Kwaliteitscriteria tandartsenzorg

Author:
Spiegeltje
Posted:
wo, 02/21/2007 - 16:52
Hieronder vond ik een link naar de folder van de Nederlandse Patienten Consumenten Federatie (NPCF) met als titel: Kwaliteitscriteria Tandartsenzorg vanuit consumentenperspectief.

http://www.npcf.nl/uploads/files///kwaliteitscriteriatandartsenzorg2006.pdf

Een heel aardige folder over hoe een tandarts zich tegenover de patient zou kunnen opstellen. Voor een deel open deuren maar het is toch een aardige referentie van wat nog normaal zou moeten zijn op dit punt. Als ik trouwens kijk hoe het bij mijn praktijk aan toe gaat dan wordt aan praktisch alle punten wel 'voldaan'. Behalve dat in de wachtkamer 'behandelgeluiden' doorklinken :( , dat mag dus niet.
vV

Dank voor deze link! Ga hem denk ik ook maar plaatsen op mijn website! staan goede zaken in, niet alleen zaken die van de tandarts verwacht worden, maar ook zaken die wij van de patient mag verwachten!
wo, 02/21/2007 - 18:40 Permalink
vV

Oud verhaal...en dat onderzoek staan ook nog eens fouten in die makkelijk voorkomen hadden kunnen worden. Zo is voor de volwassenen de mondzorg grotendeels sinds 1995 al uit ziekenfonds, de invoering van de basisverzekering heeft daar geen grote verandering in gebracht. Erg slordig, wat dan gelijk vraagtekens zet bij de kwaliteit van het hele epistel en "onderzoek" . Daarnaast gaat men volslagen voorbij aan de eigen verantwoordelijkheid van de patient, en aan gewoon bestaande wetgeving waar bepaalde zaken goed genoeg in zijn geregeld. o is het heel simpel zo dat wanneer een patient een afspraak maakt voor een vervolgbehandeling waar hij/zij uitleg over heeft gehad en een kostenopgave er gewoon sprake is van geven van toestemming. anders maak je die afspraak toch niet?? ik heb als ik dat lijstje zie het gevoel dat de NPCF denkt dat de gemidelde patient dom is of zo....nogal denigrerend dus eigenlijk naar de mensen toe die zij beweren te vertegenwoordigen. De gemiddelde patient kan echter prima zonder hen.. Alsof die pas mondig mag worden wanneer er iets mis gaat of zo.

Ik denk ook dat wat jij denk niet goed overdacht is en eigenlijk nergens op gebaseerd, behalve dan op de eigen ervaring. Als je eigen tandarts op heel veel punten uit deze lijst niet goed scoort, is er echt wat mis. En dan kan je dus gewoon weg daar, op naar een nieuwe betere tandarts ervaring. ik denk , en voor mijn collegae dichtbij weet ik dat heel veel zaken gewoon goed geregeld zijn.

Dus vertel eens waar jij je gedachte op baseert?
za, 09/15/2012 - 10:04 Permalink
vV

nog even over die NPCF; trieste club, doet ook niet echt iets behalve heel hard roepen. maar een persoonlijk debat over de mondzorg met tandartsen had mw Wind de ruggegraat niet voor...
en de uitslag van de peiling op hun site hoeveel mensen tevreden zijn over hun tandarts, waar een heel hoog percentage uitkwam, is verwijderd (denk ik want ik kan het niet meer vinden...) daarnaast, wat nog wel te vinden is, is dat 90% kwaliteit belangrijker vind dan de prijs, maar in alle discussies hoor je mw Wind wel over de prijzen die te hoog zouden zijn, maar over alle andere randvoorwaarden waar procentueel zeker grotere stappen gemaakt zijn en fors is geinvesteerd door de meeste tandartsen hoor je haar niet.. slappe hap dus, en luisterd niet eens naar haar eigen doelgroep....maar goed dat terzijde, daar ging de opmerking niet over.
za, 09/15/2012 - 12:05 Permalink
ididit

Ik vraag me al een tijdje aaf hoe je in hemelsnaam kunt beoordelen of je een goede tandarts hebt. Zoals de meeste mensen vind ik al dat gesleutel in mijn mond niet enorm leuk en je wilt dus dat het in een keer goed gedaan wordt. Als je in een kies die een half jaar geleden gevuld is weer een gaatje krijgt, hoe kun je als leek bepalen of dat gewoon pech is of dat de tandarts misschien niet voldoende aangetast weefsel heeft verwijderd. Zo ook over kronen, het blijft natuurlijk passen en meten.
Ik vind het maar lastig, je hebt er zelf geen verstand van. Kun je erop vertrouwen dat alle tandartsen in NL goed zijn? Je hoort immers geregeld rare verhalen. Waarom wordt dit niet beter gecontroleerd? Hebben tandartsen wel verplichte nascholing en worden ze gevisiteerd? Het is toch geen kapper waarbij het niet zo heel erg is als het een keertje verkeerd geknipt wordt. Een goede kapper is nog makkelijker te vinden, want dan kun je nog zien aan het haar van anderen dat het goed geknipt wordt.
Dus, hoe vindt je een echt goede tandarts? Zijn er ergens lijstjes?
zo, 07/13/2014 - 20:32 Permalink
Lieneke

Misschien heb je hier wat aan: https://www.youtube.com/watch?v=UIIKlsH2mmc
We worden gecontroleerd door de inspectie op hygiëne en door de verzekeraar qua declaratiegedrag.
Visitatie en bij- en nascholing zijn nog niet verplicht voor de tandarts, wel voor geldt dat het personeel 1 keer per jaar bijgeschoold moeten worden. Er zijn geluiden dat het straks allemaal wel verplicht gaat worden en dat er strenger gecontroleerd zal worden.
Een goede tandarts vraagt in elk geval actief naar je algemene gezondheid en naar je klachten/wensen. Hij/zij kan goed luisteren en geeft u heldere informatie. Of een tandarts technisch goed is, dat kan eigenlijk niemand je vertellen. Behalve mensen die in die praktijk al jaren werken, maar ja...die gaan de vuile was ook niet buitenhangen.
ma, 07/14/2014 - 10:07 Permalink
ididit

Als antwoord op door Lieneke

Is hier inmiddels al nieuws over? Ik zou het toch wel heel goed vinden als alle tandartsen gevisiteerd worden en verplicht zijn om zich bij- en na te scholen. Als patiënt moet je er toch van uit kunnen gaan dat de zorgverleners in Nederland optimale kwaliteit leveren. Nu hoor ik toch af en toe verhalen over tandartsen die niet goed werken. Ik hoor ook van veel mensen dat ze niet naar een andere tandarts durven over te stappen omdat er dan vaak opeens van alles gedaan moet worden. Ik vind het te makkelijk om van patiënten te verwachten dat ze zich kritisch opstellen en eventueel een second opinion gaan vragen. Veel mensen hebben toch wat angst voor de tandarts, en je bevind je in de stoel in een tamelijk afhankelijke positie. Je kunt een heleboel dingen bovendien echt niet zelf beoordelen, daarvoor moet je de tandarts vertrouwen. Ik vind dat alle tandartsen, net als gewone artsen, bijgeschoold moeten worden in nieuwe technieken. Het is toch vooral een verantwoordelijkheid van de beroepsgroep dat wij als patiënten zonder zorgen naar de tandarts kunnen gaan?
za, 11/07/2015 - 15:55 Permalink
Grappa

Als antwoord op door ididit

Er is geen nieuws. De enige verandering is dat er een herregistratie in het BIG register komt, elke 5 jaar met ingang van 2017. De enige eis is dat men een minimaal aantal uren van iets meer dan 2000 in de vijf jaar ervoor heeft gewerkt in de individuele patiëntenzorg. Dus geen verplichte visitatie en geen verplichte nascholing. Kwaliteit is niet inzichtelijk omdat er nog nauwelijks richtlijnen zijn en een indicatoren waarmee kwaliteit zichtbaar kan worden gemaakt. Dit zijn wensen van overheid, Consumentenbond en NPCF. De tandartsen hebben niet heel erg hun best gedaan iets te leveren. Door gedoe zijn nu opeens twee richtlijnenorganisaties in oprichting. Hier is de overheid niet blij mee. Zorginstituut Nederland heeft nu beide richtlijnenclubs uitgenodigd voor een gesprek. Op deze manier gaat het nog jaren duren.
za, 11/07/2015 - 22:22 Permalink
Lieneke

Als antwoord op door Grappa

Visitatie binnen het kwaliteitsregister wordt verplicht! Ik zelf word hoofdvisiteur voor de mondhygiënisten. Het is voor de mondhygiënisten nog niet verplicht maar voor de tandartsen wordt dat het wel. Verder is het wachten op de nieuwe WIP-richtlijn (Wet Infectie Preventie). Die had er allang moeten zijn...
En nu iets ingewikkelds....
Er wordt al 2 of 3 jaar vergaderd over wie de richtlijnen mag gaan opstellen en hoe enz. Bijna was het zover: KiMo werd opgericht waar alle wetenschappelijke verenigingen zich bij hadden aangesloten en ook de KNMT (tandartsen) en de NVM (mondhygiënisten) . Helaas trok KNMT zich terug en heeft samen met ANT (andere tandartsvereniging) het KNPM opgericht. Hierbij kunnen individuele tandartsen lid worden zodat ze mee kunnen ontwikkelen, omdat ze bang zijn dat richtlijnen die enkel door wetenschappelijke verenigingen zijn opgericht niet praktisch genoeg zijn. NVM is hiervoor (nog) niet uitgenodigd. Men is nu behoorlijk boos op KNMT en ANT. KNPM zal nu proberen om de wetenschappelijke verenigingen zo ver te krijgen dat ze zich bij heb aansluiten. Zorginstituut Nederland zegt niet voor het KNPM te zijn....
We zullen zien welke richting dit uit zal gaan...
zo, 11/08/2015 - 10:41 Permalink
Grappa

Als antwoord op door Lieneke

Inderdaad is visitatie verplicht binnen kwaliteitsregistrs van NVM en KRT. Dat geldt alleen voor de aangesloten leden en men begint nu pas. Dus het duurt nog een aantal jaren totdat je ervan uit mag gaan dat iedereen is gevisiteerd. Ik hoop dat de visitatie verplicht wordt anders bereik je nooit de praktijken voor wie het echt noodzakelijk is.
De verzekeraars controleren alleen op zorgkosten en af en toe op meldingen en klachten dus dat stelt niet veel voor. Eigenlijk weten de verzekeraars weinig toto niets over de kwaliteit, wel over de kosten die mondzorgverleners berekenen. De IGZ die met een heel klein team de mondzorg controleert doet alleen incidententoezicht. Men reageert alleen op meldingen. En zeker niet op elke melding. Er moeten vaak meer meldingen zijn. Als de KNMT,ANT, verzekeraars, journalisten en zo gaan duwen en trekken willen ze ook wel eens in actie komen. Dat is overigens heel begrijpelijk met zo weinig mensen, meer kan men niet doen.
zo, 11/08/2015 - 11:56 Permalink
vV

Als antwoord op door Grappa

wat visitatie betreft:
zoals het nu geregeld is ij visitatie is een deel van wat verlangd wordt, zoals het gedaan wordt nu, in strijd met de wet op de privacy (dossierinzage/beoordeling).
Om die reden zijn er nu reeds meerdere tandartsen (ik ook) die (nog) niet mee kunnen/willen doen met visitatie en zelfs uit bv KRT stappen , vanwege de nare bijwerkingen die het buiten de wet omgaan kan hebben .
Is namelijk in niemands belang. Hopelijk wordt het snel veranderd, want het is in principe wel een goed systeem.
ma, 11/09/2015 - 14:10 Permalink