Hieronder vond ik een link naar de folder van de Nederlandse Patienten Consumenten Federatie (NPCF) met als titel: Kwaliteitscriteria Tandartsenzorg vanuit consumentenperspectief.
http://www.npcf.nl/uploads/files///kwaliteitscriteriatandartsenzorg2006.pdf
Een heel aardige folder over hoe een tandarts zich tegenover de patient zou kunnen opstellen. Voor een deel open deuren maar het is toch een aardige referentie van wat nog normaal zou moeten zijn op dit punt. Als ik trouwens kijk hoe het bij mijn praktijk aan toe gaat dan wordt aan praktisch alle punten wel 'voldaan'. Behalve dat in de wachtkamer 'behandelgeluiden' doorklinken :( , dat mag dus niet.
http://www.npcf.nl/uploads/files///kwaliteitscriteriatandartsenzorg2006.pdf
Een heel aardige folder over hoe een tandarts zich tegenover de patient zou kunnen opstellen. Voor een deel open deuren maar het is toch een aardige referentie van wat nog normaal zou moeten zijn op dit punt. Als ik trouwens kijk hoe het bij mijn praktijk aan toe gaat dan wordt aan praktisch alle punten wel 'voldaan'. Behalve dat in de wachtkamer 'behandelgeluiden' doorklinken :( , dat mag dus niet.
Re: Kwaliteitscriteria tandartsenzorg
Deze keer doeik het voor je, maar volgende keer zelf ff google gebruiken?
Checklist: http://zoeken.npcf.nl/ci/fattach/get/1467/0/filename/Checklist+Waaraan+…
Als ik zo lees dan voldoet denk ik geen één tandarts aan de waslijst met criteria's.
Maar wel interessant om te lezen en te kijken of je eigen tandarts er enigszins aan voldoet.
Ik denk ook dat wat jij denk niet goed overdacht is en eigenlijk nergens op gebaseerd, behalve dan op de eigen ervaring. Als je eigen tandarts op heel veel punten uit deze lijst niet goed scoort, is er echt wat mis. En dan kan je dus gewoon weg daar, op naar een nieuwe betere tandarts ervaring. ik denk , en voor mijn collegae dichtbij weet ik dat heel veel zaken gewoon goed geregeld zijn.
Dus vertel eens waar jij je gedachte op baseert?
en de uitslag van de peiling op hun site hoeveel mensen tevreden zijn over hun tandarts, waar een heel hoog percentage uitkwam, is verwijderd (denk ik want ik kan het niet meer vinden...) daarnaast, wat nog wel te vinden is, is dat 90% kwaliteit belangrijker vind dan de prijs, maar in alle discussies hoor je mw Wind wel over de prijzen die te hoog zouden zijn, maar over alle andere randvoorwaarden waar procentueel zeker grotere stappen gemaakt zijn en fors is geinvesteerd door de meeste tandartsen hoor je haar niet.. slappe hap dus, en luisterd niet eens naar haar eigen doelgroep....maar goed dat terzijde, daar ging de opmerking niet over.
Ik vind het maar lastig, je hebt er zelf geen verstand van. Kun je erop vertrouwen dat alle tandartsen in NL goed zijn? Je hoort immers geregeld rare verhalen. Waarom wordt dit niet beter gecontroleerd? Hebben tandartsen wel verplichte nascholing en worden ze gevisiteerd? Het is toch geen kapper waarbij het niet zo heel erg is als het een keertje verkeerd geknipt wordt. Een goede kapper is nog makkelijker te vinden, want dan kun je nog zien aan het haar van anderen dat het goed geknipt wordt.
Dus, hoe vindt je een echt goede tandarts? Zijn er ergens lijstjes?
We worden gecontroleerd door de inspectie op hygiëne en door de verzekeraar qua declaratiegedrag.
Visitatie en bij- en nascholing zijn nog niet verplicht voor de tandarts, wel voor geldt dat het personeel 1 keer per jaar bijgeschoold moeten worden. Er zijn geluiden dat het straks allemaal wel verplicht gaat worden en dat er strenger gecontroleerd zal worden.
Een goede tandarts vraagt in elk geval actief naar je algemene gezondheid en naar je klachten/wensen. Hij/zij kan goed luisteren en geeft u heldere informatie. Of een tandarts technisch goed is, dat kan eigenlijk niemand je vertellen. Behalve mensen die in die praktijk al jaren werken, maar ja...die gaan de vuile was ook niet buitenhangen.
Als antwoord op Re: Kwaliteitscriteria tandartsenzorg door Lieneke
Als antwoord op Re: Kwaliteitscriteria tandartsenzorg door ididit
Als antwoord op Re: Kwaliteitscriteria tandartsenzorg door Grappa
En nu iets ingewikkelds....
Er wordt al 2 of 3 jaar vergaderd over wie de richtlijnen mag gaan opstellen en hoe enz. Bijna was het zover: KiMo werd opgericht waar alle wetenschappelijke verenigingen zich bij hadden aangesloten en ook de KNMT (tandartsen) en de NVM (mondhygiënisten) . Helaas trok KNMT zich terug en heeft samen met ANT (andere tandartsvereniging) het KNPM opgericht. Hierbij kunnen individuele tandartsen lid worden zodat ze mee kunnen ontwikkelen, omdat ze bang zijn dat richtlijnen die enkel door wetenschappelijke verenigingen zijn opgericht niet praktisch genoeg zijn. NVM is hiervoor (nog) niet uitgenodigd. Men is nu behoorlijk boos op KNMT en ANT. KNPM zal nu proberen om de wetenschappelijke verenigingen zo ver te krijgen dat ze zich bij heb aansluiten. Zorginstituut Nederland zegt niet voor het KNPM te zijn....
We zullen zien welke richting dit uit zal gaan...
De verzekeraars controleren alleen op zorgkosten en af en toe op meldingen en klachten dus dat stelt niet veel voor. Eigenlijk weten de verzekeraars weinig toto niets over de kwaliteit, wel over de kosten die mondzorgverleners berekenen. De IGZ die met een heel klein team de mondzorg controleert doet alleen incidententoezicht. Men reageert alleen op meldingen. En zeker niet op elke melding. Er moeten vaak meer meldingen zijn. Als de KNMT,ANT, verzekeraars, journalisten en zo gaan duwen en trekken willen ze ook wel eens in actie komen. Dat is overigens heel begrijpelijk met zo weinig mensen, meer kan men niet doen.
Als antwoord op Re: Kwaliteitscriteria tandartsenzorg door Grappa
zoals het nu geregeld is ij visitatie is een deel van wat verlangd wordt, zoals het gedaan wordt nu, in strijd met de wet op de privacy (dossierinzage/beoordeling).
Om die reden zijn er nu reeds meerdere tandartsen (ik ook) die (nog) niet mee kunnen/willen doen met visitatie en zelfs uit bv KRT stappen , vanwege de nare bijwerkingen die het buiten de wet omgaan kan hebben .
Is namelijk in niemands belang. Hopelijk wordt het snel veranderd, want het is in principe wel een goed systeem.
Als antwoord op Re: Kwaliteitscriteria tandartsenzorg door vV
Is wel de enige manier waarop er echt te anonimiseren is.
Als antwoord op Re: Kwaliteitscriteria tandartsenzorg door vV
erg vreemd dat daarover niet