Binnenkort naar de tandarts? Gebruik de groene button "Vraag een afspraak aan" op de pagina van de tandartspraktijk op deze site waarmee u een afspraak wilt maken. Snel, makkelijk en zonder wachttijd, de tandarts belt u zo snel mogelijk.
Abces in de mond | Tandarts.nl

Het behandelen van een abces in de mond

Hoe ontstaat een abces in uw mond?

Een abces kan het gevolg zijn van een uitgestelde tandartsbehandeling. Want tandbederf dat niet op tijd wordt behandeld, kan de glazuurlaag van de tand en het onderliggende tandbeen aantasten. Hierop dringen bacteriën door tot de zachte kern, de zenuw. Een abces kan ook het gevolg zijn van een tandvleesaandoening die niet is behandeld. De ophoping van tandplak tussen de tand en het tandvlees kan leiden tot botverlies en een verdiepte pocket die zich vult met bacterien en zich vervolgens kan manifesteren als abces.

Hoe herkent u het abces?

Een abces signaleert u vrij snel. U ervaart pijn tijdens het kauwen of bij het duwen op de aangetaste tand of kies. De wang en de lymfeklieren in de hals kunnen tijdens de ontsteking sterk opzwellen. Soms voelt een patiënt wel pijn maar is lastig vast te stellen om welke tand het gaat. Kunt u niet goed aangeven welke tand pijn doet, dan tikt de tandarts met één van zijn of haar instrumenten op de verschillende tanden en kiezen. Zo bepaalt de tandarts welke tand het betreft. Heel vaak maakt de tandarts ook een röntgenfoto om te bepalen om welk gebitselement het gaat.

Hoe wordt het abces behandeld?

Abcessen in de mond kunnen pijnlijk zijn, maar zijn gelukkig vaak ook goed te behandelen. De tandarts verhelpt het abces, afhankelijk van de oorzaak, door middel van een wortelkanaalbehandeling of een grondige reiniging onder het tandvlees ( de pocket ). Is er sprake van forse zichtbare pusophoping dan ontlast de tandarts het abces vaak eerst en laat hij of zij de pus afvloeien om de druk te verlichten.

Bij heftige aanhoudende pijn worden soms antibiotica voorgeschreven. In de periode direct na de behandeling kunnen pijnstillers nodig zijn om de ergste pijn te dempen en de antibiotica de tijd te geven hun werk te doen.

Tekst beoordeeld door: Tandarts Implantoloog M. Kesseler

V204-1

EXTRA vragen

Heb je vooraf informatie gekregen over de kosten van de behandeling?
Hoe ben je te woord gestaan door de medewerkers van de praktijk?
Ben je goed geïnformeerd aan het begin van de behandeling?
Werd je geïnformeerd tijdens de behandeling?
Kreeg je advies en instructies na de behandeling?
Hoe is het resultaat na de behandeling?
De praktijk waar ik patiënt ben, kent flexibele openingstijden
De telefonische bereikbaarheid van de praktijk?