Nieuwe regel- en wetgeving patiënten reviews

Ingediend door admin-beheer op vr, 05/27/2022 - 19:35

De eerste kamer is akkoord gegaan met de wetgeving rondom de getrouwheid van reviews.

Veel consumenten hechten waarde aan de mening over producten en diensten op internet. Als cliënt en/ of patiënt heb je er helemaal niks aan als zo’n beoordeling niet echt is.

Negatieve reviews

Negatieve reviews en ervaringen zijn niet leuk om te krijgen, soms frustrerend en niet terecht, maar niet per definitie verkeerd. Ze kunnen juist kansen bieden voor je praktijk om communicatie of service/zorg aan de patiënt te verbeteren. Ook kan een negatieve review benadrukken dat je betrouwbaar bent door ‘m wel te tonen. Ook de grote zoekmachines werken met dit principe.

Negatieve reviews mag een platform als Tandarts.nl, en jijzelf op je eigenwebsite niet zomaar weghalen, tenzij ze aantoonbaar nep zijn. Neem de nieuwe regels serieus, er wordt veel waarde aan gehecht. 

Hoe ga je als praktijk hiermee om?

Denk na wat je wilt zeggen en analyseer de review. Klopt de reactie en kun je hier iets mee? Laat je emotie weg en blijf feitelijk denken. Een serieuze review verdient een serieuze reactie.

Spreek de patiënt in de reactie persoonlijk aan en bedank hem of haar voor de reactie. Blijf positief en probeer de patiënt in zijn ervaring tegemoet te komen. Het is tenslotte de beleving van de patiënt. Via Tandarts.nl kunt je reacties geven. Lees hier hoe je dit eenvoudig kan doen.

Wees eerlijk en ga niet digitaal in discussie. Kom niet met allerhande excuses op de proppen. Dat helpt niet. Neem je verantwoordelijkheid en geef aan hoe je het probleem wilt oplossen. Hiermee geef je een signaal af dat je serieus met reviews omgaat, ook voor andere lezers.

Ga niet een compleet geschil openbaar via je website afhandelen. Maar doe dat persoonlijk door bijvoorbeeld te bellen. Verschuif een eventuele discussie. Komen jullie er samen uit? Dan kun je voorstellen of de patiënt de negatieve reactie wil herschrijven. Win-win.

 

Veranderingen per 28 mei 2022.

  • Je mag je niet voordoen als een consument en zelf reviews plaatsen over je eigen producten of diensten.
  • Je mag een reviewer niet betalen of voordeel geven om een review te schrijven zonder dit bij de review aan te geven. Dit moet je uitdrukkelijk erbij vermelden.
  • Je mag geen negatieve reviews verwijderen zonder dit te vermelden en alleen de positieve laten staan. Tenzij je kunt aantonen dat een negatieve review vals en dus onrechtmatig is.
  • Op social media mag je zelf geen likes plaatsen of laten plaatsen om je site of product te promoten.
  • Je mag niet via je eigen website doorlinken naar een andere website die beoordelingen over het betreffende product of de dienst bevat, tenzij je de echtheid van die reviews kunt garanderen. De Widget van Tandarts.nl is veilig om op eigenwebsite te plaatsen, deze zijn van websites met een duidelijke policy.
Weergave 4 reviewplatformen

Lees hoe reviews positief kunnen werken en hoe eenvoudig het is om ze te verzamelen om vervolgens inzicht, overzicht en beheer te houden. Link naar Document Report monitor.