Beste pijnstiller?

Author:
Sleipnir
Posted:
ma, 03/26/2007 - 20:56
Ik vraag me echter nog steeds af wat de perfecte pijnstiller is bij pijn aan het gebit te denken aan kiespijn.

Afgelopen dagen heb ik 4 verschillende pijnstillers gebruikt.

- Ibupfofen: Werk redelijk maar het kan beter
- Paracetamol: In 1 woord afgrijselijk
- Voltaren K: Afgrijselijk
- Brufen: Perfect!

Daarbij kom ik tot de conclusie dat brufen het beste is (uit wat ik geslikt heb) wat zijn jullie meningen hierover? Hebben jullie een vaste pijnstiller?
TIA

die werkt mij ook erg goed.

de rest werkt een beete of helemaal niet.

maar het light er ook wel aan wat je hebt en hoe erg het is.
en hoe lang je het hebt :)
ma, 03/26/2007 - 21:13 Permalink
Moon

Ik ben ferfent saridon gebruiker :)) (Sanalgin is vergelijkbaar heb ik vernomen van de apotheek) Bij mij helpt saridon heel goed. Ik denk dat wat voor een pijnstillers je gebruikt heel afhankelijk is van je eigen pijngrens en wat er aan de hand is en hoe heftig is je pijn. Ik ben een watje en pijn in mijn mond ervaar ik al heel erg. Een ander heeft er misschien minder moeite mee. Waar ik een saridon neem, neemt een ander een paracetamol.
Je moet gebruiken wat bij jou werkt en natuurlijk altijd in overleg met Apotheek of tandarts. Als je veel pijn blijft houden kan de tandarts heftigere pijnstillers voorschrijven.

Sterkte
ma, 03/26/2007 - 21:15 Permalink
Spiegeltje

Brufen (merk) en ibuprofen (generiek) zijn identiek qua werkzaam bestanddeel. Zou dus eigenlijk geen verschil mogen maken qua effect.

Bij tandpijn - die vaak een gevolg is van ontstekingsprocessen - werkt een ontstekingsremmer als Brufen/ibuprofen mogelijk wat beter dan gemiddeld. Wordt ook vaak door tandartsen en kaakchirurgen voorgeschreven.
ma, 03/26/2007 - 21:48 Permalink
Irfan

Pijnstillers in de tandheelkunde

1ste keuze pijnstilling

Paracetamol 500mg, bij pijn elke 3 uur 1 tablet max. 5 per dag. Wordt het meest gebruikt bij pijn zonder zwelling of een eenvoudige extractie, vulling of WKB.

2e keuze

Ibuprofen 400 mg, bij elk 4 uur 1 tablet max. 4 per dag. Wordt voorgeschreven na weefselschade, kleine chirurgische ingrepen. Heeft naast een pijnstillend effect ook een zwelling verminderend effect. Is een NSAID.

3e keuze (Alleen op recept verkrijgbaar)

Brufen bruis 600mg is sterker dan bovengenoemde. Wordt bij minder kleine chirurgische ingrepen voorgeschreven of wanneer bovenstaande niet afdoende werkt. Max 3 sachets per dag.

4e keuze

Combinatie preparaat van Paracetamol met een Ibuprofen, combinatie hiervan schijnt extra pijnstillend te zijn.

5e keuze (Alleen op recept verkrijgbaar)

Mochten deze allemaal niet werken, dan kan men Paracetamol gecombineerd met opiaten voorschrijven. Dit kan bijvoorbeeld Paracetamol-Codeine (Codeine kan verslavend werken) of Paracetamol-Coffeine (Coffeine kun je niet goed van slapen, werkt niet lekker bij personen die al dagen wakker liggen van de pijn en nu eindelijk willen gaan slapen als de pijn minder wordt).

Hier tussen in zitten natuurlijk heel wat andere pijnstillers en iedereen probeert van alles was. Had vanochtend een patient die napijn had van een WKB en bij haar werkte Paracetamol niet, maar gelukkig had ze ook Diclofenac voor haar rugklachten liggen en deze werkten wel.

De sterkste pijnstilling schijnt toch te worden bereikt als men pijnstillers als een therapie gebruikt. Dus 1 uur voor ingreep beginnen met een pijnstiller en dit om het zoveel uur weer innemen met een vast patroon en dit gedurende 2-3 dagen vol te houden, bijv. Paracetamol 500 mg.

Meer info http://www.farmacotherapeutischkompas.nl

Groet Irfan
ma, 03/26/2007 - 22:13 Permalink
sjaantje

Ik heb Naproxen 500 mg. 2 x dd en paracetamols met codeïne 4 x dd 2x500 mg.
En nog gaat de pijn niet weg......... :(
Is toch eigenlijk niet normaal hé 11 dagen na het trekken van de kies.
Of komt dat ook door de trismus???
do, 04/05/2007 - 23:31 Permalink
kaatje98

Mijn voorkeur gaat uit naar de Tramadol eventueel in combinatie met Paracetamol ....

Tramadol krijg je niet zomaar maar je kan er uiteraard altijd om vragen. Helaas moet ik deze medicatie vanwege andere klachten slikken wat ik overigens zo weinig mogelijk doe!

Ik denk dat dat ook de reden is waarom dit bij mij goed helpt!
vr, 04/06/2007 - 23:28 Permalink
leeuwin

ik hou het bij paracetamol, ookal werkt ibruprofen zeker beter maar van ibruprofen en van al die andere medicijnen kan je toch bijwerkingen krijgen ?
do, 04/12/2007 - 12:02 Permalink
maniemans

Ik heb sinds 4 á 5 dagen last van mijn kiezen tenminste dat denk ik en nu trekt het door naar m'n linker oor en mijn linkerarm voelt onwijs zwak en zwaar aan. Ik heb Finimal gehaald dat is met 50mg Coffeïne en 500 mg Paracetamol. Eerst hielp het wel, maar nu werkt het niet meer en ik mag geen ibuprofen omdat het bloedverdunnend is en ik al eerder maagzweren heb gehad. Wat kan ik doen en wat zou het kunnen zijn. Ik wil eraf zijn en wel zo snel mogelijk, want door de pijn slaap ik al 3 dagen niet meer. Trouwens Ik ben bang voor de boor en niet voor de tandarts. Ik woon in een instelling waar een tandarts maar 2x per week aanwezig is. Help mij ajb
vr, 04/27/2007 - 07:20 Permalink
Gillian

Ik raad het iedereen af, maar heb zelf menige dag beleefd met een cocktail van:
6 Paracetamol èn
3 Naproxen èn
3 Ibuprofen 800 mg.(doktersrecept) èn
als uiterste (niet-helpende) middel nog de hier destijds voorhanden zijnde Temazepan (doktersrecept; inslaper) of een halve fles Amaretto (door dat laatste kon ik toch al gauw een uur of 2 slapen :-? ).
Helaas ben ik zeer immuun voor pijnstillers, zodat ik na deze mix nog steeds indianendansjes uitvoerde vanwege de pijn...
Oorpijn bij kiespijn duidt echter meestal op een fikse ontsteking; is extractie geen optie?
do, 06/07/2007 - 16:52 Permalink