Inspelen op omzetverlies voor uw praktijk tijdens coronacrisis.

Ingediend door admin-systeembeheer op do, 04/09/2020 - 13:49



Een snelle berekening leert dat het sluiten van uw tandartspraktijk gedurende 6 weken al kan leiden tot een omzetverlies van 12 procent op jaarbasis. 
 

Sowieso zes weken lang andere openingstijden

Wanneer we er van uitgaan dat uw praktijk normaal gesproken 50 weken per jaar is geopend, is dat nu met de verlengde coronamaatregelen mogelijk tot 28 april slechts 41. Dat houdt in dat u tenminste 9 weken minder omzet kunt genereren. 9 van 50 staat gelijk aan 18 procent. Roberto Lamsberg hield ons deze rekensom onlangs voor op zijn LinkedIn pagina. U kunt zelf een rekenmodel maken waarmee u inzicht vergaart in wat een sluiting van zes weken inhoudt. Het risico 18 procent minder om te zetten dan dat u had gepland, is namelijk groot.

Reductie op abonnementskosten 
Bij Tandarts.nl incasseren we de abonnementskosten van praktijken normaal gesproken in de maanden januari en juli. Dit jaar slaan we juli over en incasseren we in september zes maanden aan abonnementsgeld. Komen we straks eenmaal aan in januari, dan betalen praktijken slechts voor de maanden oktober, november en december. Dat houdt een tegemoetkoming in van drie maanden. Daarmee willen we de pijn van de financiële schade die u tijdens deze crisis oploopt, een beetje verzachten. 

 

Wees inventief 

Nu zijn de deuren van uw praktijk nog gesloten voor reguliere behandelingen, maar laten we ook alvast vooruitkijken naar de periode na 28 april. Wellicht zijn er aanpassingen mogelijk in de openingstijden van uw praktijk. Werkte u voorheen grotendeels tussen 8.00 en 17.00, dan zou u met uw team kunnen zorgen voor verruiming van de tijden op een doordeweekse avond of in het weekend. 
 

Button 
Tandartspraktijken verwachten na 28 april vele verzoeken voor een (reguliere) afspraak van patiënten binnen te krijgen. Wij van Tandarts.nl zijn daarom bezig met het ontwikkelen van een button op iedere praktijkpagina. De button is een bel-me-terug functie, waarmee we alle praktijken ontlasten en voor balans willen zorgen in de stroom aan afspraakverzoeken. Met de bel-me-terug button voorkomt u lange wachttijden voor patiënten en bent u voor een deel ontlast. Op voorhand kunt u aankondigen de praktijk ruimer open te stellen, indien u dat van plan bent. 

Wat kunt u ondertussen doen in de vrijgekomen tijd tot in ieder geval 28 april? Daarover spreken we in een onlangs gepubliceerde blog.