Ingediend door admin-systeembeheer op do, 04/30/2020 - 16:24

Vitamine C en mondgezondheid

James Lind (1716-1794), voerde het eerste klinische onderzoek uit die bewees dat citrusvruchten scheurbuik genazen.

Over vitamine C is veel geschreven en regelmatig zijn de berichten tegenstrijdig.

Vitamine C is belangrijk is voor de algemene weerstand.  Ook de weerstand in je mond gebaad is bij voldoende vitamine C. Een gezonde mond (gebit, tandvlees en speeksel) vormt een basis voor een gezond lichaam. De mond is de toegangspoort van het lichaam. Bacteriën die in de bloedbaan komen kunnen schadelijk zijn voor de algemene gezondheid. Denk bijvoorbeeld aan de beschreven risico’s van een slechte mondgezondheid op hart en vaatziekten en zelfs diabetes.

Ascorbinezuur ofwel vitamine C is nodig voor heel veel processen in het lichaam, waaronder:

• Energievoorziening
  • Ter bevordering van de opname van ijzer.
  • Voor aanmaak van bepaalde neurotransmitters (stoffen in de hersenen) o.a. voor je geheugen.
  • Als antioxidant (samen met vitamine E en ?-caroteen), het beschermt je lichaam tegen vrije radicalen welke een rol spelen bij het verouderingsproces.
  • Het zorgt voor gezonde botten, tanden (!), huid, bloedvaten en een goed werkend zenuwstelsel
  • Als co-enzym bij de vorming van collageen, het materiaal waar je huid, botten, pezen, kraakbeen en tanden grotendeels uit bestaan. Collageen is nodig voor weefselherstel.

Vitamine C en mondgezondheid

Naar de relatie tussen vitamine C en tandvleesproblemen is veel onderzoek gedaan.

Heb je last van bloedend tandvlees of heb je vaak ontstekingen in de mond? Misschien merk je wel dat je tandvlees gevoeliger is en sneller bloed? Mogelijk worden deze ongemakken veroorzaakt door een tekort aan vitamine C.

Tandvlees kan er gezwollen uitzien en makkelijker bloeden, ondanks dat er geen tandplak aanwezig is. Infecties komen in de mond sneller voor als er sprake is van een vitamine C tekort. Dit is onder andere te wijten aan de functie die het binnen het immuunsysteem bekleedt.

Een voedingspatroon waar te weinig vitamine C in voorkomt laat chronische ontstekingen van het tandvlees (gingivitis) en omliggende weefsels zien (parodontitis). En een tekort kan al binnen korte tijd voor ontstekingen zorgen. Daarnaast is het mogelijk dat je meer last hebt van aften.

Een voedingspatroon hoog in antioxidanten wordt geassocieerd met een kleiner risico op deze klachten.

Hoe kom je aan voldoende vitamine C?

Planten en de meeste gewervelde dieren kunnen vitamine C aanmaken. De mens moet vitamine C uit voeding halen en daarmee is deze vitamine een essentiële voedingsstof. Je krijgt vitamine C door voldoende groente en fruit te eten. Daarnaast kan je supplementen gebruiken.

Volgens het Vitamine Informatie Bureau volstaat 75 mg per dag. De grondlegger van de orthomoleculaire wetenschap en Nobelprijswinnaar, Linus Pauling, denkt daar echter anders over. Hij kwam tot de conclusie dat je twee tot negen gram vitamine C nodig hebt en het Linus Pauling institute heeft inmiddels weer andere inzichten met nog hogere doseringen.

Hoewel de sinaasappel bekent staat om de grote hoeveelheid vitamine C, bevatten de groene en gele kiwi veel meer. Niet alleen fruit maar ook groenten is een goede leverancier. Zo is paprika ook een hele goede leverancier. Eet je 100 gram paprika, dan krijg je ongeveer 112 mg vitamine C binnen, terwijl dat dit bij 100 gram groene kiwi 85 mg is.

Supplementie; natuurlijke- of synthetische vitamine C?

Natuurlijke vitamines zijn stoffen die in de natuur zijn ontstaan en in de groenten, fruit, vlees en vis zitten. Synthetische vitamines zijn stoffen die in een laboratorium zijn gemaakt. Hoewel de winning van vitamines verschillend kan zijn, hoeft dit geen invloed te hebben op hun werking, mits ze dezelfde opbouw en structuur hebben. Wanneer synthetisch gefabriceerde vitamine C natuuridentiek is kan het lichaam niet onderscheiden of de vitamine uit een plant of dier is gewonnen of in een laboratorium vervaardigd is. Wel zijn er geluiden dat vitamine C andere stofjes nodig heeft om goed zijn werking te kunnen doen en dan is de natuurlijke vitamine C beter geschikt of een aanvulling met supplementen. De waarheid zal in het midden liggen en afhankelijk zijn van de reden van inname.

O.a. natuurartsen en orthomoleculaire artsen adviseren vaak hoge doseringen vitamine C en soms zelfs via infuus. Anders dan de reguliere artsen die meestal de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid aanhouden zoals beschreven door b.v. het Voedingscentrum. Het zou zo zijn dat synthetische vitamine C in hogere doseringen kunnen worden genomen tot aan de darmtolerantie. Gaan de darmen rommelen dan iets minder nemen en zo je persoonlijke dosering vaststellen. Kiest u voor deze aanpak, vraag dan bij een reformhuis of complementair arts of therapeut welke vitamine C en dosering voor u het beste zal zijn.

Roken en vitamine C

Er zijn verschillende situaties bekend die ervoor zorgen dat je meer vitamine C nodig hebt. Dit is bijvoorbeeld het geval bij ziekte en als je last hebt van allergieën, emotionele stress ervaart. Ook als je rookt is het verstandig om goed te letten op de inname van vitamine C. Rokers hebben lagere levels vitamine C in het bloed, waardoor de situatie van het tandvlees sneller verslechterd. Rokers hebben ook vaak een minder stralend gebit door verkleuring als bijwerking van de nicotine. Daarnaast is het herstel van tandvleesontstekingen minder goed dan bij niet-rokers.

Bronnen o.a.; Vitamine informatie bureau, Linus Pauling institute, Voedingscentrum, Leefbewust.nu, Hans Beekmans (tandarts)

Artikel co-auteur

Irene Boers

Ondersteuning beheer, content- en relatiebeheer platform gezondheidszorg