Binnenkort naar de tandarts? Gebruik de groene button "Vraag een afspraak aan" op de pagina van de tandartspraktijk op deze site waarmee u een afspraak wilt maken. Snel, makkelijk en zonder wachttijd, de tandarts belt u zo snel mogelijk.
8 tips tijdens de corona-crisis | Tandarts.nl

De tandartspraktijken zijn op advies van de beroepsvereniging en de inspectie tot tenminste 28 april gesloten voor reguliere zorg. Dit betekent dat zij enkel in geval van spoed u kunnen ontvangen in de praktijk. Door het tekort aan tandartsen en mondhygiënisten zou het kunnen dat het nog heel lang duurt voordat uw afspraak weer doorgaat. Hoe komt u deze tijd door? Het is juist nu belangrijk dat uw afweer op peil blijft om een eventuele besmetting zo goed mogelijk op te vangen. Uw mond bepaalt mede uw mate van afweer. Blijf daarom goed voor uw gebit zorgen. 

Een goede verzorging van het gebit gaat verder dan alleen poetsen. Wij willen u vooral adviseren om de adviezen van uw eigen tandarts en/of mondhygiënist op te volgen. Zij hebben namelijk een totaal plaatje van u en kunnen zodoende persoonlijk advies geven. Wij proberen u zo goed mogelijk van advies te voorzien maar kunnen ons slechts beperken tot algemene adviezen.

  • Poets uw tanden

De absolute basis is nog altijd tandenpoetsen met fluoride houdende tandpasta. Bij baby’s breken rond de 6 maanden de eerste tandjes door. Vanaf dat moment zal er gepoetst moeten worden. Vanaf 2 jaar zal er twee keer daags gepoetst moeten worden; bij het opstaan en bij het naar bed gaan. Een poetsbeurt duurt ten minste twee minuten lang. Heb je hoog risico op gaatjes dan kan het nodig zijn om 3 tot 4 keer per dag de tanden te poetsen.

  • Gebruik een elektrische borstel

Meestal is het beste om elektrisch te poetsen met een borstel die zowel trilt als draait. Elektrisch poetsen met de juiste borstel, borstelkopje en de juiste poetstechniek verwijderd meer plak dan met de handtandenborstel. De timer zorgt ervoor dat er minstens twee minuten wordt gepoetst. Tegenwoordig zijn er ook borstels die middels bluetooth en een app je feedback kunnen geven. Zo kunt u zien welke kanten u al wel en niet voldoende gepoetst hebt. Ook kunnen sommige borstels waarschuwen wanneer u te hard op de borstel drukt. Zo wordt schade aan tanden en tandvlees voorkomen.

  • Reinig tussen uw tanden

De ruimte tussen de tanden wordt niet (geheel) bereikt door de tandenborstel. Het tandvlees tussen uw kiezen raakt als eerste ontstoken. Dus zorg dat u minimaal een keer daags tussen uw tanden reinigt. Hier bestaat inmiddels ontzettend veel voor. Elke ruimte is anders dus het kan zijn dat u verschillende middelen zal moeten gebruiken. Dit kunnen floss, softpicks, easypicks, stokers of ragers zijn. Elk middel kent ook weer diverse types en maten. Iets dat te makkelijk de tussenruimte vult, helpt niet voldoende. Iets dat te moeizaam gaat, zou de tanden en het tandvlees mogelijk beschadigen. Houdt u zich aan het advies van uw zorgverlener.

  • Mondwater als aanvulling

Spoelmiddelen behoren niet tot het basisadvies. Het is een aanvulling op uw dagelijkse mondverzorging. Er bestaan zeer veel verschillende soorten mondwater. Sommige geven enkel eventjes een frisse adem, anderen zijn antibacterieel en weer anderen zorgen dat tandmateriaal minder snel in oplossing gaat of zorgen voor minder gevoeligheid. Sommige spoelmiddelen kennen bijwerkingen en mogen niet lang gebruikt worden. Mocht u willen spoelen, vraag u dan eerst af wat u precies verlangt van een mondwater.

  • Voeding

Om gaatjes en erosie te voorkomen, zorgt u ervoor dat u niet vaker dan 6 a 7 keer per dag iets consumeert. Ook diëtisten adviseren dit.

Uw voeding kan niet enkel uw tanden schaden maar kan ook bescherming bieden. Zo zou vitamine D en C (mogelijk) bescherming bieden tegen tandvleesontsteking en kaakbotverlies. Nu u opgeroepen wordt om binnen te blijven, kan het verstandig zijn om extra vitamine D tot u te nemen. Vitamine D zit namelijk in zonlicht. Ook in vis zit vitamine D. Voor voldoende vitamine C (200 mg) kunt u bijvoorbeeld twee kiwi’s eten.

  • Houd ritme

Om al het bovenstaande goed uit te voeren hebben we structuur nodig. Dat is best lastig als je leven nu er ineens anders uitziet. Je hebt meer tijd of juist minder tijd. Je bent meer thuis en je kinderen ook. Nu hebben we juist behoefte aan houvast…aan veiligheid…een vaste dagindeling kan hierbij helpen. Je dagelijkse rituelen, zoals tandenpoetsen, hoort hier ook bij. Dus blijf op tijd opstaan, eet op tijd en ga op tijd naar bed.

  • Zorg voor ontspanning

Uw lichamelijke conditie en uw gebit of tandvlees kan sterk beïnvloedt worden door stress. Leg daarom uw telefoon aan de kant en zorg voor afleiding. U kunt bijvoorbeeld thuis gaan sporten en dit is ook goed voor uw conditie. Mediteren kan ook heel waardevol zijn. Of verdwijn even in een goed boek. Slapen is de ultieme ontspanning en is ook voor een goede mondgezondheid van belang.

  • Zingeving

Gezond zijn is niet enkel een lichamelijke beleving. Ook uw mentaal welbevinden is zeker van belang. Zingeving is een van de pijlers die we hierin belangrijk vinden. Dat betekent dat u een doel in uw leven hebt. Dat is best lastig als u misschien nu niet naar je werk kan of niet voor de kleinkinderen mag zorgen. De meeste mensen worden blij van anderen helpen. Misschien kunt u nu online een dienst aanbieden? Gewoon een praatje aanknopen via Skype met uw kwetsbare buurvrouw die thuis zit? Kunt u boodschappen voor iemand doen? Of…kunt u mondmaskers naaien? Volg uw hart bij uw acties. Wat had u altijd al willen doen maar had u de mogelijkheid niet toe en nu wel? Wat is er nu nodig en hoe kunt u een steentje bijdragen? De tandarts en de mondhygiënist helpt u op dit moment door goed voor uzelf te blijven zorgen…

Auteur: Lieneke Steverink Mondhygiënist

 

EXTRA vragen

Heb je vooraf informatie gekregen over de kosten van de behandeling?
Hoe ben je te woord gestaan door de medewerkers van de praktijk?
Ben je goed geïnformeerd aan het begin van de behandeling?
Werd je geïnformeerd tijdens de behandeling?
Kreeg je advies en instructies na de behandeling?
Hoe is het resultaat na de behandeling?
De praktijk waar ik patiënt ben, kent flexibele openingstijden
De telefonische bereikbaarheid van de praktijk?