Ingediend door admin-systeembeheer op vr, 04/03/2020 - 10:36

Hoe ontstaat een abces in de mond?

Een abces kan het gevolg zijn van een uitgestelde tandartsbehandeling. Want tandbederf dat niet op tijd wordt behandeld, kan de glazuurlaag van de tand en het onderliggende tandbeen aantasten. Hierop dringen bacteriën door tot de zachte kern, de zenuw. Een abces kan ook het gevolg zijn van een tandvleesaandoening die niet is behandeld. De ophoping van tandplak tussen de tand en het tandvlees kan leiden tot botverlies en een verdiepte pocket die zich vult met bacterien en zich vervolgens kan manifesteren als abces.

Hoe herken je een abces?

Een abces signaleer je vrij snel. Je ervaart pijn tijdens het kauwen of bij het duwen op de aangetaste tand of kies. De wang en de lymfeklieren in de hals kunnen tijdens de ontsteking sterk opzwellen. Soms voelt een patiënt wel pijn maar is lastig vast te stellen om welke tand het gaat. Kun je niet goed aangeven welke tand pijn doet, dan tikt de tandarts met één van zijn of haar instrumenten op de verschillende tanden en kiezen. Zo bepaalt de tandarts welke tand het betreft. Heel vaak maakt de tandarts ook een röntgenfoto om te bepalen om welk gebitselement het gaat.

Hoe wordt het abces behandeld?

Abcessen in de mond kunnen pijnlijk zijn, maar zijn gelukkig vaak ook goed te behandelen. De tandarts verhelpt het abces, afhankelijk van de oorzaak, door middel van een wortelkanaalbehandeling of een grondige reiniging onder het tandvlees (de pocket). Is er sprake van forse zichtbare pusophoping dan ontlast de tandarts het abces vaak eerst en laat deze de pus afvloeien om de druk te verlichten.

Bij heftige aanhoudende pijn worden soms antibiotica voorgeschreven. In de periode direct na de behandeling kunnen pijnstillers nodig zijn om de ergste pijn te dempen en de antibiotica de tijd te geven hun werk te doen.

Tekst beoordeeld door: Tandarts Implantoloog M. Kesseler

V204-1