Ingediend door admin-content op ma, 08/08/2022 - 17:01

Wat is een fistel

Een fistel is een gangetje of buisje vanaf een wortelpunt naar de mondholte. Een fistel ontstaat bij een chronische ontsteking in of rondom de wortelpunt van een tand of kies. De ontsteking geeft pus en het pus zoekt een uitweg via de fistel naar buiten. Op het tandvlees ontstaat een bolletje wat kan knappen en het pus eruit komt. Vervolgens sluit het zich weer tot de volgende uitbarsting.

Fistel in de mond

Deze foto is ter beschikking gesteld door Marco Gresnigt DMD PhD,  Head of the department of restorative dentistry and biomaterials.

Bloed fistel

Deze foto is ter beschikking gesteld door Jan Willem Vaartjes,  De Kliniek voor Tandheelkunde, Utrecht

Fistel met pus

Deze foto is eigendom van Dental Promotions Europe, Tandarts.nl

Oorzaak

Soms blijkt een eerdere wortelkanaalbehandeling niet afdoende. De tandarts kan dan een wortelpunt tijdens de wortelkanaalbehandeling niet geheel schoon te krijgen omdat er bijvoorbeeld kromme wortelpunten zijn. Er blijven dan resten van de ontsteking achter die een chronische ontsteking veroorzaakt.

Wat te doen

Wanneer je een fistel opmerkt dan is een afspraak maken met je tandarts verstandig, ook al heb je geen pijnklachten. Een fistel is een signaal van een chronische ontsteking. Een ontsteking in of rondom de wortelpunt gaat niet vanzelf over en zal moeten worden behandeld. De tandarts kan je doorverwijzen naar een endodontoloog of kaakchirurg. Een endodontoloog is een tandarts met meer kennis over complexe wortel- en zenuwbehandelingen.

behandeling

De endodontoloog of kaakchirurg kan van buitenaf via een snede in tandvlees de wortelpunt goed bereiken en schoonmaken om vervolgens te vullen. Hierna zal de wond worden gehecht en krijg je advies welke nazorg nodig is om infecties te voorkomen en het herstel te bevorderen. Denk aan tijdelijk zacht voedsel om de wond te laten helen, niet roken, een mondspoelmiddel en vaak ook antibiotica ter ondersteuning van het genezingsproces.