Chili boekt enorm succes met waarschuwing op suikerhoudende dranken

 


In het Zuid-Amerikaanse Chili zijn maatregelen van de overheid die het suikerverbruik van mensen moeten verminderen, een ongekend groot succes. In de eerste anderhalf jaar nadat de Chileense overheid overging tot een aantal restricties, daalde de consumptie van suikerhoudende dranken met 25 procent. 


De verkoop van water, light dranken en fruitdranken zonder toegevoegde suiker steeg met vijf procent. 
In het Zuid-Amerikaanse Chili zijn maatregelen van de overheid die het suikerverbruik van mensen moeten verminderen, een ongekend groot succes. In de eerste anderhalf jaar nadat de Chileense overheid overging tot een aantal restricties, daalde de consumptie van suikerhoudende dranken met 25 procent. 

De verkoop van water, light dranken en fruitdranken zonder toegevoegde suiker steeg met vijf procent. 

Producten in de Chileense supermarkten met een rijk gehalte aan suiker, calorieën en verzadigde vetten hebben voortaan een zwarte waarschuwingssticker op hun verpakking. Dat heeft nogal een impact op de manier waarop in het land boodschappen worden gedaan. Ouders blijken zelfs door hun kinderen terecht gewezen te worden zodra zij naar een product grijpen dat voorzien is van een zwarte sticker. 

Bestrijden van te voorkomen ziektes 
Niet eerder werden ergens ter wereld door middel van een wetsinvoering dergelijke drastische maatregelen genomen in het tegengaan van toenemende obesitas. Op scholen ging al het junk food in de ban. Volgens hoofdonderzoekster en voedingsdeskundige Lindsey Smith Taillie is het omschreven effect nog nooit op deze schaal opgetreden, een jaar na het ingaan van de maatregelen. Volgens haar zijn de resultaten een goed begin in het bestrijden van te voorkomen ziektes zoals obesitas, hoge bloeddruk en suikerziekte. 

Chili kampt met een enorm obesitas probleem. Driekwart van de Chileense volwassenen en de helft van de kinderen heeft te maken met obesitas of is te zwaar. Wanneer die lijn zich voortzet, gaat in 2030 vier procent van de medische gezondheidskosten op aan de zorg voor mensen met obesitas. 

Goed voorbeeld doet volgen
In navolging van Chili hebben ook Peru, Uruguay en Israël de vernieuwde Chileense verpakkingsstijl gekopieerd. Brazilië en Mexico zijn op dit moment labels voor producten aan het afronden en nog eens twaalf landen overwegen de stap te zetten. 

De in 2016 aangenomen wet van waaruit de restricties worden opgelegd, reikt ver. Tekenfilmfiguren zijn verdreven van cornflakespakken en tussen 6.00 en 22.00 uur worden televisieadvertenties voor ongezonde producten niet op televisie uitgezonden. Kinderen in Chili zien nu nog maar de helft van het aantal advertenties voor suikerhoudende dranken en junk food  ten opzichte van de oude situatie. Al op jonge leeftijd worden kinderen zich op deze manier bewust van welke type voeding zij zouden moeten eten en wat zij beter kunnen laten staan. Dat moet uiteindelijk ook de vraag naar gezondere voeding doen toenemen. 

Driehonderd ton suiker 
In eerste instantie klonk veel weerstand vanuit de voedingsmiddelenindustrie. Die is inmiddels verstomd. Bedrijven zoals Nestlé, Coca Cola en Pepsi hebben de samenstelling van hun producten aangepast. Hiermee zijn ze niet langer verplicht de gevreesde zwarte sticker op de verpakking van hun producten te plakken. Bij Nestlé is driehonderd ton aan suiker uit zuivelproducten en cornflakes gehaald. 

Amerika 
Ook Sara Bleich denkt dat de vroege resultaten aanleiding zijn voor verdergaande maatregelen. De professor Nationale Gezondheidszorg aan Harvard benadrukt dat de studie een eerste aanzet is de toenemende obesitascrisis wereldwijd een halt toe te roepen. Een crisis die, zo zegt zij, zowel rijk als arm treft. “Alle ogen zijn gericht op Chili. In 2030 kan de helft van het aantal volwassen Amerikanen obese zijn. Het soort maatregelen dat in Chili is genomen, maakt daadwerkelijk verschil. Dat hebben we nu nodig, niet over vijf of  tien jaar.”

In hoeverre ben jij je als consument bewust van je suikerinname? Kijk je wel eens op de achterkant van de verpakking van een product? Daarop staat precies beschreven hoeveel suikers een product bevat, bijvoorbeeld per 100 gram. Op Tandarts.nl hebben we eerder over het effect van suiker op het gebit geschreven. 

Lees hier het complete bericht uit de New York Times.