Binnenkort naar de tandarts? Gebruik de groene button "Vraag een afspraak aan" op de pagina van de tandartspraktijk op deze site waarmee u een afspraak wilt maken. Snel, makkelijk en zonder wachttijd, de tandarts belt u zo snel mogelijk.
Vampier-tanden (Hoektand verlenging). | Page 2 | Tandarts.nl
38 berichten / 0 nieuw
Pagina 2 van 4
Zidarlys
Laatst gezien: 11 jaar 11 maanden geleden
door Zidarlys do, 08/24/2006 - 17:29

Hallo,
Buitenom vampieren-liefhebbers hebben jullie nu ook een echte in jullie midden. (verdere uitleg hierover hou ik liever binnen de priveberichten)

Nu is het zo dat ik vanaf mijn 13e oid al merkte dat er iets miste bij mij, ik voelde mijzelf niet compleet, en kwam er al snel achter dat het met mijn hoektanden te maken had.
Tot nu toe ben ik er nog niet echt achteraan geweest, vooral omdat het de kans op een fatsoenlijke baan en dergelijke behoorlijk kan verminderen als je "vampieren"tanden hebt.(dennis vg; denk hier aub heel erg over na voor je zo'n stap zet)
Gelukkig heb ik nu een leuke baan waar men niet zo op uiterlijk let, en heb ik besloten mijn wens toch eens te verwezelijken.
Net als Sharrak ben ik op zoek naar een tandarts(in de buurt) die bereid is dit te doen, en wil ik graag weten wat hiervan de kosten zijn.
Ik heb ns gehoord dat er ook de mogelijkheid is ze in kronen-vorm te laten plaatsen?hoe zit dat precies, en wat zijn daar de voor/nadelen van tegenover witte vulling?

Geke
Laatst gezien: 10 jaar 4 maanden geleden
door Geke do, 08/24/2006 - 19:16

Een kroon is eigenlijk vooral een mogelijkheid als je hoektanden al erg verzwakt zijn door grote vullingen bijvoorbeeld. Omdat dat vaak bij hoektanden niet het geval is, wordt het vaak gewoon met witte vulling gedaan, omdat je dan niet aan de gave tand hoeft te slijpen en het er eigenlijk gewoon aan kan plakken. De hechtsterkte van witte vulling is als de juiste methode gebruikt wordt heel erg sterk. Alleen de belasting van de hoektanden kan ook best groot zijn en zo'n stuk kan grote krachten krijgen van zijdelingse bewegingen, dus er is een kans dat er toch wat vanaf breekt. Vaak breekt het dan in het composiet en niet op de plaats van hechting aan het glazuur, als de hechttechniek goed gegaan is. Bij een kroon moet je veel van de tand wegslijpen is daarom erg zonde. Ook is dit niet iets wat je leven lang meegaat. Op een gegeven moment zal de kroon aan vervanging toe zijn en moet er weer iets extra weggeslepen, dat kan op een gegeven moment het einde van je tand betekenen. Dus als je hoektand gaaf is, is dit geen aan te raden optie.

Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is, mocht je nog vragen hebben kun je het natuurlijk altijd laten weten.

:smt006 Geke

Zidarlys
door Zidarlys vr, 08/25/2006 - 13:11

ok, dus kronen is niet zo'n goed idee begrijp ik...

in hoeverre heeft bijtkracht effect op witte vulling? is dit hetzelfde wat je gewone tanden kunnen hebben(lijkt me niet), of bijv. maar 50 %? En mocht er wat afbreken, is dat gewoon weer te repareren?

robinson
Laatst gezien: 5 jaar 9 maanden geleden
door robinson vr, 08/25/2006 - 13:55

Gewoon in een speelgoedwinkel van die neptanden halen, misschien nog een Graucho bril erbij?

Zidarlys
door Zidarlys vr, 08/25/2006 - 14:23

haha erg grappig.

al denk ik dat veel tandartsen stoppen met lachen als ik vermeld dat de kunstof opzetstukjes die ik nu altijd haal, door mij vastgezet worden met nagellijm.

robinson
door robinson vr, 08/25/2006 - 14:24

Heel goed.
Blijf gewoon lachen. Lol
Je hebt ons helemaal niet nodig.

Zidarlys
door Zidarlys vr, 08/25/2006 - 14:36

tja, ik kan wel gaan janken om al dat soort bijdehante opmerkingen, maar als ik dat moet gaan doen voor elke keer dat iemand grappig denkt te zijn terwijl hij/zij er gewoon geen bal van snapt, zou t een overstroming worden.

robinson
door robinson vr, 08/25/2006 - 14:40

Ah,vaker met dit gedrag geconfronteerd?

Chris888
Laatst gezien: 5 dagen 14 uur geleden
door Chris888 ma, 09/11/2006 - 20:53

Hallo,
Buitenom vampieren-liefhebbers hebben jullie nu ook een echte in jullie midden. (verdere uitleg hierover hou ik liever binnen de priveberichten)

Ik ben wel benieuwd naar het verschil tussen een vampier en een liefhebber...

Flandria
Laatst gezien: 13 jaar 10 maanden geleden
door Flandria zo, 10/15/2006 - 12:17

De hechtsterkte van witte vulling is als de juiste methode gebruikt wordt heel erg sterk.

Daar ga ik niet mee akkoord. Er gaat niets boven mechanische verankering, maar dan moet je wel gaan slijpen en dus beschadigen.

Hoe dan ook, ik plaats geen restauraties meer zuiver en alleen met de zuur-etstechniek, zelfs niet als het volledig op glazuur is (met met dentinehechting is het al helemaal erg gesteld). Zelfs met rubberdam kunnen die dingen de tand des tijds niet weerstaan.

En wat die vampiertanden betreft: dat zit helemaal niet goed. Vaak zie je grote slijtfacetten op de hoektand en dan weet je dat het niet gaat houden.

Pagina 2 van 4