Val op kin met volledige prothese

Author:
gabryberk
Posted:
do, 01/03/2019 - 21:29
Mijn vraag gaat over het volgende. Zondag 30-12-2018 ben ik naar aanleiding van een black-out vanuit staande positie recht voorover op mijn kin gevallen.
Ik heb een volledige prothese en daar is niks mee gebeurd. Twee hechtingen in mijn kin maar vooral veel last van mijn linkerkaak. De eerste twee dagen kon ik redelijk eten. De derde dag was ik iets te beweeglijk met mijn kaak en kreeg een harde knap te horen en ontzaglijk veel pijn. Ik kon niet slikken en kreeg mijn mond bijna niet meer open. Nu ben ik weer een paar dagen verder en de pijn is wel iets afgenomen maar zonder pijnstiller niet te hebben. Ook kan ik niet kauwen..
Binnen hoeveel tijd moet dit minder gaan worden? En kan ik mijn prothese nu beter in of uit doen?
Heel graag een reactie. Dankje!
vV

met kaakgerelateerde problemen moet je niet naar een huisarts, maar naar de tandarts. Op fotos is zoiets wel te zien. Dit had na het ongeval gezien moeten worden door de kaakchirurg. Soms is het ook gewoon te voelen, zonder foto. maar dan moet je wel verstand hebben van dat deel van het lichaam, wat meer de de gemiddelde huisarts heeft.
vr, 01/04/2019 - 18:21 Permalink
hermina

Als antwoord op door vV

Dit lijkt heel erg op wat ik zo'n 4 jaar geleden heb meegemaakt, maar ik heb nog wel mijn eigen gebit. Heel erg pijnlijk is het, ook ik ben eerst naar de huisartsenpost geweest. Alleen kon ik de kaken vanaf het begin niet meer dan max een cm bij de snijtanden van elkaar krijgen. Ik ben toen idd zo snel mogelijk naar mijn tandarts gegaan (de huisarts heeft hiervoor echt te weinig kennis). Hoewel mijn tandarts wel vermoedde (ik wist het eigenlijk wel vrij zeker) dat er een kaakfractuur was, hebben wij samen besloten om geen foto's te nemen. De reden hiervoor was dat, ook al werd een fractuur geconstateerd, er geen andere behandeling zou zijn. Pijnstillers en aanzien, eetpatroon aanpassen (ik heb veel gepureerde gerechten gemaakt) en vooral afwachten. Bij mij heeft het circa 6 maanden geduurd om weer ergens uit te komen (kiezen die elkaar weer konden raken, (dat moet met protheses mss worden uitgezocht). Intussen heeft het zich gestabiliseerd, dus mss gewoon even de tijd nemen om een en ander af te wachten?
Iig heel veel sterkte, het is een erg vervelende en heel pijnlijke blessure!
za, 01/05/2019 - 19:39 Permalink
gabryberk

Als antwoord op door hermina

Huisartsenpost was op het moment dat het gebeurde ook de meest logische keuze aangezien mijn kin open lag..mijn huisarts had dezelfde redenering of er wel of geen foto's worden gemaakt de conclusie van behandeling blijft hetzelfde. Zacht voedsel en rust houden.
Maar zes maanden..daar schrik ik van..
Met een prothese is het probleem dat je geen tandarts meer hebt dus daar denk je ook niet zo snel aan. Ook vind ik dat een arts logischerwijs door moet sturen als hij onkundig is op wat voor gebied dan ook.
Feit is wel dat ik mijn mond al een stuk verder open kan dan 1cm..ik heb vooral pijn aan de onderkaak en het kopje net onder m'n oor.
Maandag weer terug naar de huisarts om de hechtingen eruit te halen.
za, 01/05/2019 - 20:30 Permalink
vV

Als antwoord op door gabryberk

Ik snap even de opmerking over geen eigen tandarts hebben vanwege de vp niet...
Ook een vp moet regelmatig gecontroleerd op pasvorm en ook regelmstig aangepast, de kaak blijft versnderen. Ook zullen de slijmvliezen en zo gecontroleerd moeten worden oa op het ontstaan van misvormingen en andere zaken. 1x pj controle is een aanrader, 1x per 2 jaar opvullen (minimaal) ook.
zo, 01/06/2019 - 11:07 Permalink
hermina

Als antwoord op door vV

Ik ben ook in eerste instantie naar de HAP gegaan vanwege een scheurwond onder/op mijn kin (fraai litteken..). Maar daar lag mijn probleem niet, misschien dat van jou wel? Mijn probleem lag echt in de kaak (en ooow wat pijnlijk was het) en het niet kunnen bijten, ik kreeg mijn kiezen echt niet meer op elkaar, te veel ontzet en gezwollen in de kaken. Maar zoals ik al schreef ik heb nog mijn eigen gebit wat niet meer op elkaar paste... Als je echt een kaakprobleem/fractuur hebt is 6 maanden niet zo gek hoor!
Ik zou je echt aanraden om hierbij een tandarts te consulteren! Ik was ervan overtuigd dat mijn tandarts dit beter zou weten dan de huisarts! En dat hebben we samen besproken en bleek ook zo te zijn!
Als jij echt een probleem met je kaken/fractuur hebt dan is er vast ook iets om aan te passen aan een prothese. Voor je eigen bestwil zou ik dus toch een consult bij een tandarts aanvragen. Dat je nu niet meer een eigen 'huis' tandarts hebt (beste vV) doet er op dit moment verder niet toe, jij hebt een probleem waar een deskundig iemand naar moet kijken! Heel veel sterkte!
zo, 01/06/2019 - 20:51 Permalink
gabryberk

Als antwoord op door hermina

Klopt Hermina. Zo is het bij mij ook gegaan. Kin lag dan wel open en dus een zichtbare wond maar ik voelde ook direct dat mijn linkerkaak een enorme klap had gehad. Om ook even antwoord te geven op vv, dank voor het meedenken en reageren overigens, geen tandarts komt voort uit het punt dat op het moment dat je volledige prothese is aangemeten, je dan ook snel besluit om geen tandarts verzekering meer te nemen zeker in het geval van een minimuminkomen is dat een logische beslissing omdat je een prothese draagt. Ik ben het roerend eens met je advies om eens per jaar controle te laten uitvoeren..helaas in de praktijk gebeurd het niet ook in mijn omgeving niet. Brengt me op het volgende punt dat ik geen tandarts verzekeringen heb. Om terug te komen op jou verhaal Hermina kan ik wel concluderen dat jou kaakklachten vele malen erger waren dan de mijne. Alhoewel ik absoluut niet normaal kan eten. Alleen vloeibaar en gepureerd voedsel kan ik wel m'n kiezen op elkaar. Morgen opnieuw naar de huisarts om de hechtingen eruit te halen. Wellicht dan meer antwoorden. Dankje allebei voor het reageren! Keep you posted :)
zo, 01/06/2019 - 21:23 Permalink
hermina

Als antwoord op door gabryberk

Vraag dan ook even naar de mening van de huisarts met betrekking tot de mening van een tandarts! Ik ben namelijk zelf arts en heb heel bewust gekozen voor de tandarts, maar eerlijk is eerlijk, ik had daarbij niet te maken met een financieel plaatje. Ik heb alleen te maken gehad met wat ik dacht dat mijn beste keuze was. Ik snap het echt wel, maar vraag wel of je huisarts zich er iets meer in wil verdiepen.
zo, 01/06/2019 - 22:20 Permalink
gabryberk

Als antwoord op door hermina

Ga ik zeker aankaarten en ik begrijp ook zeker de logica van een advies van de tandarts. Ik zal me even moeten laten informeren over de kosten en de mogelijkheden. Ik heb ook al contact gelegd met de tandprotheticus omdat ik binnenkort weer een nieuwe prothese mag laten aanmeten, maar foto's maken van de kaak valt buiten hun werkgebied helaas.
Dankje!
zo, 01/06/2019 - 22:37 Permalink
vV

dan nog is een AV duurder...
Overigens vind ik het geen argument waar gezondheid en risico's aan vast hangt. Wellicht is het ook een KC kwestie, die kan ook de foto maken en dat valt ook niet onder de AV voor tandartskosten. Wel onder eigen risico maar wanneer er toch een nieuwe VP in de planning ligt gaat dat er toch aan.
Ik blijf overigens bij mijn advies. Dit forum is ook geen vervanging voor tandartsbezoek. Als een gebroken kaakkopje verschuift en dat groeit verkeerd vast is dat alleen met operatie op te lossen. Je moet echt weten wat er aan de hand is om daar het beleid op vast te stellen, nu is het maar giswerk .
ma, 01/07/2019 - 08:20 Permalink
vV

Als antwoord op door gabryberk

maar wel een nieuwe prothese, omdat het mag? (blijkbaar niet omdat het moet? in de zin van versleten/te vaak hersteld/opgevuld, dus echt aan vervanging toe) die kosten liggen veel hoger...Ik begrijp de keuzes niet. Dingen die logisch zijn om te doen niet doen vanwege kosten, aan de andere kant keuzes die blijkbaar niet hoeven, maar (vee)l meer kosten.
maar goed, wat ik wilde zeggen is gezegd. Overigens is er gezien eea wellicht ruimte voor bijzondere bijstand voor medisch noodzakelijke kosten.
ma, 01/07/2019 - 10:17 Permalink
gabryberk

Als antwoord op door vV

Nee hoor niet omdat het mag maar omdat het moet. Deze prothese is vijf jaar geleden aangemeten en daar zijn fouten gemaakt in de aanmeting. Geen pretje om daar vijf jaar lang mee te moeten eten en praten. Vooralsnog ga ik er vanuit dat u zelf geen prothese draagt. Want ook een nieuwe prothese aan laten meten is geen picknick. Ik vind uw toon totaal niet prettig en u trekt conclusies over situaties waar u de achtergrond niet van kent. Trouwens voor de info..bij een nieuwe prothese moet er ook een eigen bijdrage betaald worden maar daar ben ik al vijf jaar geld voor opzij aan het leggen.

Anyway...waarvoor ik hier op het forum kwam..vandaag terug geweest naar de huisarts en opnieuw gevraagd om een foto. Was volgens haar niet nodig maar als ik dan gerustgesteld zou zijn...
Kaak foto's laten maken..aansluitend CT-scan want ze hadden iets gezien. Aansluitend kaakchirurg. Fractuur in kaakkopje en discus kaakgewricht heeft ook klap gehad. De breuk staat gelukkig recht op elkaar en behandeling en voortgang de komende vijf weken met rust en zacht voedsel voortzetten.
Dus kort gezegd door twee 'deskundigen' naar huis gestuurd en bijna door een derde als ik zelf niet zo aangedrongen had.
ma, 01/07/2019 - 17:47 Permalink
vV

Als antwoord op door gabryberk

Dat vind ik een slechte zaak. Maar hij is dus wel gebroken. Goed advies over beleid is pas te geven wanneer je weet wat er aan de hand is. Niet alleen dat maar ook hoe hij gebroken is . Dat anderen hun werk niet naar behoren doen is niet mijn schuld...

Ik maak genoeg prothesen, weet wat het inhoud. Weet ook dat wanneer er structurele fouten inzitten je niet 5 jaar hoeft te wachten maar met onderbouwing gewoon een machtiging krijgt dat eerder te doen. Ik ga met wat ik schrijf af op informatie. Mijn reacties komen voort uit wat mij aan info aangeboden wordt. Wanneer dat dan achteraf anders is, is ook dat niet mijn schuld...
Ik ben hier om info te geven in brede zin ( waar ook anderen wataan kunnen hebben wellicht), en dat gebeurt vrijwillig, in vrije tijd en/of tussen normale werk door. Dat u niet blij bent met de manier waarop ik dat doe is eerlijk gezegd niet mijn probleem. De info wordt er niet anders van.
ma, 01/07/2019 - 20:48 Permalink
hermina

Als antwoord op door vV

Heel fijn dat je nu toch het antwoord hebt op jouw vraag, het is dus gebroken! Zoals ik al schreef waren wij (mijn tandarts en ik) daar bij mij uiteindelijk (ik iets eerder dan hij) ook redelijk van overtuigd. Ik heb gekozen om geen foto's te nemen, maar het resultaat is gewoon hetzelfde. De behandeling verschilt dus niet, ik ben alleen niet de molen in gegaan, juist omdat ik dat al wist (dus zeker ook mijn eigen keus!).
Ik denk echt dat je alsnog een tandarts moet bezoeken, want je kaak gaat verzetten/andere positie tov eerder, dan moet je echt opletten voordat je een nieuwe prothese krijgt aangemeten!!! Ik denk hier graag even met je mee, en heb het alleen over jouw kaakprobleem op dit moment. Mijn (eigen) gebit heeft zich aangepast (uitgroei en gewoon kauwen, nieuwe beet, heeft ook lang geduurd), maar dat doet een kunstgebit niet, je kaak past zich in die zin niet aan!!!
Let daar op en vraag er naar bij degene die je nieuwe gebit aan gaat meten! Want als je nu een nieuw kunstgebit krijgt kan het zijn dat je kaken over enige tijd toch anders sluiten.. Geen doemscenario hoor, gewoon even omdat je je dat nu even moet realiseren, dan kunnen jullie er samen rekening mee houden...
di, 01/08/2019 - 19:20 Permalink
gabryberk

Als antwoord op door hermina

Ja toch een fractuur inderdaad. Gelukkig loodrecht op elkaar verdere behandeling is niet nodig. Ik was inderdaad van plan om in het nieuwe jaar een nieuwe prothese te laten aanmeten. Vandaar dat ik ook contact had gehad met de tandproteticus. Inmiddels weer contact gehad en de aanmeting in de koelkast gezet. Het is overigens voorlopig toch geen optie in verband met happen. Ik kan m'n mond niet ver genoeg open. Ik begrijp niet zo goed wat je bedoelt om toch nog een tandarts te bezoeken? Wat kan deze meer toevoegen dan een kaakchirurg waar ik ben geweest of een tandproteticus die juist heel erg precies is in sluiting van de kaak?
Ik merk inderdaad heel goed dat juist nu het dragen van de onderprothese extra belastend en vermoeiend is voor mijn kaak. Het lukt me niet om hem de hele dag te dragen en eten (lees eten door slikken) gaat ook niet met prothese.
Weet jij nog na hoeveel weken je het kon stellen zonder pijnstillers?
di, 01/08/2019 - 19:52 Permalink
hermina

Als antwoord op door gabryberk

'Inmiddels weer contact gehad en de aanmeting in de koelkast gezet. Het is overigens voorlopig toch geen optie in verband met happen. Ik kan m'n mond niet ver genoeg open. Ik begrijp niet zo goed wat je bedoelt om toch nog een tandarts te bezoeken? Wat kan deze meer toevoegen dan een kaakchirurg waar ik ben geweest of een tandproteticus die juist heel erg precies is in sluiting van de kaak?'
Wat ik bedoel met het toch bezoeken van een tandarts is dat je dan een iemand hebt die overal op kan letten. Daar zijn zowel de kaakchirurg als de tandprotheticus niet echt de persoon voor. Die hebben allebei hun eigen specialiteit, de tandarts is, zeg maar, degene die alles het beste kan overzien. Ook bij het aanmeten van een nieuwe prothese lijkt de tandarts mij in dit stadium van kaakbreuk van groot belang. Als je nu een nieuwe prothese krijgt aangemeten is de kans groot dat je daar binnenkort last van zal ondervinden. De tandarts is degene die dat volgens mij het best kan begeleiden..... (heb bij de mijne regelmatig aangeklopt om te vragen of het wel goed ging, mijn onzekerheid had behoefte aan een professionele mening.....)
Hoe lang alles precies heeft geduurd weet ik niet meer, maar de pijnstilling was zeker 4 weken (eerst tramadol (4 dagen), daarna NSAID zoals Ibuprofen), alleen wel gedoseerd over de dag. Daarna vooral een uur voor het eten nam ik toen een pijnstiller en voor de nacht.
Maar wat voor mij werkte hoeft voor jou helemaal niet te werken, het moet op basis van je klachten gaan en juist daarom heb je een tandarts hierbij nodig...
di, 01/08/2019 - 20:24 Permalink
gabryberk

Als antwoord op door hermina

Hoi Hermina
Gelukkig gaat het al een stukje beter. Gapen gaat nog niet en eet nog steeds zachte dingen. Maar ik merk wel echt vooruitgang en meer beweeglijkheid in mijn kaak. Ook de echte pijnmomenten op een dag nemen af. Ik kom nu toe met twee brufen op een dag. Wel in combinatie met paracetamol.
Dank voor je interesse.
zo, 01/13/2019 - 13:53 Permalink