Pijn bij verstandskies

Author:
johnnie_1983
Posted:
do, 03/17/2005 - 09:38
Hallo!

Ik ben nu 22 jaar en mijn gebit is in een half jaar veranderd van 'ongelooflijk sterk' (quote van de tandarts) naar een heuse bouwstelling. 5 gaatjes, schuivende tanden, pijntjes. Echt een zooitje. Mogelijk is dit te wijten aan een tweetal behoorlijk stevige antibioticakuren die ik afgelopen jaar nodig heb gehad?

Mijn laatste kwaaltje is een behoorlijke pijn rechtsachterin mijn onderkaak. Mijn verstandskies is aan het doorkomen. Er ligt een flinke 'klomp' tandvlees over de achterste helft van de kies heen, die behoorlijk pijnlijk opgezwollen is. Het duurt nu al 2 dagen en ik moet zeggen dat ik erg blij ben met het paardenmiddel ibuprofen...

Maarja... Hoort die kies niet al door te zijn bij iemand van 22?
marjolyn

Hoi,

Nee hoor dat hoeft niet.
Je hebt mensen die krijgen hun verstandskiezen heel vroeg waaronder ik.
En je hebt mensen die krijgen hun verstandskies later.. het verschilt gewoon van persoon tot persoon.
Ik heb een vriend van 24 en die heeft ze ook nog niet allemaal.
Dus je hoeft je geen zorgen te maken.

En by the way, als het tandvlees rondom je verstandskies pijn blijft doen zou ik als ik jou was even de tandarts consulteren.

Groetjes Marjolijn :smt006
do, 03/17/2005 - 09:49 Permalink
admin

Hallo!

Ik ben nu 22 jaar en mijn gebit is in een half jaar veranderd van 'ongelooflijk sterk' (quote van de tandarts) naar een heuse bouwstelling. 5 gaatjes, schuivende tanden, pijntjes. Echt een zooitje. Mogelijk is dit te wijten aan een tweetal behoorlijk stevige antibioticakuren die ik afgelopen jaar nodig heb gehad?

Mijn laatste kwaaltje is een behoorlijke pijn rechtsachterin mijn onderkaak. Mijn verstandskies is aan het doorkomen. Er ligt een flinke 'klomp' tandvlees over de achterste helft van de kies heen, die behoorlijk pijnlijk opgezwollen is. Het duurt nu al 2 dagen en ik moet zeggen dat ik erg blij ben met het paardenmiddel ibuprofen...

Maarja... Hoort die kies niet al door te zijn bij iemand van 22?


Verstandskiezen hebben niet echt een leeftijd tot wanneer ze doorkomen.
Die flinke klomp tandvlees waar je het over hebt, heet ook wel operculum en de pijn die je voelt kan zijn doordat je kies ertegen aan drukt met het doorkomen, of omdat je erop bijt met je kies rechtsboven.
Probeer in ieder geval om het gebied bij je verstandskies goed schoon te houden/maken :smt001; poetsen en ragers . Anders kan het gaan ontsteken.
do, 03/17/2005 - 09:56 Permalink
johnnie_1983


Die flinke klomp tandvlees waar je het over hebt, heet ook wel operculum en de pijn die je voelt kan zijn doordat je kies ertegen aan drukt met het doorkomen, of omdat je erop bijt met je kies rechtsboven.
Probeer in ieder geval om het gebied bij je verstandskies goed schoon te houden/maken :smt001; poetsen en ragers . Anders kan het gaan ontsteken.
De verstandskies rechtsboven heb ik niet (vreemd geval...), dus die zal niet lastig zijn of worden :) Wat wel apart is, is dat ik een soort 'dekseltje' van tandvlees op kan wippen met mijn tong. Is dat een teken dat de kies aan het doorkomen is en het niet 1 of andere enge ontsteking is ofzo?
do, 03/17/2005 - 10:17 Permalink
johnnie_1983

Hmm.. De pijn lijkt geconcentreerd aan de zijkant van de verstandskies. Als ik het tandvlees wat naar achteren trek, zie ik dat er bij wijze van spreke iets tussen de verstandskies en het tandvlees zou kunnen schuiven. Het lijkt wel of het tandvlees iets 'uitgescheurd' is of iets dergelijks...[/i]
do, 03/17/2005 - 15:31 Permalink
marjolyn

Dat "dekselttje" waar je het over heb, is een teken dat je verstandskies aan het doorkomen is... Als het gaat ontsteken dan voel je het wel hoor, ik spreek uit ervaring, dan is de pijn echt heftig en zonder pijnstillers niet uit te houden... dus ik leefde op een gegeven moment alleen maar op pijnstillers, en voor het slapen gaan deed ik het ook want als ik ging liggen voelde ik het gewoon kloppen.

Maar dat "dekseltje" had ik ook zolang je het goed schoonhoud wat Bryan zei.. heb je minder kans op onstekingen...
Wat ik ook weleens deed is spoelen met lauw zout water.. wat de bacterien dan ook weer doodt.
En zachtjes met je tandenborstel erover heen borstelen.
Maar het had bij mij toch niet veel nut want ze moesten er toch allemaal uit omdat ze verkeerde groeide.

Groetjes Marjolijn.. :smt006
do, 03/17/2005 - 21:13 Permalink