Tandartsassistente doet het werk van Tandarts

Author:
Chewbacco
Posted:
ma, 10/01/2018 - 03:16
Hallo,

Ik zit nu bij een grote Tandarts Praktijk Centrum waar de Tandartsassistente het werk doet van een Tandarts. Ze heeft een jonge assistente die haar helpt (16-18 jaar?)

Op de website van deze praktijk zie ik dat ze geen Tandarts is maar een Tandartsassistente plus.

Wat ik mij afvraag is; mag een Tandartsassistente wel het werk doen van een Tandarts?

Voor mij lijkt het alsof de andere Tandartsen het misschien druk hebben en deze praktijk de Tandartsassistenten het werk laten doen van de Tandartsen, of ze laten de Tandartsassistente oefenen op patiënten?

De behandeling die ik kreeg van de Tandartsassistente verliep niet erg goed. Na de behandeling ondervond ik oppeens dat er bij een vulling (waar niet aan gewerkt hoorde te zijn) een groffe plek was (alsof de vulling niet gedroogd was met die blauwe laser ofzo)

Op dat moment dacht ik dat het niet zo probleem zou zijn (had er meteen wat van moeten zeggen eigenlijk), maar ongeveer maand later had ik oppeens een groot gat in mijn vulling en moest ik opnieuw naar de tandarts voor een behandeling terwijl mijn tandartsdekking al op was gemaakt voor dat jaar.

Ik moest dus extra geld gaan betalen voor een nieuwe behandeling voor een tand waar niet in geboord had gemogen.
vV

Dit lezende vraag ik mij af of op de juiste wijze gedelegeerd is. U mag weigeren dat werkzaamheden door iemand anders dan d etandarts worden uitgevoerd, maar indien bv een preventie assistente iets doet mag dat alleen wanneer daar vooraf aan u toestemming voor gevraagd is. Praktijken kunnen dat op diverse manieren doen, dus ga even na wat er voor informatie verstrekt is erover.
ma, 10/01/2018 - 08:55 Permalink
Chewbacco

Als antwoord op door vV

Dit lezende vraag ik mij af of op de juiste wijze gedelegeerd is. U mag weigeren dat werkzaamheden door iemand anders dan d etandarts worden uitgevoerd, maar indien bv een preventie assistente iets doet mag dat alleen wanneer daar vooraf aan u toestemming voor gevraagd is. Praktijken kunnen dat op diverse manieren doen, dus ga even na wat er voor informatie verstrekt is erover.


Bedankt voor de informatie.

Ik ben niet vooraf geinformeerd door de praktijk en ze word daar gewoon als tandarts benoemd, maar op de website heeft ze geen BIG registratie nummer zoals bij de andere Tandartsen op de website. Er staat alleen dat ze Tandartsassistente plus is en gespecialiseerd is in esthetiek.

Er is mij totaal geen informatie verstrekt of ik een keuze had.
ma, 10/01/2018 - 13:28 Permalink
vV

Als antwoord op door Chewbacco

dat klopt dus allemaal niet zo....is vaak ook het probleem met grote centra en een toenemend tekort aan BIG geregisteerde tandartsen.
Er zijn buitenlandse tandartsen die zonder BIG registratie onder supervisie van een wel BIG geregistreerde tandarts mogen werken ( wat ik persoonlijk een onwenselijke situatie vind, maar het mag), maar er zal in ieder geval vooraf heleder moeten zijn door wie u behandeld wordt en wat diens kwalificaties zijn, en dat moet ook ACTIEF met u gecommuniceerd worden En er moet toestemming van kant patient voor gegeven worden.
Dus volgende keer: geef gewoon vooraf aan dat u geen toestemming geeft voor behandeling door een ander dan de tandarts zelf. Zij mogen dat niet weigeren!
ma, 10/01/2018 - 14:50 Permalink
Chewbacco

Als antwoord op door vV

dat klopt dus allemaal niet zo....is vaak ook het probleem met grote centra en een toenemend tekort aan BIG geregisteerde tandartsen.
Er zijn buitenlandse tandartsen die zonder BIG registratie onder supervisie van een wel BIG geregistreerde tandarts mogen werken ( wat ik persoonlijk een onwenselijke situatie vind, maar het mag), maar er zal in ieder geval vooraf heleder moeten zijn door wie u behandeld wordt en wat diens kwalificaties zijn, en dat moet ook ACTIEF met u gecommuniceerd worden En er moet toestemming van kant patient voor gegeven worden.
Dus volgende keer: geef gewoon vooraf aan dat u geen toestemming geeft voor behandeling door een ander dan de tandarts zelf. Zij mogen dat niet weigeren!


Nogmaals bedankt voor deze informatie.

Ik vind het echt niet kunnen wat deze praktijk doet en dan maakt die Tandartsassistente nog een fout ook door aan een verkeerde tand te werken. Hierdoor moest ik extra geld gaan betalen uit eigen zak.

Ik wil nu een klacht indienen bij deze praktijk, maar word zo moe van al dit gedoe met tandartsen steeds. In de praktijken waar ik terecht kom in mij omgeving lijkt het soms als de patiënten niet op nummer 1 staan.

Als ik onderzoek gedaan heb over instrumenten en werkwijze van een tandarts en ik praat dan met een tandarts over de behandeling word je vreemd aangekeken in deze omgeving waar ik woon, alsof je geen verstand hoort te hebben en hun de professioneel zijn en altijd weten wat ze doen. Ook is er geen tijd om te praten over je behandeling want de volgende patiënt staat te wachten...
wo, 10/03/2018 - 17:50 Permalink
vV

Als antwoord op door Chewbacco

je hebt altijd recht op informatie, en uitleg over vragen , uitleg over noodzakelijke behandeling hoort zelfs ongevraagd gegeven te worden.

Ik weet niet of die rekening al betaald is maar zou zeker bezwaar maken en hem vooralsnog met opgaaf van reden ook niet betalen. dit is niet zoals het hoort.
Maak ook zeker bezwaar tegen het behandeld worden door een assistente zonder dat er op fatsoenlijke wijze over geïnformeerd is en om toestemming gevraagd.
do, 10/04/2018 - 09:35 Permalink