afgebroken/verrotte kies

Author:
Jonathan_15
Posted:
do, 03/15/2007 - 10:28
Goedendag,

ik zit met het volgende probleem en ik hoop dat ik jullie mij daar een antwoord op kunnen geven.

Mijn achterste kies, aan de linker onderkant in mijn mond, is afgebroken. Hoe het gebeurd is, is mij een raadsel. Ik stond 's ochtends op en er ontbrak een gedeelte. Het zou kunnen dat ik een bal op mijn gezicht gehad heb met basketballen, en daardoor mijn tand is verzwakt en afgebroken. Dat gebeurd namelijk wel vaker.
Het gedeelte dat afgebroken is bedraagd ongeveer 1/3 tot 1/4 deel van mijn kies.

Waar het stukje is afgebroken zit nu een zwarte vlek. Ik voel een zeurende pijn, wat af en toe gepaard gaat met wat steken.

Ik ben persoonlijk erg 'bang' om naar de tandarts te gaan. Echter besef ik wel dat ik hier niet mee kan rondlopen en toch echt een bezoekje moet brengen aan de tandarts.

Ik hoop dat iemand mij kan vertellen wat voor behandeling de tandarts bij mij gaat uitvoeren. Ik wil graag zoveel mogelijk weten, aangezien ik toch wel een beetje moed nodig heb om daadwerkelijk een afspraak te maken.

Ik hoor het graag!'

mvg, Jonathan
Spiegeltje

Heel globaal gesproken zijn er de onderstaande opties, afhankelijk van hoe groot de schade is. Tandartsen op dit forum kunnen wellicht meer aangeven als je een duidelijke foto hebt en op het forum plaatst (zal wel lastig zijn achter in de mond).

1. Kies weer opbouwen met composietmateriaal
2. Kroon

Tegenwoordig kunnen tandartsen enorm veel met optie 1 zodat er wel een goede kans is dat hiertoe kan worden overgegaan (minst ingrijpend en veel goedpoper dan optie 2).

Optie 2 is duurzamer, als een flink stuk van de kies af is. Soms moet daarvoor wel een opbouw worden gemaakt.

Bij mij is ook eens een (tijdelijke) composiet hoektand geplaatst met wortelstift. Die hoekatnd was voor driekwart afgebroken.


Je zult, zoals je begrijpt, naar de tandarts moeten om de juiste behandeling te horen.
do, 03/15/2007 - 10:40 Permalink
Johanne

Dag Jonathan,

Jaren geleden brak er bij mij ook zomaar een stuk van mijn kies af en ook bij mij zag het overgebleven deel er niet best uit. Dat was toen ik een paar jaar niet naar de tandarts was geweest. Niet uit angst of na vreselijke ervaringen, maar gewoon uit laksheid omdat ik altijd een behoorlijk gaaf gebit had gehad, en regelmatig tandartsbezoek daarom altijd meer iets voor andere mensen had gevonden (dom he).

Mijn kies bleek zonder dat ik klachten had gehad van binnen te zijn gaan rotten. Er is dan geen basketbal meer voor nodig om hem te doen instorten. Ik heb een tandarts gezocht en die heeft de kies gevuld, en een andere kies (die er net zo slecht aan toe bleek maar nog niet was gaan afbrokkelen) ook. Hoewel ik me niet kon voorstellen dat de kies nog te redden was, is het prima gerepareerd, wel met amalgaam. De kies die niet meer te redden leek doet het nu alweer 15 jaar prima met die vulling. De andere vulling is inmiddels vervangen.

Daarna is er weer een periode van jaren geweest dat ik niet ging. Toen weer een nieuwe tandarts bezocht, en nu laat ik de boel wel regelmatig onderhouden. Af en toe moet ik een kies laten repareren. Ik ben er nog steeds niet helemaal aan gewend dat ik nu behoor tot de mensen die hun gebit goed laten onderhouden. Ga jij wel regelmatig naar de tandarts?
do, 03/15/2007 - 11:59 Permalink
Mignon

Beste Jonathan,

ik zou niet te lang wachten met een bezoekje aan je tandarts. Zo te lezen is er een behoorlijk stuk van je tand afgebroken.

Tanden zijn opgebouwd uit verschillende weefsellaagjes. Van buiten naar binnen bestaat een tand uit glazuur, tandbeen en binnenin ligt tenslotte de zenuw. Als er een flink stuk van een tand afbreekt, kan het zijn dat de zenuw bloot komt te liggen en gaat ontsteken. In dat geval zal er eerst een wortelkanaalbehandeling gedaan moeten worden, voordat de tand kan worden gerestaureerd.

De keuze voor een composietvulling of een kroon hangt af van de mate waarin de tand is verzwakt en de krachten die erop uit worden geoefend.

Ik stel voor om de situatie op korte termijn aan je tandarts voor te leggen en samen de beste oplossing te kiezen.

Gr, Mignon
vr, 03/16/2007 - 17:51 Permalink
mecánico para …

Wat niemand hier schijnt erealiseren is dat je als je lang niet gaat en kiezen hele stukken kwijt raken dta soms eruit halen van de rest misschien wel een veel zinvoller oplossing is.
Iemand die jaren niet gaat, zal niet ineens denken, kom, nu maar gewoon wel elke keer komen.

Plat gezegd, je kan proberen te behouden maar gelet op de motivatie om nu ineens wel te gaan (schade en misschien last) zou bij mij waarschijnlijk ook de optie 3 betsaan.........

Begrijp me goed, de randvoorwaarden liggen deels in wat technisch kan maar grotendeels in wat de patient wil, kan en voor motivatie heeft. Nog afgezien van de financiele consequentie die een dergelijk uitgebreidde behandeling (wortelkanaalbeh plus composiet kroon inclusief wortelstift en plastische opbouw = plm 600 euro). En dan heb je 1 kies gered. wow!! Wat heeft de rest van het gebit aan aandacht nodig??

keuzes, keuzes, keuzes
vr, 03/16/2007 - 21:04 Permalink
Mignon

Beste mecánico para bicicletas,

wat je zegt is zeker waar. Als iemand altijd een goede gebitsverzorging heeft gehad is het niet waarschijnlijk dat er een grote reparatie als deze op zijn patientenkaart zal komen te staan. Voor een dure behandeling is het wel prettig om een voorspelbaar resultaat tegemoet te zien.
Dit is alleen mogelijk met een goede motivatie en mondhygiene van de patient uit. Wellicht is dit in het verleden niet het geval geweest. Ik kan mij alleen goed voorstellen dat iemand wakker geschud wordt wanneer hij te horen krijgt dat een tand niet meer te redden is met een composietvullinkje alleen. Wellicht motiveert dit om de instelling te verbeteren. Bovendien denk ik dat je iedereen een tweede kans moet geven. Het kan zijn dat iemand er als kind met de pet naar heeft gegooid, maar nu tot het inzicht is gekomen dat een gezond gebit van grote waarde is nietwaar?

Gr, Mignon
za, 03/17/2007 - 11:20 Permalink
mecánico para …

Beste Mignon,

Je hebt helemaal gelijk. iedereen verdient altijd een herkansing of een motivatierondje. Als je dat zou vergeten zou de wereld alleen maar uit extracties bestaan en dat lijkt me ook enorm onzinnig. Echter, in de uitleg werd het als redelijke optie weggelaten. Mij is altijd geleerd dat je altijd ideale plannen hebt, vaak naar optimale oplossingen moet streven maar meestal alleen haalbare plannen succes van slagen hebben.

Als voorbeeld: ik heb ooit bij iemand die 15 jaar niet was geweest een 33 verwijderd omdat er een loeier van een abces zat. De rest van het gebit was eigenlijk volledig in de tandsteen ingepakt. Op cariologie waar ik toen werkte waren ze niet echt te spreken over die oplossing. Ik zou de tand endodontisch en parodontaal moeten veilig proberen te stellen etc etc.
UIteindelijk heb ik die mevrouw tandsteen verwijderd, netjes parodontaal afgeleverd en bij de recall na 3 maanden gaf ze te kennen dat het wel goed ging..........daarna verdween ze weer in het "ik kom toch liever niet"-circuit. Ondanks afspraken over toekomst gebeurde het niet.
Ik denk als ik dan de wkb start en de klacht zou verdwijnen, dan komen de mensen met een half afgemaakte endo ook niet terug. Klinkt cynisch, maar na een periode angstige patienten behandeling op CBT zie je dat van een groot aantal de angst of weerzin ze van vervolgbehandelingen weerhoudt. Wat zou er dan mis zijn met het missen van die kies en tegelijkertijd geen klachten hebben. Vandaar dat ik dit als optie nooit onderbelicht wil laten, gewoon omdat dat soms zou kunnen passen in de mogelijkheden en wensen van de patient. En die is per saldo degene die goed voorgelicht het verhaal moet laten uitvoeren.

Ben je bijna klaar met de opleiding trouwens? (omdat je stage had gelopen op mondheelkunde)
za, 03/17/2007 - 13:12 Permalink
Mignon

Beste mecánico para bicicletas,

Ik ben het roerend met je eens. Helaas kun je inderdaad niet altijd op je idealisme vertrouwen. Een mooie uitleg!

Fijn weekend, gr Mignon

ps: ik zit nu in mijn vierde jaar en mag dus nog anderhalf jaar studeren
za, 03/17/2007 - 13:48 Permalink