Inzicht en keuzes rondom de praktijkorganisatie

Ingediend door admin-beheer op ma, 05/16/2022 - 11:47
Kwaliteit in Praktijk
Van onze partner Menno Bouwman van Kwaliteit in Praktijk.

De autoaudit

Inleiding (Menno)

De autoaudit is een instrument waarmee u eenvoudig inzicht krijgt in het functioneren van uw praktijkorganisatie t.o.v. wet- en regelgeving en servicegerichtheid.
Aan de autoaudit is een waarderingsysteem gekoppeld in de vorm van twee tot vijf sterren.
De autoaudit is geen certificering of examen voor uw praktijkvoering. Het geeft inzicht waarmee u gericht kunt verbeteren en keuzes kunt maken hoe u uw praktijkorganisatie vorm wilt geven.
Het leuke van de autoaudit is: u kunt geen foute antwoorden geven!
Dit Blog is door Michael Joosen (praktijkmanager Mondzorg Tilburg West) en Menno Bouman (Kwaliteit in Praktijk) samen geschreven.
 

Het invullen vragenlijst (Michael)


De lijst is aardig lang maar de vragen zijn duidelijk, praktisch en herkenbaar.
Het invullen van de vragenlijst geeft op veel aspecten al bevestiging dat we het goed doen in onze praktijk maar dat we op sommige aspecten ook nog kunnen verbeteren.
Aan de hand van de vragen voerde ik in feiten al een eerste analyse uit hoe de kwaliteitsvlag er bij onze praktijk bijhangt. Vaak goed maar het kan ook nog beter.
Inzicht, dat is wat we kregen toen we de vragenlijst invulden. Gedurende de dagelijkse routines sluipen er onzorgvuldigheden in die door het invullen van de vragenlijst weer in beeld komen.
Na het invullen van de vragenlijst was deze eenvoudig, met één druk op de knop, te verzenden naar de beoordelaar van tandarts.nl
 

Beoordelen en verifiëren vragenlijst (Menno)


Het beoordelen van de vragenlijst is altijd een bezigheid waarbij er gedurende het doorlopen van de lijst er een praktijk voor me ontstaat. De antwoorden, vaak voorzien van extra toelichting, vormen voor mij een beeld van een praktijk terwijl ik er nog nooit ben geweest.
Aan de hand van de beoordelingscriteria ken ik een, voorlopig, waardering toe van twee tot en met vijf sterren.
Een definitieve waardering kan pas toegekend worden wanneer de antwoorden in de praktijk zijn geverifieerd.
Bij een bezoek aan de praktijk wordt de vragenlijst nog eens in de praktijk doorlopen.
Het leuke is dat veel zaken die bij het invullen van de vragenlijst aan het licht zijn gekomen in de praktijk al verbeterd zijn. Dat is ook een van de doelen van de vragenlijst: inzicht geven en verbeteren.
Na de verificatie wordt in samenspraak met de praktijkhouder vastgesteld hoeveel sterren de praktijk krijgt toegekend.



Ervaring van de praktijk (Michael)


Zoals eerder al gezegd: het invullen van de vragenlijst heeft ons inzicht gegeven en ons “getrickerd” om verder te verbeteren.
Zeker het praktijkbezoek heeft ons geholpen doordat er weer eens met andere ogen naar ons functioneren werd gekeken. Maar we kregen ook hulp bij het vinden van praktische oplossingen voor “problemen” waar we binnen de praktijkvoering tegen aan liepen.


Tot slot (Menno)


In de praktijk blijkt dat praktijken die al met kwaliteit bezig zijn van de autoaudit gebruik maken. Eenvoudigweg om eens vast te stellen op welk niveau de praktijk functioneert.
De autoaudit is een waarderingsinstrument waar parktijken zonder verplichtingen of consequenties gebruik van kunnen maken. Laagdrempelig.

 

Meer informatie : Kwaliteit in Praktijk