Ingediend door admin-systeembeheer op ma, 12/27/2021 - 19:49

Tips bij angst voor de tandarts

Tips voor in de wachtkamer en tandartsstoel

Misschien had je al vóór het maken van de afspraak ‘uitstelgedrag’. 'Je wilt echt wel bellen maar het komt er steeds niet van, je bent te laat voor de telefonische bereikbaarheid van de praktijk, heb even andere dingen te doen….. ' Maar uiteindelijk is het je gelukt, je hebt een afspraak!

Zenuwachtig voor de tandarts?

Misschien heb je het artikel over ‘angst voor de tandarts’ gelezen. Nog niet gelezen? Lezen! Het maakt namelijk veel duidelijk en je kunt wat doen tegen de weerstand of angst die je voelt voor een tandartsbezoek. Ruim 80 % van de mensen zouden deze zenuwen, weerstand of angst voelen, dus je bent niet de enige.

De onderstaande tips helpen je om de regie te nemen over je gevoel en emoties waardoor het makkelijker voor je wordt. Welke gedachten er ook door je hoofd schieten, het maakt niet uit want deze tips zijn fijn voor iedereen!

Drie tips om de tijd in de wachtkamer tot een aandachtoefening te maken

Als het je eenmaal gelukt is om een afspraak te maken en je in de wachtkamer van de tandarts zit, kun je het beste je aandacht op iets anders richten dan op je gevoel. Begin altijd met rustig ademen, 4 tellen in en 4 tellen uit en kies vervolgens een van onderstaande tips of doe ze allemaal!

  • Test je gevoel voor tijd. Misschien hangt er wel een klok; lukt het jou om 60 seconden met je ogen dicht af te tellen, heb je gevoel voor de tijd? Als je bij 60 bent open je je ogen en kijk je of je goed zat...misschien nog een herkansing als je ziet dat je te snel of te langzaam was? Door de seconden in jezelf af te tellen dwing je jezelf (of als je met een kind gaat, je kind) in het 'hier en nu' te komen, aandachtig te worden; 
  • Observeer een plant. Misschien staat er wel een plant. Heb je ooit een plant van dichtbij bekeken? Hoe de nerven zich vertakken over de bladeren, hoe de kleurschakering verloopt, hoe de jonge scheuten zich ontvouwen? Kijk aandachtig, je hebt nu de tijd!
  • Aandacht voor de vloer. De vloer is ook altijd een mooie optie om je aandacht op te vestigen; ligt er parket, hoe ziet het eruit? Is het een visgraat of zie je nerven of krassen in het hout? Liggen er tegels, linoleum of laminaat? Volg de patronen met je ogen, zo langzaam mogelijk. Kijk naar de nerven, de kleur, de naden in de vloer, alles waardoor je je focus richt op iets wat er gewoon 'is' en wat geen emotionele lading heeft.

Tips voor in de tandartsstoel

Als je in de stoel gaat zitten dan kan de spanning even toenemen. Richt dan je aandacht op je lichaam, bijvoorbeeld je tenen. Wiebel zachtjes met je tenen heen en weer in je schoenen, verplaats je aandacht daarnaartoe. Adem rustig in en uit, 4 tellen in en 4 tellen uit.

Ontspan je benen, je zult merken dat je geneigd bent om juist aan te spannen maar dat werkt averechts. Ontspan je benen, wiebel je tenen en laat de tandarts 'gewoon' z'n werk doen. Hoe zijn je handen? Zijn ze tot een zweterige vuist gebald? Blijf rustig ademen en leg je handen losjes op je buik. Geloof mij, het helpt echt om beter te ontspannen wanneer je de aandacht richt op je lichaam en de behandeling lijkt dan ook een stuk sneller te gaan. 

Artikel auteur

Pep Degens

Pep Degens

Trainer, spreker, auteur, relatietherapeut