Ingediend door admin-systeembeheer op di, 07/07/2015 - 14:28

Fluoride, voorkom tandbederf!

Hoewel het tegenwoordig nauwelijks nog gebruikt wordt voor marketing, is fluoride nog steeds het krachtigste en belangrijkste middel om tandbederf te voorkomen. Fluoride is in veel tandpasta's en mondwaters het belangrijkste ingrediënt, in sommige landen wordt fluoride zelfs aan het leidingwater toegevoegd. In Nederland wordt geen fluor toegevoegd aan het leidingwater.

Fluoride kan uw tanden op verschillende manieren beschermen. Bij aanwezigheid van fluoride in de mond zal tijdens een zuuraanval het glazuur minder oplossen en zal tevens het glazuur zich eerder kunnen herstellen. Een oppervlakkig gaatje in een tand of kies kan dus herstellen wanneer de omstandigheden daarvoor gunstig zijn.

Bescherming bij een zuuraanval

Bacteriën in de tandplak kunnen suikers omzetten in zuren, zij produceren dan een zuurstoot. Als de pH hierdoor onder de +/- 5,5 daalt zullen de glazuurkristallen beginnen op te lossen, dit wordt demineralisatiegenoemd. Zo gauw de bacteriën niet voldoende suikers meer hebben om de pH onder de 5,5 te houden kunnen de glazuurkristallen weer aangroeien, dit wordt remineralisatie genoemd.

Wanneer er meer demineralisatie plaatsvindt dan remineralisatie zal er een gaatje ontstaan. Hoe langer de bacteriën suiker aangeboden krijgen des te langer de demineralisatie plaats kan vinden. Het is daarom belangrijk om niet te veel zoet momenten te hebben gedurende de dag. Het is theoretisch gezien beter om een zak snoep in een keer leeg te eten dan om de paar minuten een snoepje te nemen.

Oplosbaar

De opgeloste bestanddelen van de glazuurkristallen zijn echter in combinatie met fluoride minder oplosbaar, zij gaan pas in oplossing bij een pH van +/- 5,1. De minder oplosbare bestanddelen met fluoride zullen daarom eerder aan het glazuur vastgroeien en ook minder snel opnieuw oplossen. Er ontstaat hierdoor een oppervlakkige laag met sterkere fluoride-glazuurkristallen.

Glazuur en bescherming

Fluoride atomen kunnen ook tegen het glazuur aan komen te liggen en het kristaloppervlak bedekken. De zwakke plekken van het glazuurkristal, waar deze als eerste begint op te lossen, worden hierdoor beschermt. Er zijn ook nieuwe aanwijzingen dat fluoride ervoor zorgt dat deze tandbedervende bacteriënminder goed blijven plakken. Door fluoride te gebruiken, kun je de bacteriën makkelijker wegspoelen met speeksel of van de tanden verwijderen met tandenpoetsen. Bij de aanwezigheid van fluoride hebben bacterien dus minder kans, zal er minder glazuur verdwijnen en kan het proces van tandbederf geremd/gestopt worden.

In werkelijkheid heeft niemand voortdurend een fluoride oplossing in zijn of haar mond, maar je kunt de aanwezigheid wel verlengen. Poets regelmatig (2-3 maal daags) verspreid over de dag je tanden en spoelna het tandenpoetsen je mond niet al te overdreven. Het kleine beetje tandpasta wat achterblijft is een reservoir van fluoride en beschermt dus tegen zuuraanvallen.