Ingediend door admin-systeembeheer op za, 07/04/2020 - 15:50

Ziekte van Crohn en Colitis in relatie tot de mondgezondheid

Deze informatie is informatief bedoeld om inzicht te krijgen in mogelijke oorzaken en oplossingen. Deze informatie is niet bedoeld ter vervanging van het medisch advies.

Zou een remedie voor IBD in je mond kunnen zitten?

Inflammatory Bowel Diseases (IBD), in het Nederlands: inflammatoire (ontstekingsachtige) darmziekten, is de meest gebruikte benaming voor chronische ontstekingen van het maag-darmkanaal.

Samen met de ziekte van Crohn valt colitis ulcerosa onder de noemer IBD. Wereldwijd lijden 5 miljoen mensen aan chronische darmziektes de ziekte van Crohn en colitis ulcerosa.

In Nederland lijdt 1 op de 200 mensen aan een van deze onzichtbare en vaak met schaamte gepaard gaande aandoeningen en symptomen. Jaarlijks krijgen meer dan 300 jonge kinderen in Nederland colitis ulcerosa of de ziekte van Crohn. Dat aantal stijgt verontrustend snel.

De ziekte van Crohn en colitis ulcerosa zijn chronische darmziektes die grote impact hebben op het dagelijks leven. Genezen lijkt niet nog niet mogelijk maar complicaties voorkomen en symptomen verminderen wellicht door een optimaal gezonde mond wel.

Zou een tandartsbezoek een remedie kunnen zijn voor Crohn en Colitis?

Een nieuwe studie (16 juni 2020) beschrijft hoe een slechte mondgezondheid de darmontsteking kan verergeren.

De nieuwe gezamenlijke studie laat zien dat inflammatoire darmziekte (IBD) een aandoening is die verergerd wordt door een slechte mondgezondheid. Dit komt door een ‘botsing’ tussen de mond- en de darmmicrobiomen. (microbiomen zijn micro-organismen zoals bacteriën, virussen en gisten)

HET HELE VERHAAL

Hoewel sommige mensen hun reguliere controlebezoekjes naar de tandarts uitstellen, heeft recent onderzoek aangetoond dat de gevolgen hiervan mogelijk verder gaan dan gaatjes en wortelkanaalbehandelingen. Van hartaandoeningen tot diabetes, een slechte mondgezondheid is vaak een weerspiegeling van de algehele gezondheid van een persoon en kan zelfs de oorzaak zijn van een systemische ziekte (ziekte die een aantal organen en weefsels, of het hele lichaam beïnvloedt). Bloedend tandvlees tijdens het poetsen is vaak het eerste signaal dat er iets aan de hand is en een goede reden voor een afspraak met de tandarts.

Een nieuwe gezamenlijke studie van de UM Medical and Dental Schools onthult dat inflammatoire darmziekte (IBD), waaronder de ziekte van Crohn en colitis ulcerosa en die naar schatting 3 miljoen volwassenen in de Verenigde Staten treft, mogelijk een aandoening is die wordt verergerd door een slechte mondgezondheid.

Nobuhiko Kamada, Ph.D., assistent-professor interne geneeskunde bij de afdeling gastro-enterologie, bestudeert al jaren het darmmicrobioom; de verzameling bacteriën die normaal in de darmen aanwezig zijn. Hij merkte een toenemend verband op in onderzoeksliteratuur tussen een overgroei van vreemde bacteriesoorten in de ingewanden van mensen met IBD - bacteriën die normaal in de mond worden aangetroffen. 'Ik besloot de tandheelkundige universiteit te benaderen met de vraag: beïnvloedt de mondziekte de ernst van gastro-intestinale aandoeningen?' zegt Kamada.

De nieuwe muisstudie, gepubliceerd in Cell, toont twee manieren waarop orale bacteriën de darmontsteking lijken te verergeren.

In de eerste route leidt parodontitis, de wetenschappelijke naam voor tandvleesaandoeningen, tot een onevenwicht in het normale gezonde microbioom in de mond, met een toename van bacteriën die ontstekingen veroorzaken. Deze ziekteverwekkende bacteriën verplaatsen zich vervolgens naar de darmen.

Het onderzoeksteam toonde aan dat orale bacteriën een darmontsteking kunnen verergeren. Dit zagen ze door te kijken naar microbioomveranderingen bij muizen met ontstoken darmen.

'Het normale darmmicrobioom is bestand tegen kolonisatie door exogene of vreemde bacteriën', zegt Kamada. "Bij muizen met IBD worden de gezonde darmbacteriën echter verstoord, waardoor hun vermogen om ziekteverwekkende bacteriën uit de mond te weerstaan, wordt verzwakt." Het team ontdekte dat muizen met zowel orale als darmontsteking significant meer gewichtsverlies en meer ziekteactiviteit hadden.

In de tweede aangetoonde route activeert parodontitis de T-cellen van het immuunsysteem in de mond. Deze mond-T-cellen verplaatsen zich naar de darmen waar ze ook de ontsteking verergeren. Het normale microbioom van de darmen wordt in balans gehouden door de werking van inflammatoire en regulerende T-cellen die nauwkeurig zijn afgesteld om de aanwezige bacteriën te tolereren. Maar, zegt Kamada, orale ontsteking genereert voornamelijk inflammatoire T-cellen die naar de darmen migreren, waar ze, verwijderd uit hun normale omgeving, uiteindelijk de immuunrespons van de darmen activeren en de ziekte verergeren.

"Deze verergering van darmontsteking veroorzaakt door orale organismen die naar de darmen migreren, heeft belangrijke gevolgen bij het benadrukken van de essentiële noodzaak om de mondgezondheid te bevorderen als onderdeel van de algehele gezondheid en het welzijn van het lichaam", zegt co-auteur William Giannobile, DDS, de William K en Mary Anne Najjar hoogleraar tandheelkunde en voorzitter van de afdeling parodontologie en orale geneeskunde aan de UM School of Dentistry.

Deze studie heeft consequenties voor (nieuwe) behandelingen voor IBD. Dit is noodzakelijk omdat veel te veel patiënten nog steeds onvoldoende baat hebben bij medicatie en een dieet, wat leidt tot een verminderde kwaliteit van leven en eventuele chirurgie', zegt co-auteur Shrinivas Bishu, M.D., assistent-professor gastro-enterologie. "Deze studie laat zien dat klinische resultaten bij IBD kunnen worden verbeterd door orale ontstekingen te onderzoeken en te behandelen."

Bronnen: Michigan Medicine - University of Michigan en CCUVN

Materials provided by Michigan Medicine - University of MichiganNote: Content may be edited for style and length.

Lees ook over Speeksel en darmklachten

V207-1

Artikel co-auteur

Irene Boers