Zenuw wel of niet ontstoken? Hoe lang duurt het afsterven?

Author:
plopsie
Posted:
za, 03/12/2005 - 10:54
Ik ben dinsdag voor het eerst in 10 jaar bij de tandarts geweest. En dan nog omdat het eigenlijk een "moeten" was in plaats van vrijwillig.

Ik had linksonder een gevulde kies, alleen is in april 2000 een stuk van de kies afgebrokkeld. Nu had ik hier geen last van tot vorige week. (Ik zorgde al dat ik alleen rechts kauwde en dat ik met een tandenstoker het gat een beetje schoonhield) Ik kauwde waarschijnlijk toch met links en er kwam wat voedsel in het gat en dat gaf op dat moment een verschrikkelijke zenuwpijn wat daarna wegebde.

Al mijn moed dus bijeengeraapt en bij de tandarts geweest. Mijn gebit was verder helemaal goed alleen dat gat dus.....

De tandarts stelde voor een noodvulling met kruidnagelolie(?) te plaatsen en over 3 weken te boren en het opnieuw te vullen.

Op het moment dat hij de vulling aandrukte voelde ik weer die heftige, verschrikkelijke zenuwpijn. Hij stopte direct om mij niet verder van streek te maken.

Vanaf het moment dat ik naar huis ging begon er een zeurderige pijn op te komen. 's Avonds wezen sporten en toen ik thuis kwam was het niet meer uit te houden. Ik heb diverse pijnstillers genomen en 2 uur lang liggen kronkelen van de pijn. Hierna ebde het een beetje weg (waarschijnlijk door de pijnstillers) en ben ik gaan slapen.

De volgende dag weer naar de tandarts gegaan. Nadat ik verteld had wat er gebeurd was zei hij direct dat ik dan hoogstwaarschijnlijk een wortelkanaalbehandeling moest ondergaan omdat hij waarschijnlijk de vulling door de wand heen tegen de zenuw aangedrukt had. Mijn andere optie was om door te lopen en de zenuw vanzelf dood te laten gaan. Volgens hem zou dit 10 dagen duren!? Ik vroeg hem hoe zeker hij was dat het een WKB moest worden. Hij was 90 % zeker dat het een WKB moest worden en 10% had hij zoiets van: Kijk het nog even aan (dit mede omdat ik zo bang ben voor de tandarts).

Alles in mijn lichaam keerde zich tegen het idee van een wortelkanaalbehandeling en ik zei dat ik dan liever doorliep en terugkwam als de zenuw dood was.

De pijn lijkt nu wel steeds heftiger te worden, ondanks de Paracetamol, Ibuprofen en de Naproxen.

Ik kan niet op de kies bijten, hij voelt ook aan alsof ie hoger zit en los zit (wat niet zo is). Ook is de klier die eronder zit erg pijnlijk en lijkt wel iets opgezwollen. Verder straalt het uit naar m'n kaakscharnier. Ik heb het gevoel dat ik uren achter elkaar m'n mond open heb gehad (zo'n lam gevoel) en als ik m'n hand in de buurt van m'n wang erop leg geeft het zo'n zeurderig en lam gevoel. Verder straalt het uit naar de kiezen ernaast. En bij m'n achterste kies (waar normaal gesproken je verstandskies zou zitten) lijkt ook wel iets dikker en pijnlijker.

Duurt het inderdaad 10 dagen totdat de zenuw dood is en heb ik dan ook al die tijd pijn of wordt dat eerder minder? Is ie nu 100% zeker aan het doodgaan of kan het nog iets anders zijn?

De WKB nu uit te laten voeren zie ik echt niet als optie en ik hoop dus inderdaad dat ie aan het dood gaan is.

Ik hoop dat u mij kunt helpen met de antwoorden.
sjonno

Vervelend voor je dat je zo'n kiespijn hebt. Maar de enige optie is toch een wortelkanaalbehandeling. Ook als de kies dood is zal er een wortelkanaalbehandeling gedaan moeten worden om het dode weefsel uit de tand te halen. Het enige voordeel is dan dat je er niets van voelt. Maar om nu 10 dagen met kiespijn rond te lopen lijkt me ook geen pretje. En ik moet eerlijk zeggen ik zou niet weten of het na 10 dagen over is.
za, 03/12/2005 - 16:07 Permalink
plopsie

Ik weet dat de wortelkanaalbehandeling hoe dan ook uitgevoerd moet worden, alleen wacht ik dan liever tot de zenuw al dood is dan nu met heen te gaan voor een WKB.

Als ik nu heen ga, moet de zenuw verdoofd worden en ik ben zo bang voor de pijn (kan iedereen wel zeggen dat dat maar 3 seconden is), ik weet dat die verdoving net zo'n pijn doet als de vulling die aangeduwd werd. De tandarts die ik nu heb was daar direct heel eerlijk in.

Voor mezelf heb ik wel de grens gelegd, dat als de pijn net zo erg wordt als de pijn die ik voelde toen de vulling aangeduwd werd, ik direct naar de tandarts zal gaan om de wortelkanaalbehandeling te ondergaan terwijl de zenuw nog niet is afgestorven.

Vandaag ging het overigens wel redelijk, vanmorgen 1 Naproxen en 2 Paracetamol ingenomen en tot op heden nog geen pijn meer gehad. Nu begint de kies heel af en toe te kloppen.
za, 03/12/2005 - 18:30 Permalink
dj

Tja, geen absolute garantie, maar de meeste mensen hebben eigenlijk geen pijn tijdens een wortelkanaalbehandeling. Meestal is het gewoon prima te verdoven. Uitzonderingen zijn er wel, een probleem kan zijn als er grote ontstekingen zitten, die zijn moeilijker te verdoven. Die ontstekingen kunnen ook ontstaan als je te lang wacht..

Eigelijk snap ik ook helemaal niet waarom de zenuw binnen 10 dagen dood zou gaan in dit geval... Daar zou ik toch naar vragen..
za, 03/12/2005 - 19:10 Permalink
vV

dit is toch niet helemaal de manier waarop zoiets behandeld zou moeten worden. In de eerste plaats is er helemaal geen garantie dat de zenuw binnen 10 dagen daadwerkelijk afsterft.

In de 2e plaats, en veel belangrijker: een kanaalbehandeling met als uitgangspunt een levende zenuw heeft meer kans van slagen dan bij een dode zenuw. Dit ivm bacterie-inwerking en ontstekingsreactie van het lichaam op de dode zenuw. Hoe het precies zit bij een zenuw die net dood gegaan is weet ik niet, is ook moeilijk te onderzoeken. Maar als ik kon kiezen wist ik het wel!
Dus gewoon met verdoving laten behandelen! doe je jezelf de meeste lol mee, zeker op de langere termijn.
ma, 03/14/2005 - 16:44 Permalink
plopsie

Tja........dat is dan weer typisch het antwoord van een tandarts: Niet aanstellen joh!!!! Waarom is het zo moeilijk te begrijpen en te respecteren dat iemand door angst anders reageert en/of beslist? En probeer dan vanuit de patiënt een oplossing te zoeken..............

By the way.......gisteren heb ik de hele dag zonder pijnstillers en ook ZONDER kiespijn doorgebracht!!!!!????

Geen idee hoe het kan!

Vandaag moest ik werken en ik heb voor alle zekerheid maar een pijnstiller ingenomen, ik heb alleen een beetje een zeurderig gevoel gehad, meer niet!
ma, 03/14/2005 - 19:01 Permalink
dj

Ik vind dat je vV wel een beetje te kritisch behandelt Plopsie!

Kijk we hebben allemaal gelezen dat je de wkb op dit moment niet als optie ziet. Veel mensen zien erg op tegen wortelkanaalbehandeling, de behandeling heeft een nare klank. Tandartsen en mensen die veel op het forum zitten weten dat dat eigenlijk niet terecht is, 30 jaar terug wel ja maar er is toch wel eea veranderd. Het kan voorkomen dat de uitleg zo kort wordt dat dat eigenlijk weinig recht doet aan angst van de mensen, bij vV maar ik merk het ook al aan mezelf.

Als je de wkb nu niet wilt is dat duidelijk jouw keuze, niemand kan je dwingen. Begrijpen doen we het wel, maar "accepteren" is moeilijker als het waarschijnlijk is dat je daarvan schade gaat ondervinden.

Om een goede beslissing te kunnen nemen is het allerbelangrijkste dat je alle relevante informatie hebt. vV heeft al wat info gegeven, en ik ook al wat. Een verdoving en een wkb hoeven helemaal geen pijn te doen, alhoewel het niet met zekerheid te voorspellen is. De wortel af laten sterven, waarvan jezelf al aangaf dat je erover twijfelde of dat echt zo zou gaan (en wij dus ook), heeft gewoon enkele gevaren, oa dat er een ontsteking gaat ontstaan en dat daardoor de behandeling moeilijk te verdoven zal zijn, of dat de wortelkanaalbehandeling mislukt.

Doeg,
ma, 03/14/2005 - 20:05 Permalink
vV

Tja je stelt een vraag. Ik doe mijn best te antwoorden vanuit mijn kennis en ervaring. (en ik heb heeeel veeel heeeel angstige patienten in de praktijk hoor, en kan mij prima inleven. Maar er is verschil tussen een vraag op internet behandelen, of een patient in de stoel helpen).

Helaas is het blijkbaar niet het antwoord wat je wilt hebben...
don`t shoot the messenger please...
di, 03/15/2005 - 07:54 Permalink
plopsie

Oke, begrijp het wel dat er vanuit "de beste oplossing" geredeneerd wordt, maar als de patiënt zo'n angst heeft......

Maar goed, vandaag moest ik er dan toch aan geloven. Ik heb me 3 weken echt zitten voorbereiden op de wortelkanaalbehandeling. En ik had me er zo goed als bij neer gelegd dat er verdoofd zou moeten worden.

De tandarts stelde eerst voor om te kijken of ik nog kou voelde op de kies (op mijn verzoek ook even op een gezonde kies getest), en ik voelde niets op de kies. Dit betekende dat er zonder verdoving geboord kon gaan worden....en geloof me........ik was enorm opgelucht dat er geen spuit aan te pas hoefde te komen. Wel met samengeknepen en zweterig handen gelegen omdat ik bang was om toch pijn te voelen, maar gelukkig was dit niet nodig.

Wel is de wortelpunt ontstoken. De kanalen zijn schoongevijld en gespoeld met een chloor-achtig iets. Nu zit er opnieuw een noodvulling in en over 3 weken moet ik terugkomen om verder te gaan met de behandeling. Wel heb ik vanavond weer ontzettende kiespijn gehad (is dat normaal?) wat volgens de tandarts normaal is en morgen al minder moet zijn.

Als ik heel erg last zou krijgen moest ik bellen en dan kon ik direct bij hem terecht (ook al is het 's avonds) om nog een keer schoon te maken of zo. Ik zei dat als ik pijn kreeg wel 2 paracetamolletjes in zou nemen, maar dit raadde hij af en had liever dat ik hem dan zou bellen.

Ik wilde echter niet lastig zijn en heb nu dus toch maar wat pilletjes ingenomen. De pijn is nu nog wel aanwezig maar in ieder geval wel uit te houden.
do, 03/31/2005 - 21:25 Permalink
minique

Goed dat je hebt doorgezet!

Hihihihi - bij mij is het juist andersom: bij twijfel gaat er gewoon een verdoving in.

Na een wkb kan je best een paar dagen napijn hebben en die kan echt flink zijn! Dus die pilletjes die je hebt genomen, zou ik ook hebben genomen, hoor!

:smt006 Monique
vr, 04/01/2005 - 08:03 Permalink
plopsie

Ik ben ook best trots op mezelf. Ik heb bergen verzet. Het grappige is dat m'n partner na mij moest om een gaatje te laten vullen. Ik heb de hele behandeling erbij gezeten en da's best bijzonder als je bedenkt dat ik vorige keer in de wachtkamer bij het horen van de boor enorm angstig en zenuwachtig werd.

Toen de tandarts bij mij bezig was had ik dan ook m'n walkman op en dat helpt ook wel lekker, het leidt je aandacht af.

In ieder geval gisteravond, een uurtje na het plaatsen van m'n vorige berichtje, kreeg ik weer hel veel pijn en om de nacht door te komen heb ik dus nog 2 paracetamol en 1 ibuprofen ingenomen en toen heb ik de nacht doorgeslapen. Nu voel ik het wel, maar het is niet echt pijn, meer zeurderig aanwezig. Kan ook zijn dat de pijnstillers nog niet uitgewerkt zijn (hoewel ik de vorige keer met kiespijn de volgende ochtend meteen weer begon met pijn).

EVEN EEN VRAAGJE: HOE KAN HET NOU DAT NA HET VERWIJDEREN VAN DE ZENUW IK EVENGOED KIESPIJN HEB? EN DAN BEDOEL IK OOK ECHT DE KIESPIJN ZOALS IK 'M VORIGE KEER HAD TOEN DE ZENUW NOG LEEFDE? Ik neem aan dat de zenuw volledig dood was, anders had ik het boren ook wel gevoeld en dus mag ik toch wel concluderen dat de zenuw volledig verwijderd is? Hoe kan het zonder zenuw toch pijn doen????
vr, 04/01/2005 - 09:08 Permalink
vV

tja even zitten twijfelen of ik wel of niet zou reageren....

Dat de wortelpunt ontstoken is zoals door de tandarts aangegeven betekent niet zo zeer de wortelpunt, alswel het kaakbot rondom de wortelpunt. De ontsteking heeft zich dus verplaatst van de zenuw inwendig in de kies, naar het gebied buiten de kies, als reactie op het afstervingsproces van de zenuw.
Deze ontsteking zet het gebied onder de kies onder druk, omdat het vuil nergens heen kan.

Ik hoop nu niet gelijk als betweter beticht te worden, maar dit is nu precies wat ik bedoelde in mijn eerste antwoord....
vr, 04/01/2005 - 14:50 Permalink
dj

Ik citeer mezelf uit een eerdere thread:

"1 Er is sprake van een ontsteking rond de apex, net buiten de kies. Dit veroorzaakt pijn, vooral bij druk. Rondom de kies aan de buitenkant zitten nl nog steeds zenuwcellen!
2 Er is sprake van overbelasting door bv occlusie-problemen of bruxisme. Dit kan ook pijn rond de apex geven.
3 Er is een breuk in de kies. De kies zit aan de buitenkant ook vast aan het kaakbot met kleine vezeltjes (ligamenten). Tussen die kleine vezeltjes zitten zenuwcellen. Omdat bij druk rond die breuk beweging plaatsvindt waar de vezels niet op gemaakt zijn doet dit pijn.
4 Er bestaat zoiets als fantoompijn, dit komt voor als zenuwen zijn afgesneden maar om een of andere reden nog wel signalen afgeven. Mensen met een onderbeenamputatie kunnen zo pijn aan hun voet hebben!
5 De pijn lijkt van een bepaalde kies af te komen maar komt in wezen ergens anders vandaan. Dit heet uitstraling en het komt vrij veel voor, kan rare effecten geven. Zeer regelmatig blijkt de pijn van de kies naast de kies te komen waarvan de patient dacht dat hij kwam.
6 Een relatief onbekende, die ook al min of meer blijkt uit de thread waarop ik hierboven wees: het is helemaal niet zeker dat na een wkb de wortel volledig dood en/of verwijderd is! In de zijkanaaltjes, een gemiste wortel of doordat de wkb net te ondiep is uitgevoerd kan nog steeds levend zenuwweefsel aanwezig zijn!"

De zijkanaaltjes thread is deze: http://www.tandarts.nl/phpBB/viewtopic.php?t=3408&highlight=zijkana…
vr, 04/01/2005 - 18:26 Permalink