Ingediend door admin-systeembeheer op ma, 05/11/2015 - 13:00

Mondspoelmiddelen zijn tegenwoordig te koop in allerlei kleuren en smaken. In elke supermarkt of drogisterij staan hele rijen vol met deze flacons. Maar heeft het spoelen met zo’n middel ook daadwerkelijk zin? Advertenties en reclames pretenderen dat de geur van uw adem zal verbeteren wanneer u het product gebruikt. Fabrikanten van andere mondspoelmiddelen beweren zelfs dat uw gehele schadelijke microflora kan worden verwijderd. In dit stuk wordt ingegaan op de werking van mondspoelmiddelen en de effecten die daarbij horen.

Op deze pagina vindt u informatie over:

Wat is een mondspoelmiddel precies?

Een mondspoelmiddel is een middel dat het spoelende effect in uw mond stimuleert, het bestaat hoofdzakelijk uit water, smaak- en kleurstoffen. Bij het ene product is er alcohol gebruikt om de componenten op te lossen, maar tegenwoordig bestaat er ook alcoholvrij mondspoelmiddel. Er zijn tegenwoordig veel verschillende soorten mondspoelmiddel in omloop. Zo zijn er speciale mondspoelmiddelen die tegen gaatjes zouden werken (o.a. Listerine Sterk Gebit en Elmex Anti-Caries). Terwijl andere mondspoelmiddelen tegen tandplak zouden werken. Tandplak is een laagje bacteriën dat hecht aan het oppervlak van een tand of kies. Nog weer andere mondspoelmiddelen zorgen voor gezonder tandvlees (o.a. GUM Gingidex, Listerine Coolmint).

Verschillende producten

Er zijn verschillende producten mondspoelmiddel verkrijgbaar met verschillende werkingen. Hieronder volgt een overzicht.

Mondspoelmiddelen bij tandvleesontstekingen en infecties in de mond.

Cloorhexidine

Chloorhexidine staat bekend als een van de weinige spoelmiddelen binnen de mondzorg die daadwerkelijk antibacterieel werkt. Deze spoelmiddelen worden bijvoorbeeld voorgeschreven indien sprake is van tandvleesontsteking (gingivitis) of botontsteking (paradontitis). Als u zonder voorschrift overweegt een chloorhexidinespoelmiddel te gebruiken, overleg dit dan met uw tandarts of mondhygiënist. Enkele voorbeelden zijn GUM Paroex, PerioAid, en Corsodyl.

Waterstof peroxide

Waterstofperoxide werkt ontsmettend en bruist. Waterstofperoxide mag alleen in een verdunning worden gebruikt! Dus gebruik alleen een voor mondspoelgebruik geschikt product.

Het doodt vele soorten bacteriën die in de mondholte voorkomen en ontstekingen kunnen veroorzaken. Doordat het bruist, raakt ook vuil op moeilijk bereikbare plaatsen los.

Het is tevens een middel om vlekjes op de tanden te verwijderen (die vaak veroorzaakt worden door sigarettenrook, koffie, alcohol, of het slecht poetsen van de tanden).

Read more: https://www.lenntech.nl/processen/desinfectie/chemisch/desinfectiemiddelen-waterstofperoxide.htm#ixzz6ILtt8WhZ

Actief zuurstof

In de mond leven goede en schadelijke bacteriën. Goede bacteriën zijn essentieel voor een gezonde mond. Het is bekend dat schadelijke bacteriën de oorzaak zijn van slechte adem, gaatjes en tandvleesontsteking. Schadelijke bacteriën overleven alleen op plekken met weinig zuurstof zoals achter in de mond, tussen de tanden of onder de tandvleesrand. Deze plekken zijn echter moeilijk bereikbaar. Het zuurstofmolecuul is zo klein dat het wél doordringt tot de moeilijk bereikbare plaatsen. Hierdoor helpt het gericht bij de bestrijding van schadelijke bacteriën. Daarnaast is de kracht van actieve zuurstof dat het de goede bacteriën stimuleert. Zo herstelt een mondspoelmiddel op basis van actieve zuurstof de natuurlijke balans in de mond. Enkele voorbeelden, Blue M, 07 Active Oxigen.

Mondspoelmiddelen tegen gaatjes.

Mondspoelmiddelen met fluoride hebben een Remineralisatie werking en versterken daardoor het tandglazuur. Dat suiker- en zuurhoudende voeding demineralisatie stimuleren, wordt algemeen aanvaard.

Cariës ontstaat als gevolg demineralisatie, wat inhoudt dat mineralen (vooral calcium) uit het glazuur (of het tandbeen) van de tand worden onttrokken. Demineralisatie wordt gestopt of zelfs ongedaan gemaakt wanneer remineralisatie plaatsvindt. In dit geval herstelt de tand zich, zodat de cariës wordt genezen. Demineralisatie en remineralisatie zijn twee dynamische processen die bepalen of gaatjes in tanden of kiezen ontstaan of juist herstellen.

Extra fluoride kan nodig zijn bij o.a. kinderen die (te) veel frisdranken drinken waar door het tandglazuur aangetast kan worden.  Ook bij het dragen van een beugel wordt in een aantal gevallen het gebruik van extra fluoride aanbevolen.

Wie een fluoridespoelmiddel tijdelijk moet gebruiken, hoort bij de controle van zijn behandelaar of hij ermee moet doorgaan of dat hij ermee kan stoppen. Enkele voorbeelden, 07 Active Oxigen, Listerine Sterk Gebit, Listerine Total Care, Elmex anti-cariës mondspoeling, Desensin, GUM Activital.

Mondspoelmiddelen tegen tandplak

Mondspoelmiddelen met antibacteriële eigenschappen worden aangeprezen om een bijdrage te leveren aan een goede mondhygiëne. Deze types spoelmiddelen suggereren de ontwikkeling van tandplak te verminderen en de conditie van het tandvlees te verbeteren. Er zijn er op basis van chemische stoffen en of alcohol, en meer op natuurlijke bases van plantenextracten.  Deze mondspoelmiddelen worden ook vaak gebruikt voor het krijgen van een frisse adem. Vaak is er geen (wetenschappelijk) basis of bewijs dat de middelen helpen. Het extra goed spoelen met een flinke straal kraanwater kan effectief zijn.

Enkele voorbeelden zijn Meridol, Listerine Coolmint en Cool Citrus.

Mondspoelmiddelen tegen tanderosie

Tanderosie is het oplossen van het tandglazuur door inwerking van zuren uit voedsel en dranken of uit de maag. Om tanderosie te voorkomen is het belangrijk niet meer dan zeven keer per dag te eten of drinken en tweemaal de tanden te poetsen met een fluoridetandpasta. Daarnaast adviseren tandartsen en mondhygiënisten een uur voor het tandenpoetsen geen zure producten te nuttigen. Ook kunt u uw mond spoelen met een mondspoelmiddel om uw tanden te beschermen tegen tanderosie. Een voorbeeld is Elmex Erosion Protection.

Mondspoelmiddel bij aften of mondwondjes

Bij een aft of een wondje in de mond is de beschermende bovenste laag van het mondslijmvlies beschadigd. Hierdoor ontstaat gevoeligheid en pijn in de mond.

De meeste producten tegen aften (mondwater, gel of spray) “leggen” een laagje over het kapotte mondweefsel en dekt deze af en demp op deze wijze de pijn. Het wondje kan op wijze beter schoon blijven en op natuurlijke wijze genezen. Voorbeelden zijn: Gum aftaclear, Aftweg, (Pyralvex)

Mondspoelmiddel bij een slechte adem

In de meeste gevallen wordt een slechte adem veroorzaakt door bacteriën achter op de tong. Bij een opeenhoping van bepaalde bacteriën produceren ze zwavelverbindingen en dat ruikt onaangenaam. Dit kan verschillende oorzaken hebben. Voeding, stress, te weinig speekselproductie, en of onvoldoende mondhygiëne.

Tong reinigen en spoelen wegschrapen met een tongreiniger. Dan kunt u daarnaast de bacteriën die de slechte adem veroorzaken, tijdelijk doden met een gorgelmiddel en/of een mondspray. Voorbeelden zijn CB12, GUM Halitose, Halita en Meridol Halitoses.

Mondspoelmiddel bij een droge mond

Veel mensen hebben soms last van een droge mond. Een droge mond ontstaat door een tekort aan speeksel. Er zijn veel verschillende redenen waardoor dit kan ontstaan. Lees hier voor bij de aandoening Droge mond

Oorzaken kunnen zijn; stress, vermoeidheid, alcohol en drugs, medicijnen (zie lijst) met een droge mond als bijwerking. Ook erfelijkheid, ziektes, bestraling en andere behandelingen kunnen een droge mond veroorzaken. Er zijn speciale bevochtigingsvloeistoffen of -gels die een prettig mondgevoel kunnen geven. Voorbeelden zijn Biotène mondspoeling en Biotène OralBalance, GUM Hydral (ook in handige kleine spray), Xerox, BioXtra.

Mondspoelmiddelen en zwangerschap

Als u zwanger bent vraagt uw gebit nog meer aandacht en kiest u natuurlijk zorgvuldig producten die niet schadelijk zijn voor uw baby.

Via het mondslijmvlies kunnen stoffen worden opgenomen in het lichaam en ook kan er bij mondspoelen onbedoeld iets worden doorgeslikt. De keuze van mondspoelmiddel is vaak op advies van de tandarts of een persoonlijke voorkeur. Vertel uw tandarts of mondhygiënist altijd dat u zwanger bent. Wilt u zeker wat een veilig product is overleg dan met de verloskundige, gynaecoloog of huisarts.

Wilt u meer informatie dan kunt u dit vinden op https://www.pregnant.nl en https://www.lareb.nl/tis-knowledge.

Tandarts heeft informatie

Aangezien er veel verschillende soorten mondspoelmiddelen zijn is het belangrijk dat u zich voorafgaand aan het eerste gebruik verdiept in een middel. Het is altijd mogelijk uw tandarts om advies te vragen. De tandarts heeft misschien informatie die u niet zo snel kan vinden en kan samen met u tot een besluit komen.

Werking mondspoelmiddel

Waarom zijn er dan zo veel mondspoelmiddelen op de markt als getwijfeld wordt aan de werking ervan? Er is wetenschappelijk onderzoek gedaan naar de effectiviteit van de middelen, waaruit blijkt dat mondspoelmiddel geen vervanging is voor tandenpoetsen maar dat het een goede aanvulling op de mondhygiëne kan zijn. De bacteriën in uw mond leven in een ondoordringbare samenleving, ook wel de biofilm genoemd. Er is op dit moment geen mondspoelmiddel op de markt dat even effectief werkt tegen plak verwijdering als de mechanische reiniging van tandenpoetsen. Een ander nadeel van een mondspoelmiddel is dat het alleen werkt op het zichtbare deel van de tand of kies. De vloeistof kan het gebied onder het tandvlees niet bereiken, terwijl dit juist de plek is die u ook graag schoon zou willen houden om ontstekingen te voorkomen.

Toegevoegde waarde

Mondspoelmiddelen kunnen worden gezien als een additioneel product, niet als substituut voor tandenpoetsen. Het product zou van toegevoegde waarde kunnen zijn wanneer u niet in staat bent om uw tanden en kiezen goed schoon te houden. De tandarts kan na een bepaalde behandeling ook adviseren om een specifiek mondspoelmiddel te gebruiken. Zoals eerder genoemd zijn er mondspoelmiddelen die tegen bacteriën werken en zijn er mondspoelmiddelen die beginnende gaatjes remmen, omdat er fluoride aan het middel is toegevoegd. Verder kan het frisse gevoel van een mondspoelmiddel leiden tot een meer zelfverzekerd gevoel. Het mondspoelmiddel neemt echter niet de oorzaak van de slechte geur van de adem weg, waardoor het frisse gevoel maar kortdurend zal zijn.

Advies: poets dagelijks

Ons advies luidt: poets tweemaal per dag, het liefst met een elektrische borstel, in combinatie met een tandpasta die fluoride bevat. Zorg voor voldoende reiniging tussen de tanden middels ragers, rubberen tandenstokers of eventueel floss. Floss wordt geadviseerd wanneer ragers of tandenstokers niet tussen de tanden of kiezen passen. U kunt een mondspoelmiddel ter aanvulling gebruiken als de tandarts dat adviseert. De tandarts kan tijdens een volgende controle evalueren of het mondspoelmiddel van toegevoegde waarde is voor de patiënt. Enkel het gebruik van mondspoelmiddel zorgt voor onvoldoende reiniging.