Onzichtbare gastvrijheid in de mondzorgpraktijk

Als zelfstandig praktijkconsultant begeleid ik tandartspraktijken bij het aanpassen en implementeren van effectieve processen op gebied van praktijkvoering en kwaliteit en veiligheid. In mijn column deel ik graag mijn ervaringen en inzichten, waardoor ik patiënten een blik gun in de vaak onbekende maar boeiende organisatie van de tandartspraktijk.

Daar zit ik dan, in de wachtkamer van mijn tandarts, een moderne tandartspraktijk. Het is druk, mensen wachten geduldig op hun beurt. Mijn ogen dwalen af naar de assistente die, onverschrokken door de vrieskou, met blote armen rondloopt. Het is -8 buiten, en ik kan het niet laten haar te vragen: "Heb je het niet koud? Waar is je trui?" vraag ik, mijn nieuwsgierigheid niet langer bedwingend.

De assistente kijkt me met een glimlach aan en legt uit: "Nee, het heeft alles te maken met veiligheid, zowel voor jou als voor mij. Het grondig desinfecteren van mijn handen en onderarmen is essentieel om te voorkomen dat er kruisbesmetting plaatsvindt tussen verschillende patiënten. Een trui zou dat proces bemoeilijken. Veiligheid staat hier voorop." Haar antwoord brengt een wereld van zorgvuldige procedures en toewijding aan mijn welzijn aan het licht, en ik realiseer me dat een tandartspraktijk meer is dan alleen een plek voor tandheelkundige zorg. De gastgerichtheid is meer dan alleen de vriendelijke dame achter de receptie.

In het vervolg van dit artikel wil ik je meenemen in de diverse veiligheidsmaatregelen die deze professionals treffen om jouw en mijn welzijn en comfort te waarborgen. Veiligheid staat in de gehele mondzorg voorop. Tandartspraktijken zijn gehouden aan strikte regels en worden regelmatig gecontroleerd door toezichthoudende instanties en intercollegiale visitaties.

Welke maatregelen kent een tandartspraktijk zoal om het voor de patiënt/cliënt zo veilig en comfortabel mogelijk te maken?

Er gelden bijvoorbeeld duidelijke regels als het gaat om persoonlijke hygiëne. Denk daarbij aan het vastbinden en uit het gezicht dragen van de haren. Dit is om te voorkomen dat tijdens de behandeling haren in contact komen met jou of het patiëntmateriaal, wat hygiëneproblemen kan veroorzaken. Het dragen van ringen of horloges is ook uit den boze, omdat deze volgens de huidige regelgeving de handhygiëne kunnen belemmeren. En nagellak wordt vaak ’s morgens nog verwijderd, omdat zowel nagellak, gellac als kunstnagels niet mogen. Enkel naturel, korte nagels zijn toegestaan, om te voorkomen dat bacteriën zich daar kunnen verstoppen.

Na elke behandeling wordt de behandelkamer volgens vaste routine gedesinfecteerd. Niet omdat jij vies bent, maar omdat er tijdens de behandeling kleine waterdruppeltjes in de lucht komen die neerdalen op plekken die aangeraakt worden door de zorgverlener. Alle gebruikte instrumentenslangen worden na elke patiënt zorgvuldig doorgespoeld, minimaal 10 seconden per slang, om te voorkomen dat er in de kunststof slangen water stilstaat. Iedere ochtend worden alle slangen van iedere stoel minimaal 120 seconden doorgespoeld om dezelfde reden. De kwaliteit van het water wordt regelmatig getest, en daarvan wordt een nauwkeurige registratie bijgehouden. Dit alles gebeurt in een heel bewuste route, waarbij “schoon en vuil” nooit door elkaar loopt.

En dan hebben we het nog niet eens gehad over de organisatie van de logistiek en sterilisatie in de praktijk, of over de administratieve vastlegging van alle protocollen. In totaal zijn er maar liefst 124 pagina’s om jou als patiënt zo veilig en comfortabel mogelijk te laten voelen. Dit getuigt van de zorgvuldigheid en toewijding van de zorgverlener en assistent. Wát een zorg en wat een aandacht voor de patiënt! Hospitality is soms onzichtbaar, maar wel iets om bij stil te staan.

 

Artikel auteur

Nicolette Biesters

Nicolette Biesters

Praktijkconsultant