Ingediend door admin-systeembeheer op di, 07/07/2015 - 14:15

Wanneer is flossen geschikt?

Op, rond en tussen de tanden en kiezen ontstaat tandplak. Deze tandplak moet regelmatig weggehaald worden, anders kunnen de bacteriën die in de tandplak leven, tandvleesontsteking en gaatjes veroorzaken. De vlakken van de tanden en kiezen die tegen elkaar liggen, worden de approximale vlakken genoemd. Met een tandenborstel is het moeilijk om deze approximale vlakken goed schoon te maken. Gelukkig bestaan hiervoor verschillende hulpmiddelen, zoals flossdraad of tandzijde, tandenstokersragertjes en de waterflosser.

Als de ruimten tussen de tanden en kiezen zeer smal zijn, dan is flossdraad, ook wel tandzijde genoemd, hiervoor zeer geschikt. Floss is te koop in verschillende soorten en dikten en met en zonder waslaagje.
Het unieke van flossdraad is dat het dwars door het contactpunt gaat. Een contactpunt is de plek waar tanden en kiezen tegen elkaar aan staan.
Precies onder het contactpunt tussen tanden en tussen tanden en kiezen ontstaan eenvoudig gaatjes. Minder eenvoudig is het om met flossdraad die plek te bereiken. Oefening baart kunst. Een mondhygiënist of preventieassistent kan je leren te flossen met flossdraad. Tegenwoordig wordt flossdraad alleen nog aangeraden als de tanden zo enorm strak op elkaar staan dat er niks anders tussen past.

Floss instructie mondhygiënist

Maak een zagende beweging te maken met de floss tussen de tanden, door het contactpunt te gaan en de flossdraad iets onder het tandvlees te brengen zonder het tandvlees te beschadigen. De draad mag zo ver mogelijk rondom de tand of kies slaan, een heen-en weer en op-en-neer beweging maken en opnieuw door het contactpunt gaan. Wanneer u de beweging bij de volgende tand of kies herhaalt, slaat u het vieze gedeelte van de draad om een vinger zodat u een schoon gedeelte pakt voor de volgende interdentale ruimte.

Vraag je tandarts of mondhygiënist welke floss en techniek het meest geschikt is voor jou. Wanneer floss bij jouw mondhygiëne past probeer dan elke dag de floss te gebruiken.

Verkeerd flossen

In oktober 2015 publiceerde tandarts Maaike Schutjes een artikel waarin zij flossen niet aanraadt. Volgens haar flossen veel mensen vaak verkeerd en duwen zo bacteriën en tandplak in het tandvlees. Zij geeft in haar publicatie aan dat patiënten beter aan de slag kunnen met tandenstokers en kleine, zachte borsteltjes.

Implantaat
Het flossen van implantaten met flossdraad staat ter discussie. Het zou vezeltjes kunnen achterlatenen juist voor ontstekingen kunnen zorgen. Wel zijn er speciale flossdraden voor de implantaat-steg inmooie kleurtjes en fijne dikte, zoals de X-floss.

Brug
Voor het reinigen onder de brug bestaan super floss en brugnaalden. Allebei maken ze gebruik vaneen stijve draad waardoor de rest van de floss onder de brug door getrokken kan worden. Dit kan ook gebruikt worden bij spalkjes en ortho-draden.

Video hoe te flossen