Poets je maag gezond?

Maagklachten door slechte mondgezondheid

Janneke de Boer, Orthomoleculair Darmtherapeut

 

Hippocrates probeerde het ons 2400 jaar geleden al te vertellen: Laat voedsel uw medicijn zijn, en uw medicijn uw voedsel. Hippocrates maakte toen al duidelijk dat een gezonde levensstijl goed voor je is, en dat veel ziektes in de darmen beginnen en hun entree daartoe: de mond. De wetenschap geeft hem daarin nu pas gelijk. Beetje laat zou je denken als je weet dat iedere arts na afstuderen de eed van Hippocrates aflegt!

 

 

Afijn dat maakt niet zo heel veel uit. Het gaat erom wat je er nu mee gaat doen. 

In mijn vorige bericht schreef ik al over mondzorg en over tandplak en dat er in die tandplak bacteriën konden blijven hangen, en dat die bacteriën weer voor veel narigheid kunnen zorgen. Lees hem hier nog eens na.

De titel van deze blog is: ‘Poets je maag gezond’. Dat kan natuurlijk niet letterlijk, maar indirect wel. Want door goed te poetsen houd je je maag gezond. Want wat is de relatie met tandplak en je maag? Maagklachten kunnen heel erg veel verschillende oorzaken hebben; te weinig of te veel maagzuur, niet goed kauwen, verstoorde pH in de maag, maagzweren, slechte enzymwerking en zo nog van alles meer.

En dus het niet goed je tandenpoetsen, ragen en flossen; zoals je weet van mijn vorige blog kunnen aan de tandplak verschillende bacteriën blijven hangen en je algehele gezondheid beïnvloeden. Zo ook een hele vervelende maagbacterie: de Helicobacter pylori.

De Helicobacter is het oudste ‘huisdier’ van de mens. We dragen deze bacterie al aardig lang bij ons, hij huist bij ongeveer de helft van wereldbevolking in de maag. Hij kan voor klachten zorgen maar vaak ook niet en dan weet je niet dat je deze bacterie bij je draagt. 
Je zou denken ‘die maagsappen zijn toch zo zuur, die doden alles’. Helaas is deze bacterie daarvoor te slim en vind het heerlijk in de maag. Hoe is hij de maag te slim af? Bij binnenkomst in de maag produceert hij een product dat zo basisch is dat het de zuren in zijn directe omgeving kan neutraliseren (dus hij maakt de maagsappen minder zuur zodat hij er kan leven en niet gedood wordt door deze zure maagsappen). Daarna glipt hij gewoon onder het slijmvlies waarmee de maagwand zich tegen zijn eigen zuur beschermt. De slijmvlieslaag van de maag is een soort gelachtige consistentie. De Helicobacter maakt deze gelachtige laag vloeibaar. Hij heeft zeer lange proteïnedraden om zich heen, die hij als een soort propeller rond kan draaien en zo door het slijmvlies heen kan boren. 

Deze Helicobacter wordt beschouwd als de belangrijkste oorzaak van;

  • maagzweren
  • maagvliesontsteking
  • maagpijn
  • maagslijmvliesontsteking
  • ontsteking aan de twaalfvingerige darm

Er zijn nu aanwijzingen dat de Helicobacter pylori bacterie zijn oorsprong vindt in tandplak en van daaruit in de maag terechtkomt. Uit onderzoek bleek namelijk dat de bacterie vaker wordt aangetroffen bij patiënten met een slechte mondhygiëne. Daarom zeggen de onderzoekers dat naast medicatie een goede mondhygiëne een noodzakelijke aanvulling zou zijn op de therapie. 

Dus zowel preventief of als je de bacterie hebt, altijd goed blijven poetsen!

Hoe weet je of je de Helicobacter bacterie bij je draagt?

Je kunt op drie manieren testen of je de Helicobacter bacterie in je lichaam hebt. Door een bloed- of ontlastingsonderzoek, door een ademtest of via een gastroscopie. 

Een infectie van de Helicobacter wordt in de reguliere geneeskunde behandeld met verschillende antibiotica en maagzuurremmers. Hierna volgt een periode van herstel van de natuurlijke balans in je lichaam die je kan ondersteunen met o.a. het advies van Hippocrates, je voeding!

Complementaire geneeskunde pakt hem direct op de natuurlijke wijze aan d.m.v. voeding en leefstijl waardoor de leefomgeving van de Helicobacter onaangenaam wordt gemaakt.

O.a. door het nemen van vitamine C, het eten van broccoli kiemen en het drinken van cranberrysap. Deze remmen de groei van de bacterie en de maagproblemen zullen afnemen. Verder is het verstandig om goede en gezonde vetten te eten en suikers, koemelk en tarwe te schrappen. Zo zijn er nog meer mogelijkheden om de Helicobacter uit je maag te krijgen en weer gezond te worden. Naast voeding is een goede mondhygiëne belangrijk voor het herstel: ‘poets je maag gezond’. Als je meer wilt weten kijk op mijn site of zoek een therapeut in de buurt.

Bronnen

Gut Pathog. 2013; 5: 5. 

Published online 2013 Mar 18. doi: 10.1186/1757-4749-5-5 Intestinal microbiota, probiotics and mental health: from Metchnikoff to modern advances: Part I – autointoxication revisited

Ik heb er mijn buik van vol, Marijke de Waal Malefijt