Ingediend door admin-content op vr, 12/08/2023 - 10:57

Na parodontitis (ernstige tandvleesonsteking met botverlies) horen we ook steeds vaker de term: peri-implantitis. Peri-implantitis is een ernstige bot en tandvleesontsteking rondom een implantaat. Hierbij trekt het bot rondom het implantaat zich terug, met alle gevolgen vandien. Deze is vergelijkbaar met een ernstige tandvleesontsteking (parodontitis) rondom een natuurlijke tand of kies.

Elk jaar worden er in Nederland en België zo’n 150.000 implantaten geplaatst. Dat gebeurt ter vervanging van de wortel als basis voor een kroon, brug of als basis voor een klik-gebit (prothese, kunstgebit).

Oorzaken

Er zijn meerdere factoren die als (mede) oorzaak worden genoemd. Dit zijn in principe dezelfde factoren als bij parodontitis. De ontstekingen worden veroorzaakt door bacteriën die meer kans krijgen door:

Behandeling

Na de diagnose peri-implantitis moet er snel gehandeld worden om verder botverlies rondom het implantaat te voorkomen. Het proces van botafbraak naast een implantaat verloopt sneller dan bij een natuurlijke wortel van een tand of kies, nog een reden om snel in te grijpen.

Bacterie reductie (vermindering)

Met een (chirurgische) behandeling en een aangepaste dagelijkse mondhygiëne (persoonlijk protocol; poetsen, interdentaal reinigen, mondspoelmiddel etc.) zal het proces snel gestopt moeten worden. De chirurgische behandeling kan bestaan uit het opvullen van verloren botweefsel door kunstbot, het verplaatsen of verwijderen van tanden of kiezen die moeilijk te reinigen zijn waardoor plak blijft ontstaan als risico op het terugkomen van de ontsteking. Elke ontsteking in je mond is ook een risico voor je algehele gezondheid

Voorkomen

Een goede dagelijkse mondhygiëne is altijd al van groot belang voor de mondgezondheid. De zorg voor een implantaat is te vergelijken met de zorg voor je natuurlijke gebit. Heb je geïnvesteerd in implantaten dan is extra zorg en aandacht nodig om deze zo lang mogelijk goed en functioneel te houden. Het kan een overweging zijn om vaker een bezoek te brengen aan de tandarts/mondhygiënist of preventie-assistent voor een extra controle, gebitsreiniging en passend advies.

Mike Kesseler

Tandarts - Implantoloog