Binnenkort naar de tandarts? Gebruik de groene button "Vraag een afspraak aan" op de pagina van de tandartspraktijk op deze site waarmee u een afspraak wilt maken. Snel, makkelijk en zonder wachttijd, de tandarts belt u zo snel mogelijk.
Ouderen mondzorg | Tandarts.nl

In Nederland worden we steeds ouder en behouden we steeds langer en vaker ons eigen gebit. Toch is mondzorg voor ouderen heel lang een ondergeschoven kindje geweest. Tegenwoordig wordt er hard gewerkt om ouderen in de praktijk, thuis en in het verpleeghuis van goede mondzorg te voorzien. Gelukkig lukt het steeds meer tandartsen en mondhygiënisten om de verantwoordelijkheid gezamenlijk op te pakken met andere (para)medici en verzorgenden.

Kwaliteit van leven

Naast dat het voor de gezondheid belangrijk is om de mondhygiëne goed te onderhouden, is het ook van belang voor de kwaliteit van leven. Als je niet meer goed kunt bewegen en beperkter wordt in je activiteiten kan je meer geisoleerd raken. De wereld om je heen kan dan steeds kleiner worden. Genieten van lekker eten is een van de dingen die mensen lang kunnen blijven doen. Een gezonde pijnloze mond en een goed kauwvermogen helpt daarbij.

Kauwvermogen van ouderen

Een goed kauwvermogen is niet alleen belangrijk om te genieten van eten. Kauwen is een ware fitness voor het brein. Daarom is het jammer dat ouderen in verpleeghuizen massaal aan de vla en pap worden gezet. Ouderen zouden juist flink moeten kauwen op een appel of wortel. Die vitamine daaruit zijn nodig en zet de prefrontale kwab van de hersenen goed aan het werk. Bij een verminderd kauwvermogen door het missen van enige tanden of kiezen, blijkt het brein achteruit te lopen. Zo kan het bijdragen aan het ontwikkelen van Alzheimer. Door goed te blijven kauwen, blijft het brein fit. Lees meer op de pagina Energieker ouder door een gezonde mond op deze site.

Wat wil je als oudere zelf?

Wat ouderen zelf willen, is heel verschillend. De een vindt het erg belangrijk dat hij er nog een beetje knap uitziet, de ander dat hij fris uit zijn mond ruikt en de ander voelt juist enorme weerstand om die moeite nog te doen. Lees meer op de pagina Energieker ouder door een gezonde mond op deze site.

Signalering door tandarts

Niet alleen een vermoeden van diabetes kan als eerste bij de tandarts of mondhygiënist ontstaan. Als de behandeling op een tandvleesontsteking niet aanslaat, dan kan er sprake zijn van een nog niet ontdekte ziekte en geeft reden voor verwijzing naar de huisarts. Daarnaast zien zij regelmatig hun patiënten terug en zit er enige maanden tussen de bezoeken. Zodoende kunnen tandartsen verschillen zien die nog niet eerder opgevallen waren, dementie is daar een voorbeeld van. De patiënt kan ander gedrag vertonen, verward overkomen, maar ook ander mondgedrag hebben ontwikkeld. Zo vallen moeilijkheden met de fijne motoriek al snel op en ook moeilijkheden met plannen en het korte termijn geheugen. Het gebit kan ineens hard achteruit gaan.

Naar de tandartspraktijk wordt lastig

Soms komen ouderen ineens niet meer naar de praktijk. Dit is vaak ook een teken dat er iets aan de hand is. De gang naar de praktijk wordt ineens als een opgave gezien of er is iemand om hun heen weggevallen waarmee ze normaal gesproken naar de tandarts gingen. Omdat het gebit zo belangrijk is voor ouderen, hanteren praktijken vaak een bel lijst. Via de software kan bekeken worden wie er al lang niet meer naar de praktijk is geweest en wordt er contact gezocht. Doordat ouderen steeds langer thuis wonen, is het soms nodig dat de tandarts of mondhygiënist aan huis komt. Hiervoor zijn mondzorg bussen ontwikkeld.

Veel voorkomende problemen:

Ziekte en de mondgezondheid

De gezondheid van het gebit kan dus de algemene gezondheid beïnvloeden. Andersom geldt natuurlijk ook: ziektes kunnen van invloed zijn op de mondgezondheid. Niet alleen de ziekte zelf, maar ook medicatie. Bijvoorbeeld diabetes type 2, er bestaat een wisselwerking tussen het tandvlees en de suikerwaardes in het bloed. Soms ontdekken tandheelkundigen sneller diabetes dan de huisarts. Lees meer op de volgende pagina’s op deze site.

Mondzorg tijdens oncologische behandeling

Een goede mondgezondheid is voor iedereen belangrijk. Bij patiënten die een oncologische behandeling ondergaan of reeds hebben gehad, is het zelfs essentieel. Zelfs de kleinste complicatie in de mond kan leiden tot uitstel van de behandeling of vertraging van het herstel. Om de kans op neveneffecten van een oncologische behandeling tot een minimum te beperken, is het sterk aan te raden om voorafgaand aan de behandeling de mond te laten controleren door een tandarts of mondhygiënist. Lees meer op de pagina Mondzorg en oncologie op deze site.

Sterfte door complicaties gebit

Ouderen sterven onnodig vaak door complicaties aan het gebit. Uit onderzoek blijkt dat een op de tien verpleeghuispatiënten overlijdt aan de gevolgen van een longontsteking waarbij de oorzaak bacteriën uit de mondholte zijn. Deze bacteriën waren het gevolg van slechte mondhygiëne. Bovendien kan een tandvleesaandoening ziektes die ouderen vaak hebben verergeren en misschien ook (mede) veroorzaken. We hebben het dan over ouderdomsdiabetes, hart- en vaatziektes en reuma. Lees meer op de pagina Gezonde mond in relatie tot de algemene gezondheid op deze site.

Mondzorg tijdens terminale fase

In de terminale fase ligt de focus op bestrijding van pijn en ongemakken en het zorgen voor een goede laatste herinnering. Hierbij moet de mond niet worden vergeten. Een aangepaste mondzorg is dan van groot belang. Er kan sprake zijn van pijn in de mond door een slecht zittende gebitsprothese die dan ook, tenzij de persoon het wil blijven dragen, wordt verwijderd in deze fase, het gaat tenslotte om comfort. De medicatie die als pijnbestrijding wordt gebruikt, heeft vaak een droge mond als bijwerking. Dit maakt spreken bijna onmogelijk. Het gebruik van lippen balsem is van belang om te voorkomen dat de lippen openbarsten, wat zeer pijnlijk is. Smeer naast de lippen ook de mondhoeken goed in. Lees meer op de pagina Palliatieve- en terminale mondzorg op deze site.

Innovaties om te voorkomen

Omdat verpleegkundigen, verzorgenden en tandheelkundigen erg druk zijn door de tekorten is het noodzaak dat uitvindingen worden gedaan waardoor zij ontlast worden. Zo wordt er een tandenborstel ontwikkelt waarbij je zelf niet meer hoeft te bewegen. Ook is er een tandpasta op recept met verhoogd gehalte aan fluoride om de gaatjes in wortels te voorkomen. De gehele tandheelkunde verschuift van repareren naar voorkomen. Niemand wil kiespijn hebben en dat geldt zeker voor de mens met dementie. Pijn geeft ongemak en vaak kan met het niet goed aangeven. Daarom is het nodig dat iedereen met deze verschuiving mee gaat. Lees meer op de pagina mondzorg door Mantelzorgers en zorgverleners op deze site.

V205-2

EXTRA vragen

Heb je vooraf informatie gekregen over de kosten van de behandeling?
Hoe ben je te woord gestaan door de medewerkers van de praktijk?
Ben je goed geïnformeerd aan het begin van de behandeling?
Werd je geïnformeerd tijdens de behandeling?
Kreeg je advies en instructies na de behandeling?
Hoe is het resultaat na de behandeling?
De praktijk waar ik patiënt ben, kent flexibele openingstijden
De telefonische bereikbaarheid van de praktijk?