Ingediend door admin-systeembeheer op ma, 05/25/2020 - 20:10

Vitamine D en mondgezondheid

Vitamine D in relatie tot mondgezondheid krijgt steeds meer aandacht. Zowel tijdens de groei als voor volwassenen wordt Vitamine D-tekort geassocieerd met een grote verscheidenheid aan mondproblemen. Ook kan een vitamine D-gebrek verschillende aandoeningen verergeren.

Bij kinderen kan een Vitamine D-tekort invloed hebben op de mineralisatie van tanden en defecten veroorzaken in het glazuur en dentine (tandbeen). En daarmee is er een vergroot risico op cariës (gaatjes).

Uit onderzoek is gebleken dat vitamine D gebrek de kans op gingivitis en parodontitis link vergroot. Een vitamine D supplement kan bijdragen aan een succesvolle behandeling van parodontitis en een goede parodontale gezondheid behouden.

Een gezond vitamine D niveau is van groot belang voor het slagen van het zetten van implantaten. Lees meer op de pagina implantaten, vitamine D en cholesterol.

Uit onderzoek is gebleken dat een tekort aan vitamine D kan ook in verband worden gebracht met sommige mondziekten zoals bepaalde vormen van tandvleesziekten, mondkanker en osteonecrose (botverlies door tijdelijk of permanent verlies van bloedtoevoer naar het bot) van de kaak.

Het publieke bewustzijn van Vitmine D is enorm toegenomen als gevolg van de vele publicaties en aandacht in de media hiervoor. Speciale aandacht is er voor de zwangerschap en gezondheid van kinderen. Kennis maakt het makkelijker om de beste keuzes te maken in voeding en mondzorgrituelen.

Oorzaken vitamine D tekort

De belangrijkste oorzaak van vit D-tekort is het gebrek aan blootstelling aan zonlicht met voldoende ultraviolet B-stralen. Een tekort kan ook ontstaan als gevolg door voedingstekort of door ongezonde voedingskeuzes.

Daarnaast kan een erfelijke aandoening de absorptie van vitamine D verstoren.

Drugs en bepaald medicijngebruik kan de opname van vitamine D eveneens verstoren.

Wat kan je zelf doen?

De rol van voeding bij mondziekten is bekend geworden door de recente onderzoeken en aandacht hiervoor in de media. Vitamine D is een van de vele vitamine en mineralen die we dagelijks nodig hebben voor een goede algemene gezondheid en conditie.

• Pas je voeding aan, eet 3 keer per week vette vis zoals haring, zalm en makreel. Vlees en eieren leveren ook vitamine D.
  • Ga naar buiten voor gezonde buitenlucht en (zon)licht. (zon veilig!)
  • Ondersteun je algemene gezondheid met een vitamine D supplement al dan niet in combinatie met een multi-vitamine. (vraag persoonlijk advies bij je huisarts of bij een reformhuis)
  • Overleg met je huisarts of er fysieke belemmeringen kunnen zijn voor het opnemen van vitamine D. Denk ook aan gebruik van bepaalde medicatie.

Conclusie; Vitamine D is van groot belang voor een goede orale gezondheid en draagt daarom bij aan een goede algemene gezondheid.

Bron: MDPI Nutrients: Vitamin D Deficiency and Oral Health:

A Comprehensive Review

V205-1

Artikel co-auteur

Irene Boers

Ondersteuning beheer, content- en relatiebeheer platform gezondheidszorg