Ingediend door admin-systeembeheer op wo, 07/22/2020 - 16:11

SOA’S, SEXUALITEIT EN MONDZORG

Deze informatie is informatief bedoeld om inzicht te krijgen in mogelijke oorzaken en oplossingen. Deze informatie is niet bedoeld ter vervanging van het medisch advies.

Heeft de tandarts een signalerende rol in het opsporen van seksueel overdraagbare aandoeningen?

Jazeker! Bepaalde symptomen in de mondholte kunnen een seksueel overdraagbare infectie (soa) doen vermoeden.

Voor een tandarts kan het ter sprake brengen van seks nogal vreemd kan zijn en dat is ook iets wat de meeste tandheelkundige patiënten niet zouden verwachten. Toch zal de tandarts bij verdenking deze patiënten doorverwijzen naar de huisarts of de GGD voor verder onderzoek en behandeling.

Opgemerkt; Iemand met een soa is niet altijd ‘seksueel overdragen’ besmet, het kan ook via een ‘prikincident’, je prikken aan een door geïnfecteerde persoon gebruikte injectienaald en zeer incidenteel zelfs door een bloedtransfusie. Bijvoorbeeld HIV en Hepatitis B kunnen zo worden overgedragen. Daarom moet elk prikincident in de zorg en bij de hulpdiensten worden gemeld volgens protocol.

Een soa kan bekend zijn bij de patiënt maar niet gemeld aan de tandarts omdat het niet bekend is dat een soa gevolgen kan hebben voor de mondgezondheid of het door schaamte niet gemeld aan de tandarts. Toch zal het voor de patiënt zelf als voor de veiligheid van de tandarts en mondhygiënist het beste zijn om een bekende besmetting of een vermoeden direct te melden.

Signalen die een indicator kunnen zijn voor een soa;

• Verkleuringen in het mond en keelslijmvlies
  • Verdikkingen, bultjes in de mondholte
  • Herpes, koortslip uitingen op en rond de mond
  • Bepaalde ontstekingen aan het tandvlees of kaakbot
  • Chronische speekselklierontsteking
  • Vreemde wond of wondjes in de mondholte
  • Afwijkingen van de tong als zwelling, verkleuring en wondjes
  • Schimmelinfectie
  • Leukoplakie, witte slijmvliesverandering
  • Kaposi sarcoom, tumor
  • Cyste

Sommige seksueel overdraagbare aandoeningen kunnen de mondholte rechtstreeks aantasten aan via orale seks. Bijvoorbeeld Gonorroe en chlamydia kunnen de keel infecteren.

Samenwerking tussen de tandarts en huisarts is in Nederland nog niet gebruikelijk dus uitwisseling van gegevens zal via de patiënt gerealiseerd moeten worden. Gezien de toenemende kennis over de relatie tussen mondgezondheid en de algemene gezondheid zal het wenselijk zijn wanneer de tandheelkunde meer geïntegreerd raakt in de gezondheidszorg.

Als je twijfelt, laat je testen! Dat kan ook anoniem. Via Google kan je snel zien waar je terecht kan bij jou in de buurt.

V207-1

Artikel co-auteur

Irene Boers

Ondersteuning beheer, content- en relatiebeheer platform gezondheidszorg