Salaris/honorarium tandartsen

Discussieer over de (Nederlandse) tandarts.

Moderators: de digitale tandarts, moderator team

Salaris/honorarium tandartsen

Ongelezen berichtdoor Takka » di jun 02, 2009 3:49 pm

Beste mensen,

Ik, als eerstejaars student tandheelkunde zijnde, word er constant enthousiast aan herinnerd dat ik later "een goede boterham ga verdienen" zodra ik vertel dat ik tandarts in wording ben. Blijkbaar is dat algemeen aangenomen, en natuurlijk ben ik zelf ook wel op de hoogte dat een tandarts niet onder modaal zit om het maar even zo te zeggen. Vanzelfsprekend is geld niet mijn drijfveer, integendeel zelfs. Toch is het voor mij nog erg onduidelijk wat een tandarts nou eigenlijk netto over houdt. Dat is natuurlijk afhankelijk van vele factoren (loondienst/groepspraktijk/zelfstandig, 'soort' tandarts etc. etc.), ik hoop echter dat iemand mij wat duidelijkheid kan verschaffen over de volgende dingen:

Een tandarts in loondienst, hoe en waar wordt zo'n salaris op gebaseerd? Puur op uren? En hoe hoog kan zo'n salaris zijn?

Tandartsen in een eigen praktijk of groepspraktijk: een (groeps)praktijk starten of overnemen is natuurlijk een behoorlijke investering. Het runnen van een eigen praktijk neemt überhaupt natuurlijk grote kosten met zich mee, o.a. verbruikskosten en huur e.d. Zo'n praktijk heeft natuurlijk een bepaalde omzet, afhankelijk van het aantal tandartsen/mondhygienisten, aard van behandelingen, patientenbestand etc. etc.
Is er iemand die mij een reëel kostenplaatje kan geven, aan de hand van een (eigen?) voorbeeld? Worden de kosten van een praktijk met 2 tandartsen bijvoorbeeld 50/50 gedeeld? Ik ben hier erg nieuwsgierig naar!

Nogmaals wil ik benadrukken dat ik slechts geinteresseerd ben in deze zaken, het beroep tandarts vind ik nu al fantastisch en ben ontzettend enthousiast. De reden dat ik dit hier plaats is omdat ik mij toch ietwat bezwaard voel om dat aan docenten te vragen of het aan mijn eigen tandarts te vragen.

ik hoop op uw reacties!

m.v.g.
Stef
Laatst bijgewerkt door Takka op do jan 01, 1970 2:00 am, in totaal 0 keer bewerkt.
Reden:
Takka

Re: Salaris/honorarium tandartsen

Ongelezen berichtdoor Spiegeltje » di jun 02, 2009 8:53 pm

Het is oorverdovend stil .....
Laatst bijgewerkt door Spiegeltje op do jan 01, 1970 2:00 am, in totaal 0 keer bewerkt.
Reden:
Spiegeltje
geinteresseerde
geinteresseerde

Ongelezen berichtdoor Lieneke » di jun 02, 2009 10:33 pm

Vind je het heel gek?
Laatst bijgewerkt door Lieneke op do jan 01, 1970 2:00 am, in totaal 0 keer bewerkt.
Reden:
Lieneke
Mondhygiëniste
Mondhygiëniste

Ongelezen berichtdoor Spiegeltje » di jun 02, 2009 11:07 pm

Is er iemand die mij een reëel kostenplaatje kan geven, aan de hand van een (eigen?) voorbeeld?

Dat de forumtandartsen hun eigen financiele situatie gaan vermelden zit er i.d.d. niet in denk ik (is ook niet zo interessant) maar wat inzicht in de kosten en baten van een gemiddelde praktijk is best wel interessant en leerzaam.

Ook nuttig richting patienten die vaak wat meer oog hebben voor de hoge tandartsrekeningen dan de behoorlijke kosten die er vanaf gaan.

Punt blijft natuurlijk wel dat een tandarts een vrij beroep is zodat je inkomsten in sterke mate afhangen van de eigen inspanningen, werkwijze en ondernemerschap. Weinig tandartsen werken immers in loondienst met een bijbehorend salaris.

Ach, wat zou een gemiddelde, ervaren tandarts met een drukke, goed draaiende solopraktijk aan omzet draaien? Twee tot misschien wel drie ton moet kunnen. Misschien maximaal een ton aan kosten eraf (lijkt me ruim, hangt ook van de omzet af)? Dat is dan je bruto inkomen. Het lijkt me dat bruto 1,5 ton wel haalbaar is met flinke afwijkingen naar boven. Beginnende tandartsen zullen dit niet halen, maar een tonnetje bruto zit er misschien wel in. Da's meer dan veel andere beginnende 'professionals'.
Spiegeltje
geinteresseerde
geinteresseerde

Ongelezen berichtdoor mecánico para bicicletas » wo jun 03, 2009 1:31 pm

d'r zijn hier teveel zeurpietjes geweest in het verleden die aanschoppen tegen wat zei noemend "de grootverdieners en graaiers van onze centen" .......dat maakt het voor mij in elk geval duidelijk dat dit soort discussies of praatjes hier door mij niet worden gevoed. hij vraagt het maar aan zijn docenten of eigen tandarts. de kift van sommige bezoekers maakt dit soort gesprekken hoogst onplezierig.
Laatst bijgewerkt door mecánico para bicicletas op do jan 01, 1970 2:00 am, in totaal 0 keer bewerkt.
Reden:
mecánico para bicicletas

Ongelezen berichtdoor vV » wo jun 03, 2009 3:58 pm

omzet is van zoveel zaken afhankelijk: snelheid, hoeveel delegeren naar lager personeel etc. Daarnaast is de vestigingsplaats ook nog een zeer grote factor bij huisvestingskosten etc.

Er zijn een paar vuistregels en zo, ga door de bank genomen maar uit van een 40-60% kosten in je omzet. Vergeet niet dat de salarispost een behoorlijke is, en gelijk erg afhankelijk van de opbouw van de praktijk Van wat er over blijft ga je dan alle grote zaken nog betalen als pensioenopbouw, Premie AOV ed.

Komt er dus op neer dat een tandarts die een waarnemer heeft lopen tegen ik noem maar 50% van de gemaakte omzet daar niets of weinig aan verdient.
Laatst bijgewerkt door vV op do jan 01, 1970 2:00 am, in totaal 0 keer bewerkt.
Reden:
vV
Tandarts
Tandarts

Ongelezen berichtdoor Takka » wo jun 03, 2009 6:10 pm

vV kan je je laatste zin wat toelichten? Mijn stagetandarts die samen met een andere tandarts een praktijk runt claimt jaarlijks met zijn tweeën zo'n 7 ton omzet te hebben. Dit klinkt op het eerste gezicht veel, wordt dit bedrag simpelweg 50/50 verdeeld nadat de nodige kosten er af zijn getrokken?

(Alvast) bedankt voor de reacties :)
Laatst bijgewerkt door Takka op do jan 01, 1970 2:00 am, in totaal 0 keer bewerkt.
Reden:
Takka

Ongelezen berichtdoor Maja » wo jun 03, 2009 6:36 pm

Bel het NMT eens op. Zij kunnen je uitleg geven.

De tandartsen met wie ik werk krijgen 42% van hun verdiensten op die dag. Dus het ligt eraan hoe snel je werkt, hoeveel mensen er komen, wat voor afspraken wat je verdiend. Maar de belasting moet daar natuurlijk nog even wat vanaf snoepen. En je verzekeringen.
De praktijk eigenaar heeft het zwaarder, want hij moet natuurlijk het personeel nog betalen, het pand, de nutsbedrijven, de verzekeringen, de factureringsmaatschappij, de gebruiksmaterialen enz enz.

Veel tandartsen runnen een kostenmaatschap, hierin worden de kosten gelijk op gedeelt onder het aantal tandartsen in de praktijk. Erg aantrekkelijk.
(ik was laatst op cursus eigen praktijk bij de vvaa).

Ik zit nu in loondienst, maar ik ga een eigen praktijk starten. Meer vrijheid, dat vooral maar ook financieel aantrekkelijker.
Laatst bijgewerkt door Maja op do jan 01, 1970 2:00 am, in totaal 0 keer bewerkt.
Reden:
Kiezen voor je Tanden!
Maja
Mondhygiëniste
Mondhygiëniste

Ongelezen berichtdoor BJN » wo jun 03, 2009 7:10 pm

Meer vrijheid, dat vooral maar ook financieel aantrekkelijker.

Kan, maar kan ook tegenvallen als je ALLES gaat meerekenen. Inclusief de overuren die je gaat maken (onbetaalde dan!). Je moet het zeker doen. Maar het financiele verschil kan uiteindelijk tegenvallen. Je loopt tenslotte ook veel meer risicos op allerlei gebied.
Laatst bijgewerkt door BJN op do jan 01, 1970 2:00 am, in totaal 0 keer bewerkt.
Reden:
Orthodontist Speciaal voor Volwassenen - Onopvallende & Volledig Onzichtbare Beugels
Rechtetanden.nl - Like us: Facebook/Rechtetanden . nl
BJN
Orthodontist
Orthodontist

Ongelezen berichtdoor vV » wo jun 03, 2009 7:16 pm

7 ton maar?? :smt002 Zegt mij niet zoveel zonder te weten wat er verder speelt en hoeveel uren beide draaien, wat er aan ander personeel is, zoals MH, preventieassistentes etc.

En daarnaast: het begrip omzet is relatief als je mega hoge kosten hebt bv door een slecht personeelsbeleid. Ken meerdere praktijken waar veel gedelegeert wordt aan preventieassistentes maar waar de winst lager is dan de mijne, waarbij ik nog eens minder uren draai en minder druk op d eketel, simpelweg doordat men volledig ontspoort is met salariering oa.

Omzet EN kostenniveau bepalen of je het goed doet. 7 ton? het zal, en met 2 tandartsen die full time werken en meer mogelijkheden zouden moeten hebben dan een solotandarts vind ik het een matig cijfer, als het het enige ijkpunt is...Enige voordeel dat ze hebben is per tandarts (hopelijk) relatief lagere kosten.
Laatst bijgewerkt door vV op do jan 01, 1970 2:00 am, in totaal 0 keer bewerkt.
Reden:
vV
Tandarts
Tandarts

Ongelezen berichtdoor mecánico para bicicletas » wo jun 03, 2009 7:27 pm

Maja schreef:
Ik zit nu in loondienst, maar ik ga een eigen praktijk starten. Meer vrijheid, dat vooral maar ook financieel aantrekkelijker.

en meer zorgen, werk na de werkuren en dingen als verzekring voor je eigen arbeidsongeschiktheid. tis niet nix
Laatst bijgewerkt door mecánico para bicicletas op do jan 01, 1970 2:00 am, in totaal 0 keer bewerkt.
Reden:
mecánico para bicicletas

Ongelezen berichtdoor Maja » wo jun 03, 2009 10:37 pm

mecánico para bicicletas schreef:
Maja schreef:

en meer zorgen, werk na de werkuren en dingen als verzekring voor je eigen arbeidsongeschiktheid. tis niet nix

[offtopic]
Thanks voor de feedback.
Ben nu met marktonderzoek bezig, verwijzers aan het regelen. Ik heb nu via mijn enquete toezegging tot 580 patienten, en de brieven komen nog dagelijks binnen. Ik stort me niet zo maar in het grote avontuur. Moet wel zeker zijn van werk en de financiele draagkracht. Wanneer uit mijn onderzoek komt dat het niks voor mij is, tsja dan blijf ik in loondienst of probeer het in een andere plaats!
En met vrijheid bedoel ik, vrijheid van behandelkeuze, ik ben niet voor niets opgeleid. Niet meer vragen of ik alsjeblieft vrij mag, zelf kunnen zeggen wanneer ik wil werken. Ik werk nu weken van 50 uur, als ik met 40 uur hetzelfde kan verdienen ben ik happy! Maar we dwalen af :)
Laatst bijgewerkt door Maja op do jan 01, 1970 2:00 am, in totaal 0 keer bewerkt.
Reden:
Kiezen voor je Tanden!
Maja
Mondhygiëniste
Mondhygiëniste

Ongelezen berichtdoor kimba444 » wo feb 10, 2010 12:46 am

Jaaa Takka,je bent niet erg slim bezig hier op dit forum....
Volgens mij gaat 't wel om je verdiensten. Er zijn veel mensen die tandarts moeten weigeren ivm prijzen die worden berekend.
Verzekeringen worden steeds strenger hierin,ze vergoeden steeds minder,maar je moet wel meer betalen,hier kunnen tandartsen ook niks aan doen,dat snap ik heel goed.Je kan je niet meer hoger laten verzekeren,tenzij je een stralend gebit hebt. Er stond een artikel op internet dat de tandartsen zwaar verlies hebben geleden onder de crisis,maar ben bang dat dit steeds meer word in de toekomst...
Als jullie begrijpen wat ik bedoel....En als dadelijk 2012 ook nog de concurentie van start gaat,dan zul je al helemaal wat krijgen,want ik denk niet dat er een tandarts zijn prijzen zal gaan verlagen en zelf minder inkomen wil hebben of zie ik dit nou verkeerd.
Ik wil niks kwaads zeggen,begrijp me niet verkeerd,maar poeffff zijn geen kleine bedragen hé wat tandartsen berekenen....
En Takka,zorg maar eerst dat je een goeie word jonge,want anders kun je net als mij gewoon voor 't minimum gaan werken en dan maar hopen dat je gebit gezond blijft,anders ben je niet meer zo blij met die 7 ton omzet per jaar die ze verdienen.
kimba444

Ongelezen berichtdoor vV » wo feb 10, 2010 9:15 am

Ik wil niks kwaads zeggen,begrijp me niet verkeerd,maar poeffff zijn geen kleine bedragen hé wat tandartsen berekenen....
europees gezien zijn het weldegelijk kleine bedragen.. maar dat is een andere discussie.
7 ton omzet per jaar die ze verdienen.
omzet is geen inkomen... maar blijkbaar moet je zelfstandige zijn om dat te begrijpen...
vV
Tandarts
Tandarts

Ongelezen berichtdoor mecánico para bicicletas » wo feb 10, 2010 10:56 am

Je snapt wel waarom het onderwerp door mij niet wordt gevoed...... alle mensen in loondienst zouden 1x een half jaar voor hun eigen geld moeten werken. van binnenhalen van de klant tot de uiteindelijke betaling. Niet eens verplicht met personeel dat weer verzekerd moet worden en pensioen op gaat bouwen.
mecánico para bicicletas

Ongelezen berichtdoor TechniekerJeetje » wo feb 10, 2010 8:53 pm

kimba444 schreef:Jaaa Takka,je bent niet erg slim bezig hier op dit forum....
Volgens mij gaat 't wel om je verdiensten.

En Takka,zorg maar eerst dat je een goeie word jonge,want anders kun je net als mij gewoon voor 't minimum gaan werken en dan maar hopen dat je gebit gezond blijft,anders ben je niet meer zo blij met die 7 ton omzet per jaar die ze verdienen.

:-? :-? :-?

Hij is al eerstejaars, dus al op weg om tandarts te worden...... Beetje sneu antwoord zo......
Jan Jaap
TechniekerJeetje
Tandtechnicus moderator
Tandtechnicus moderator

Ongelezen berichtdoor mecánico para bicicletas » wo feb 10, 2010 10:23 pm

mevr. kimba444 is erg sterk in een mening geven. in elk geval enthousiast en niet gehinderd door kennis. kom je ver mee. In elk geval op mijn steeds langer wordende lijst van mensen waar we niet meer op reageren.
mecánico para bicicletas

Ongelezen berichtdoor robinson » wo feb 10, 2010 11:19 pm

Waarvan akte.
robinson
Tandarts
Tandarts

Ongelezen berichtdoor TechniekerJeetje » do feb 11, 2010 12:02 am

Duidelijk...
Jan Jaap
TechniekerJeetje
Tandtechnicus moderator
Tandtechnicus moderator

Ongelezen berichtdoor Dentje » zo feb 14, 2010 2:39 am

Ik had hetzelfde hoor. Ik had bij aanvang geen idee wat ik zou gaan vedienen als mondhygienist. Ik had eigenlijk zelfs weinig idee van wat het vak inhield. Was nog nooiit bij een mondhygieniste geweest, maar het klonk wel interessant allemaal.

Door opmerkingen ging ik me ook afvragen wat ik dan zou gaan verdienen en ben bij wat stages gaan rondvragen. Zeer verschilende antwoorden. Erg afhankelijk van waar en hoe je werkt. Weinig over te zeggen dus.
My arms ooze out of my shoulders
Dentje
Mondhygiëniste
Mondhygiëniste

Ongelezen berichtdoor Spiegeltje » ma feb 15, 2010 12:40 am

Als je in loondienst bent zullen - denk ik - veel tandartsen aansluiting zoeken bij de NMT salarisschalen http://salarissen.nl/Cao/Tandartsen/NMT ... 012009.pdf

Maximaal 2963 euro/maand (2009).

Hier kan uiteraard van worden afgeweken door te onderhandelen.
Spiegeltje
geinteresseerde
geinteresseerde

Ongelezen berichtdoor mecánico para bicicletas » ma feb 15, 2010 9:47 am

Als je net klaar bent kan je die 2900 wel willen maar dat gaat echt niet gebeuren. Je zal ook moeten laten zien wat je waard bent. Dat je niet in schaal nul begint, dat is onderhandelen, verder........dan moet je werkgever very desparate zijn wil ie meteen naar schaal 9 gaan. Alleen al uit oogpunt van afhandeling bij een niet continueren van contract of ziekte is dat heel ongewenst bij een 22 jarige.
mecánico para bicicletas

Ongelezen berichtdoor Spiegeltje » ma feb 15, 2010 10:27 am

De schaal loopt van 1979 voor een beginnende MH zonder ervaring tot het genoemde maximum. Uiteraard is het niet realistisch te verwachten dat je meteen op het maximum wordt ingeschaald, voor zover mijn bericht zo zou kunnen worden opgevat.

Verder is alles te onderhandelen natuurlijk, want er is geen CAO afgesproken voor zover ik weet ook niet voor 2010. En je moet ook onderhandelen, dat hoort erbij.
Spiegeltje
geinteresseerde
geinteresseerde

Keer terug naar De tandarts