Binnenkort naar de tandarts? Gebruik de groene button "Vraag een afspraak aan" op de pagina van de tandartspraktijk op deze site waarmee u een afspraak wilt maken. Snel, makkelijk en zonder wachttijd, de tandarts belt u zo snel mogelijk.
Groeiend aantal tandartsen neemt nieuwe patiënten aan | Tandarts.nl

Tandartspraktijken hebben last van druk op tarieven en minder patiënt bezoek

Meer tandartspraktijken nemen nieuwe patiënten aan ten opzichte van een paar jaar geleden. Veel praktijken hebben last van de dalende tarieven in de mondzorg. Om toch hun productiviteit op peil te houden, worden meer patiënten aangenomen dan voorgaande jaren. Ook speelt een rol dat meer tandartspraktijken tegenwoordig deel uitmaken van een samenwerkingsverband dat eisen stelt aan de productiviteit. Om de dalende tarieven te compenseren, stellen meer tandartspraktijken hun praktijk open voor nieuwe patiënten. De vergelijkingswebsite www.tandarts.nl heeft onderzoek gedaan of tandartspraktijken nieuwe patiënten aannemen. Bij het onderzoek is gekeken naar meer dan 5.000 tandartspraktijken in Nederland en zijn de percentages vergeleken met 2013 en 2012. 

Uit ons onderzoek blijkt dat 60% van alle tandartspraktijken in Nederland nieuwe patiënten aanneemt. In 2013 nam slechts 46% van de tandartspraktijken nog nieuwe patiënten aan. In 2012 was dat percentage 40%. Wij hebben per provincie gekeken naar het aantal tandartspraktijken dat op zoek is naar nieuwe patiënten. Daaruit blijkt dat 64% van de praktijken in Limburg nieuwe patiënten aanneemt. 

Patiënten besteden minder

Een andere oorzaak van de verandering van het aannamebeleid van tandartspraktijken is dat patiënten minder te besteden hebben. Hierdoor gaan patiënten minder vaak naar de tandarts. Dit heeft geleid tot vraaguitval bij tandartspraktijken en dat leidt tot een hoger aantal tandartspraktijken dat nieuwe patiënten nodig heeft.

Ook stijgt het aantal faillissementen in de mondzorg sector de laatste jaren. In 2013 gingen nog 2 praktijken failliet, in 2014 al 3 praktijken en in 2015 zijn er 5 tandartspraktijken failliet gegaan. Overnames zorgen er voor dat er niet nog meer praktijken failliet gaan.

“Mensen denken dat ze kunnen volstaan met slechts één tandartsbezoek per jaar, waar ze voorheen vaker gingen. Het is niet verstandig om niet of minder vaak naar de tandarts te gaan”, aldus van Tandarts.nl. 

 

 

 

EXTRA vragen

Heb je vooraf informatie gekregen over de kosten van de behandeling?
Hoe ben je te woord gestaan door de medewerkers van de praktijk?
Ben je goed geïnformeerd aan het begin van de behandeling?
Werd je geïnformeerd tijdens de behandeling?
Kreeg je advies en instructies na de behandeling?
Hoe is het resultaat na de behandeling?
De praktijk waar ik patiënt ben, kent flexibele openingstijden
De telefonische bereikbaarheid van de praktijk?