je lichamelijke- en geestelijke gezondheid ongeacht je genetische aanleg.

Steeds vaker kijkt de tandarts of mondhygiënist ook naar de leefstijl van de patiënt om oorzaken te achterhalen van parodontitis (ernstige tandvleesontsteking). Met persoonsgerichte adviezen kan deze de behandeling van parodontitis ondersteunen. Een leefstijlscreening aangevuld met een korte uitleg kan je hier (link) vinden. Wanneer je deze screening wil bespreken met je behandelaar kan je deze printen en meenemen naar je volgende consult. In 5 minuten kan je behandelaar met deze screening inzicht krijgen in je levensstijl en gepast advies geven.

Onderwerpen in de leefstijlscreening zijn; stress, voeding, roken, stress, beweging en diabetes.

Via deze link is een video te bekijken met een lezing van prof. Loos, beschikbaar gesteld door de Universiteit van Nederland, waarin hij uitlegt hoe mondgezondheid van invloed is op de algehele gezondheid.

Button stoppen met roken middel groot

Louise Witteman

CEO and Founder of Robin Health Games; author; creator of accredited e-learnings and registered dietician