Hier een reactie van een Nederlander in het buitenland, ik ben erg benieuwd naar een reactie van de Nederlandse `experts`.
Ik ben woonachtig in Brazilië, en ik weet niet wat ik meemaak als ik hier bij de tandarts kom. Echt ongekend hoge kwaliteit, tandarsten hebben ook genoeg tijd voor je, niet het Nederlandse `30-patienten-per-dag-gehaast`.
Voor het restaureren van een tand trekken ze rustig een uur uit. De tandarts drukt/ontwikkelt zelf een rontgen-foto, ondertussen praten ze fff bij. Een wortel-kanaal behandeling betreft hier 3-4 pijnloze behandelingen á ± 2 uur waarbij 3 (soms 4?) kanalen grondig schoongemaakt worden. Ik heb 2 keer een wortel-kanaal behandeling in Nederland ondergaan. Bij beide tandartsen betrof het 2 behandelingen van 15-20 minuten, waarbij ik de volgende dag niet uit bed ben geweest vanwege de pijn. Wat bleek achteraf? Ze hadden enkel en alleen de zenuw getrokken !! Niks geen kanalen schoongemaakt, één van die tanden ben ik later als gevolg van een gigantische ontsteking (in diezelfde kanalen) zelfs kwijtgeraakt.
Ook schrikken de tandarten zich hier een hoedje als ze de kwaliteit van de vullingen zien. `Hoe is het mogelijk dat zoiets in Europa kan gebeuren?` heb ik meerdere malen gehoord....
Hier is de patient een KLANT, en klant is koning. 100% service is gewoon en noodzakelijk om je klanten tevreden te houden (mijn tandarts kwam de laatste keer zelfs speciaal voor mij op een zaterdag-morgen naar z'n kliniek, omdat ik ivm werk lastig zat tijdens kantooruren).
Bovendien voldoet de BASISopleiding tandarts hier niet voor het runnen van je eigen kliniek. Na de 5-jarige universitaire opleiding (net als in Nederland) dient iedereen zich te specialiseren. Elke tandarts heeft hier dus ook de Dr. titel. Tandarts A doet alleen wortel-kanaal behandelingen, tandarts B is puur `chirurg`. Specialisme i.p.v generalisme komt de kwaliteit ook ten goede.
Hoe anders in Nederland.... Dit is toch een BELACHELIJKE en onacceptabele situatie !! Een steenrijk land als Nederland, met een tandheelkunde die zou kunnen dateren uit het jaar 1822 ???
Wordt er dan niks aan gedaan door de overheid? Zijn er bijvoorbeeld ideeën over uitbreiding van het aantal plaatsen in de tandheel-kundige opleidingen? Het aantal tandarten per capita is in Nederland bijvoorbeeld 3-4 keer lager dan hier, dat is toch wel een erg groot verschil.
Ook vraag ik me af in hoeverre een overkoepelende Nederlandse tandarts-belangen-organisatie objectief genoeg zou zijn om aan te geven dat de kwaliteit dramatisch is? Ik bedoel, die tandarten lachen zich allemaal rot. Superslecht werk leveren en wel bakken met geld verdienen. Van enige concurrentie is immers geen sprake....
Ik ben woonachtig in Brazilië, en ik weet niet wat ik meemaak als ik hier bij de tandarts kom. Echt ongekend hoge kwaliteit, tandarsten hebben ook genoeg tijd voor je, niet het Nederlandse `30-patienten-per-dag-gehaast`.
Voor het restaureren van een tand trekken ze rustig een uur uit. De tandarts drukt/ontwikkelt zelf een rontgen-foto, ondertussen praten ze fff bij. Een wortel-kanaal behandeling betreft hier 3-4 pijnloze behandelingen á ± 2 uur waarbij 3 (soms 4?) kanalen grondig schoongemaakt worden. Ik heb 2 keer een wortel-kanaal behandeling in Nederland ondergaan. Bij beide tandartsen betrof het 2 behandelingen van 15-20 minuten, waarbij ik de volgende dag niet uit bed ben geweest vanwege de pijn. Wat bleek achteraf? Ze hadden enkel en alleen de zenuw getrokken !! Niks geen kanalen schoongemaakt, één van die tanden ben ik later als gevolg van een gigantische ontsteking (in diezelfde kanalen) zelfs kwijtgeraakt.
Ook schrikken de tandarten zich hier een hoedje als ze de kwaliteit van de vullingen zien. `Hoe is het mogelijk dat zoiets in Europa kan gebeuren?` heb ik meerdere malen gehoord....
Hier is de patient een KLANT, en klant is koning. 100% service is gewoon en noodzakelijk om je klanten tevreden te houden (mijn tandarts kwam de laatste keer zelfs speciaal voor mij op een zaterdag-morgen naar z'n kliniek, omdat ik ivm werk lastig zat tijdens kantooruren).
Bovendien voldoet de BASISopleiding tandarts hier niet voor het runnen van je eigen kliniek. Na de 5-jarige universitaire opleiding (net als in Nederland) dient iedereen zich te specialiseren. Elke tandarts heeft hier dus ook de Dr. titel. Tandarts A doet alleen wortel-kanaal behandelingen, tandarts B is puur `chirurg`. Specialisme i.p.v generalisme komt de kwaliteit ook ten goede.
Hoe anders in Nederland.... Dit is toch een BELACHELIJKE en onacceptabele situatie !! Een steenrijk land als Nederland, met een tandheelkunde die zou kunnen dateren uit het jaar 1822 ???
Wordt er dan niks aan gedaan door de overheid? Zijn er bijvoorbeeld ideeën over uitbreiding van het aantal plaatsen in de tandheel-kundige opleidingen? Het aantal tandarten per capita is in Nederland bijvoorbeeld 3-4 keer lager dan hier, dat is toch wel een erg groot verschil.
Ook vraag ik me af in hoeverre een overkoepelende Nederlandse tandarts-belangen-organisatie objectief genoeg zou zijn om aan te geven dat de kwaliteit dramatisch is? Ik bedoel, die tandarten lachen zich allemaal rot. Superslecht werk leveren en wel bakken met geld verdienen. Van enige concurrentie is immers geen sprake....
Ik ben erg benieuwd naar eventuele maatregelen (al dan niet op overheids-niveau) die de kwaliteit van de Nederlandse tandheelkunde enigszins zouden kunnen verbeteren.
Objectief reageren op een gekleurd 'betoog' als het uwe is vrijwel onmogelijk.
Laat ik toch een poging wagen een en ander te relativeren.
Duidelijk wordt uit uw betoog dat u een slechte evaring hebt met Nederlandse tandartsen. Dat is jammer om te horen.
Duidelijk is ook dat u de tandheelkunde in het buitenland als beter ERVAART. Daar zit hem al meteen de moeilijkheid in uw post. Daar is weinig objectiefs aan.
U laat het echter niet alleen bij het beschrijven van uw ervaringen, u gaat nog een stapje verder;
"die tandarten lachen zich allemaal rot. Superslecht werk leveren en wel bakken met geld verdienen. Van enige concurrentie is immers geen sprake...."
Objectief?
U ervaart de service in brazilie als meer klantgericht. 100% Service daar er een tandartsen'overschot' is. Voor de tandartsen vechten voor patienten en werk dus.
Niks mis mee. Als u het idee hebt dat de aan u geleverde zorg daarop vooruit gaat prima.
Een tandarts heeft er dus baat bij om u te proberen tevreden te stellen. Duidelijk. Tevens heeft een tandarts er baat bij om een bepaalde omzet per hoofd in de praktijk te halen om zijn praktijkkosten en priveleven te kunnen bekostigen. Maw; hoe minder patienten, des te hoger de omzet per hoofd zal moeten zijn om de boel rendabel te houden. Duidelijk?
Is het voorstelbaar dat een tandarts die niks te doen heeft eerder vullingen zal willen vervangen dan een die tot zijn nek in het werk zit? Ook al moet hij u daarvoor eerst 'motiveren' door zich kritisch uitlaten over het werk van een voorganger!?
U zult nooit weten of de vullingen nu daadwerkelijk aan vervanging toe waren of niet.
Hij vervangt bij u dus die vullingen en verdient zijn geld. Wie lacht zich nu rot kun je je af vragen?
Vertrouwen is waar het om draait, niet?
Uiteraard ga ik er vanuit dat Uw braziliaanse tandarts, net als elk ander in de gezondheidszorg werkzame persoon waar dan ook ter wereld handelt naar eer en geweten, en niet naar rato van opbrengst.
Vertrouwen is waar het om draait!
Bij iemand onder de pannen zijn waar u zich prettig voelt, en waar u terecht kunt als het nodig is.
Gelooft u mij. Dat bestaat in Nederland!
[ Dit Bericht is bewerkt door: N33 op 2002-02-02 00:37 ]
Ik begrijp dat u in Brazilie inmiddels gewend bent dat de tandarts direct voor u klaar staat.
Helaas bent u of denkt u, onjuist behandeld te zijn door een tandarts in Nederland. Alleen u moet niet de gehele Nederlandse tandartsprofessie vergelijken met de mogelijke uitwassen van enkele tandartsen.
Tevens vergelijkt u deze oude tandarts met de tandarts die u nu heeft. Zoals u zou moeten weten is Brazilie een land met zeer veel arme mensen, maar ook met een hele rijke toplaag. U kunt momenteel met uw dollars een dure kliniek, waar men helemaal voor u klaar staat, betalen. Maar dat wil niet zeggen dat dit maatgevend is voor de tandheelkunde in Brazilie, waarschijnlijk kost een behandeling bij uw tandarts een maandsalaris voor de gemiddelde Braziliaan.
Tandartsen met een specialisme bestaan ook in Nederland, enkele opleidingen hiervoor staan zelfs in de wereld hoog aangeschreven. Gelukkig is niet elke tandarts een specialist, maar bestaan er ook huistandartsen die het overzicht kunnen bewaren en de patient op het juiste moment doorsturen.
Met uw opmerking "specialisme i.p.v. generalisme" ben ik het dan ook niet eens, specialisme hoort samen te gaan met generalisme. Het zou ook te gek voor woorden zijn als ik geen standaard wortelkanaalbehandeling meer zou kunnen uitvoeren.
Bijna alle tandartsen zijn instaat om een groot deel van de tandheelkundige handelingen zelf uit te voeren. Mocht uitgebreide chirurgie noodzakelijk zijn of in bijzondere en moeilijke gevallen kan de (huis)tandarts doorverwijzen.
Uit een recent onderzoek van onze beroepsorganisatie bleek dat rond de 80% van de patienten tevreden was over zijn/haar tandarts. Ook Europees staat de Nederlandse tandarts goed aangeschreven en loopt Nederland zelfs voorop in het ontwikkelen van kwaliteitsbewaking.
In paniek het aantal plaatsen nog verder uitbreiden voor de tandheelkunde opleiding, lijkt mij niet verstandig. De afgelopen jaren heeft er al een aanzienlijke uitbreiding plaatsgevonden, tevens gaat het erop lijken dat ander tandheelkundig geschoold personeel steeds meer taken van de tandarts gaat overnemen. Buitenlandse tandartsen vestigen zich in Nederland (marktwerking), als we niet oppassen komen we weer terecht in een varkenscyclus. Twintig jaar geleden waren er teveel (opleidingen sluiten), nu zijn er te weinig (opleidingen uitbreiden) en het zal me niets verbazen als er over twintig jaar weer teveel zijn.
Het is prima als u een kritisch verhaal over de Nederlandse tandheelkunde kwijt wilt, maar u moet ook begrijpen dat uw mening enigzins verkleurd is geraakt en naar mijn mening niet geldt voor de Nederlandse tandarts in het algemeen.
Met vriendelijke groet.
ps bedankt voor je reactie n33
[ Dit Bericht is bewerkt door: de digitale tandarts op 2002-02-02 14:10 ]
respect voor al het werk wat jullie er in stoppen.
[ Dit Bericht is bewerkt door: N33 op 2002-02-02 18:31 ]
Het is overigens niet alleen mijn ervaring, ik heb hier veel vrienden uit Europa (en Nederland), en het kan toch geen toeval zijn dat iedereen de gezondheidszorg, het klimaat én de tandheelkunde als dé positieve punten van Brazilie t.o.v Europa beschouwt ??
Dat deze uitstekende zorg niet voor iedereen is weggelegd is inderdaad de keerzijde van de medaille. Voor de minder bedeelden bestaan echter tandheelkundige opvangtehuizen, waar in noodgevallen gratis hulp wordt verleend. Ook bestaan er `academische` klinieken, waar studenten onder begeleiding hulp verlenen. Bovendien zijn veel tandarten één dag(deel) per maand beschikbaar voor gratis inloop, hun naam wordt gepubliceerd in de plaatselijke krant (kweken van goodwill). De prijzen zijn hier relatief goedkoop. Ik verdien hier de helft van wat ik in Nederland zou verdienen. Een wortelkanaalbehaneling kost hier zo’n 175-200 gulden. Dat is dus voor ± 6 uur arbeid.... Mijn Nederlandse tandartsen vroegen beiden 250-300 gulden voor 2 consulten á 20 minuten.
Ik heb hier inmiddels al in 3 verschillende steden gewoond, en elke keer als ik bij een nieuwe tandarts kom, wijst men bij het eerste ‘introducerende onderzoekje’ 3 dezelfde (nederlandse) vullingen aan die op termijn vervangen moeten worden. Toeval ? Vandaar mijn opmerking.... Bij de kies die ik kwijt ben geraakt, vertelden twee onafhankelijke tandarten me inderdaad dat die vulling extreem slecht geplaatst was (ik wilde een second-opinion over het al dan niet trekken van die kies).
Mijn opmerkingen zijn ook gedeeltelijk gebasseerd op een gesprek met een oude klasgenote van het openbaar onderwijs, die ik vorig jaar tijdens mijn vakantie in Nederland tegen kwam. Zij is inmiddels 2 jaar afgestudeerd als tandarts. Ik vertelde haar over mijn ervaringen hier, en zij was aangenaam verrast. Ze vertelde o.a. dat de wortelkanaalbehandeling zoals ik die hier ondergaan had erg `academisch` was uitgevoerd, dat dat inderdaad een tijdrovende bezigheid is. Ook vertelde ze dat veel Nederlandse tandarten het niet altijd even nauw namen met de theorie (met steeds grotere naalden de diverse kanalen schoonmaken), dat men soms gewoon doodleuk een middel in je zenuw drukt, zodat die afsterft. Het een en ander zou met tijdgebrek te maken hebben.
Dat 80% van de Nederlanders tevreden is met zijn tandarts zegt me niet zoveel. Ik was 4 jaar terug ook tevreden, want ik wist niet beter. Iemand die een nieuwe Mercedez wint in de loterij is ook tevreden met z’n Opel Manta, tot het moment dat ie een stukje in zijn nieuwe auto heeft gereden.
Wat betreft het aantal tandarten per capita wil ik nog even het volgende toevoegen: Die bevriende tandarts van me vertelde dat de studie tandheelkunde tegenwoordig steeds meer vrouwen aantrekt, waar het in het verleden nog een echte mannenstudie was. Ook vertelde ze me dat de afgestudeerde vrouwelijke tandartsen veelal niet voor een stressvolle eigen kliniek kozen, maar vaak zelfs part-time (3-4 dagen) voor een `baas` gingen werken. De efficiency per tandarts dreigt hierdoor dus afnemen, vandaar dat ik mij afvroeg of er geen extra tandarten-opleidingen gecreërd zouden moeten worden. Dat de tekorten momenteel schikbarend zijn, blijkt wel uit het feit dat veel mensen geeneens een tandarts in hun eigen gemeente kunnen vinden. Voeg daar de bevolkingsgroei én de vergrijzing nog eens aan toe, dan lijkt het me terdege nodig kritisch te kijken naar het aantal recent afgestudeerde tandarten. Er klakkeloos vanuit gaan dat het zogenaamde jojo-effect wel op zal treden, lijkt me in dit geval niet erg verstandig.
Als laatste: In Eibergen (Twente) heeft zich een Duitse tandartsenkliniek gevestigd, maar de omringende Nederlandse klinieken boycotten deze buitenlanders in hun weekend- en nachtdiensten. Als de tandarten inderdaad het beste beentje voor hebben voor de Nederlandse bevolking, moeten ze in mijn ogen ook dusdanig objectief kunnen zijn om toe te geven dat een beetje concurrentie de kwaliteit alleen maar kan verbeteren. Iedereen wil rijk worden, en het liefst ook nog een beetje snel, maar een ieder die zijn geld verdient in de gezondheidssector zou een dusdanige werkethiek moeten kunnen opbrengen waarin het eigenbelang (enigszins) onderdrukt wordt.
"Tandarts kreunt op de vrije markt"
'De roep om marktwerking is voor artsen en specialisten een poging om onder de regels uit te komen. Zodra de eerste concurrent zich meldt, beginnen ze meteen te piepen.
De tandartsen in Oost-Nederland zijn woedend. Onlangs opende een Duitse tandartsenkliniek in Eibergen haar deuren. Per jaar kunnen hier zeker vierduizend mensen terecht. De Nederlandse tandartsen zijn niet gediend van deze 'commerciële' invasie en weigeren de nieuwkomers mee te laten draaien in de waarneemdiensten voor avond en weekend.
Deze protesten zijn volgens Rob Scheerder, voorzitter van het College Tarieven Gezondheidszorg (CTG) dat namens de overheid jaarlijks de budgetten en tarieven in de gezondheidszorg vaststelt, een goed voorbeeld van de dubbele houding die de gezondheidszorg heeft ten aanzien van meer marktwerking. ,,De roep om marktwerking is voor velen alleen maar een poging om onder de regeltjes uit te komen en hogere tarieven af te spreken. Zodra de eerste concurrent zich meldt, beginnen ze meteen te piepen.''
,,Jarenlang hebben die tandartsen geroepen dat ze niet langer willen dat wij hun tarieven vaststellen maar nu blijkt dat als dat eenmaal zo ver is de Nederlandse Mededingingsautoriteit hen verbiedt om collectieve tariefafspraken te maken, krabbelen ze terug'', stelt hij cynisch vast.
Het duurt nog wel even voordat de marktwerking in de zorgsector zo ver is dat tandartsen een bord buiten gaan hangen met 'Tweede vulling gratis'. Toch is het volgens bestuurders in de gezondheidszorg broodnodig dat de overheid het betuttelende budgettaire deksel van de geldpot afhaalt en marktwerking toelaat.'
Er zijn de afgelopen jaren meerdere oipleidingsplaatsen bijgekomen en er is zelfs een nieuwe opleiding in Groningen gestart. Er zijn meer dan 5 rapporten geschreven door verschillende instanties over het tekort en er zijn al meerdere kamervragen over gesteld.
Dus beste Hugo, je bent van harte welkom in Nederland om tandarts te worden of een paar zulke hele goede tandartsen uit Brazillie naar Nederland te halen.
Maar als een Brazilliaanse tandarts in Nederland de loonkosten en sociale premies te zien krijgt van een tandartsassistente denk ik dat hij zich rot schrikt, laat staan alle eisen waaraan een Nederlandse tandartspraktijk aan moet voldoen. Dus zo slecht hebben we het met ze allen hier nog niet denk ik. En een sociaal systeem waaraan iedereen bijdraagt kennen ze in Brazillie blijkbaar niet.
MVG
een nederlandse tandarts
[ Dit Bericht is bewerkt door: Een tandarts op 2002-02-06 17:51 ]
Dat is de discussie aanga, is wellicht ook een beetje in het eigenbelang. OOIT zal ik wel weer eens terugkeren naar Nederland, het zou fijn zijn dat ik dan met iets meer vertrouwen op de stoel bij de tandarts kan liggen.
Ik heb er wel eens over lopen denken. Een vijftal uitstekende tandarten hier wegplukken, en een kliniek beginnen in Nederland. Toch denk ik dat dit erg lastig zal worden. Ten eerste ivm werkvergunningen voor mensen die niet in EU wonen, ten tweede vanwege het feit dat de Nederlandse tandartsen concurrentie niet op prijs LIJKEN te stellen, ten derde vanwege de grote vooroordelen die de Nederlandse bevolking zich helaas nog eigen is ('alles van ver weg is minder goed'). Verder geloof ik maar al te graag dat je je in Nederland helemaal blauw betaald aan sociale premies, verzekeringen etc.
Ik hoop echter dat een groot aantal Duitse/Belgische tandarten zich wel in Nederland zal vestigen, om in elk geval de problemen op de korte termijn op te lossen (die extra studenten in Groningen zijn immers ook pas over 5-6 jaar klaar voor het echte werk).
Voor de rest nog even de opmerking: Een overschot aan tandarten bestaat niet !! Het is voor de mensen gewoon geweldig dat je kunt kiezen welke tandarts je wilt. Je vraagt eens bij vrienden/kennissen rond, je belt eens met zo'n man, en als het je niet bevalt stap je doodleuk over. Ik kreeg gisteren bijvoorbeeld weer een uitnodiging voor een gratis algehele 6-maandelijke schoonmaakbeurt van mijn tandarts hier (enorm zwak gebit, dus hij heeft zeker belang bij mij). Dat is toch geweldig?? Even een uurtje `zandstralen`, schoonmaken met een speciaal zout (NaHSO3 geloof ik), fluorbehandeling etc.
SERVICE, klantgerichtheid en concurrerende prijzen. Het ideale economische marktmechanisme op zijn best !!
Beste Hugo,
zolang alle tarieven bij de wet zijn vast gesteld, de wettelijke bepalingen omtrent infectie preventie steeds strenger worden, de werkdruk steeds toeneemt, de overhead kosten steeds hoger worden en de eerder genoemde wettelijk vast gestelde tarieven niet navenant toenemen, kan het verlenen van 'service' helaas geen 'key-target' zijn binnen de hedendaagse huistandarts praktijk. Mocht je binnenkort terugkeren in Nederland, zoek je heil bij een tandheelkundige faculteit. Daar wordt service verleend; zei het dat je voor een vulling 3 uur kwijt bent.
mvg,
Alexander
De eerste tandartsen zijn naar ik meen vorig jaar afgestudeerd in Groningen. De voorbereidingen van het openen van een nieuwe faculteit, zijn dan ook al ongeveer tien jaar geleden begonnen. Inderdaad aan de late kant, maar niet zo dramatisch laat als jij (Hugo) het schetst.
Een belangrijke factor welke bijdraagt aan het tandartstekort is inderdaad het hoge percentage part-time werkende vrouwelijke tandartsen. De overheid was in zijn berekening uitgegaan van een langere gemiddelde werkweek per tandarts.
Andere factoren zijn echter ook van belang, bijv. de vergrijzende baby-boom met eigen tanden en kiezen i.p.v. een kunstgebit. Meer werk voor de tandartsen dan ze in de jaren 80 dachten.
Overigens is een standaard fluoride-applicatie bij een half jaarlijkse controle wetenschappelijk gezien onzin. Dit is geen extra service van de Braziliaanse tandarts, maar een extra te declareren verrichting!
Met vriendelijke groet.
[ Dit Bericht is bewerkt door: de digitale tandarts op 2002-02-12 23:40 ]
Alexander, ik snap heel goed dat service nu op geen enkele manier prioriteit is bij de tandarten. Het hoofd boven water houden totdat de nieuwe lichting klaar is voor het echte werk en zodoende de werkdruk kan verlichten, lijkt meer in de richting te komen van de hedendaagse situatie. Het beeld dat ik creeërde, is dus ook een ideaal-beeld, waarnaar zowel de tandartsen alswel de Nederlandse overheid zouden moeten streven. Ook zal dat zeker niet haalbaar zijn op de korte termijn, aangezien er eerst een inhaalrace zal moeten worden afgerond.
Pas als het aantal tandartsen dusdanig hoog is dat iedereen zonder tijdstress de patienten kan behandelen, kan men gaan denken aan het verlenen/uitvoeren van extra service/activiteiten. Stel je eens voor hoe de situatie voor de Nederlandse bevolking zou zijn, als men zonder wachtlijsten een tandarts naar keuze konden kiezen. Het probleem is echter dat jullie tandartsen gewoon zijn met het huidige salaris-niveau. Als jullie minder klanten zouden ontvangen aangezien het aantal tandartsen in het ideale geval 2-3-4 keer zo hoog ligt, zouden jullie bij een gelijk prijzenpatroon er financieel dus behoorlijk bij in schieten. Aangezien de prijzen momenteel wettelijk vastliggen, is een verhoging dus ook niet mogelijk.
Dat verschil zou de overheid in mijn ogen (gedeeltelijk) moeten compenseren. Hetzij met (in)directe subsidies, hetzij met kortingen op te betalen BTW etc. Het is tenslotte in het belang van de gehele Nederlande bevolking dat de tandartsen fatsoenlijk kunnen functioneren. Mochten mevrouw Borst en haar paarse medeklungels niet in staat zijn het verschil compleet te vergoeden, dan zal dit op veel weerstand stuiten bij de tandartsen, niemand zal uiteindelijk graag minder gaan verdienen. Wellicht dat JULLIE ook water bij de wijn zouden moeten doen. Ik weet niet wat jullie netto verdienen, maar ik denk dat een beetje tandarts toch snel een 2500-3000 gulden per dag factureert. Ik vind persoonlijk dat het netto salaris zeker niet hoger zou mogen liggen dat wat een dokter verdient. Met ALLE(!) respect, de opleiding tandheelkunde is een 5-jarige opleiding, waar doktoren met alle specialisaties van dien vaak soms wel 10-15 jaar bezig zijn. En zaken als werkdruk en grote verantwoordelijkheid zijn de Nederlandse doktoren ook niet onbekend.
Mocht een salarisplafond met compenstatie van Nederlandse overheid niet mogelijk zijn, dan is liberalisering van de markt misschien een goed alternatief INDIEN er over enkele jaren voldoende competitie is. Dat is hier ook het geval, er zijn goedkoper tandartsen, er zijn dure tandartsen. De één is matig en onervaren, de ander goed, de ander steengoed. De prijzen zijn hier dan ook enorm verschillend, dat kan oplopen tot meer dan 250% !! Ik heb éénmaal een voor Braziliaanse begrippen erg dure tandarts bezocht hier (tijdens een vakantie alvorens ik hier definitief kwam wonen, ik kon de 150 gulden per gerestaureerde tand bij mijn Nederlandse ziektekosten-verzekeraar declareren). Al meerdere keren vertelden tandarten (waaronder mijn Nederlandse) me dat die 2 vullingen ontzettend netjes geplaatst waren. Het betrof een hoog aangeschreven kliniek, met ± 20-25 tandartsen, bij het stoppen van een tandarts volgt een zware selectie-procedure om de plaats in te nemen. Momenteel loop ik overigens bij de één van de vijf vaste `bedrijfs-tandartsen` via het werk van mijn vrouw. Zij hebben een grote hoeveelheid potentiële cliënten, in ruil daarvoor betalen deze werknemers (en hun directe familie) ± 60% van de normale tarieven die deze tandartsen handteren.
Let wel: Zo'n liberalisering kan alleen als er voldoende tandartsen zijn. In Nederland zou liberalisering van de markt op dit moment slechts leiden tot prijsverhogingen zonder een adequate kwaliteitsverhoging. De mensen hebben namelijk nog steeds geen vrijheid in keuze van tandarts, en zouden dus verplicht zijn het vereiste bedrag neer te leggen (met 'kartel-achtige' toestanden tot gevolg).
Zomaar wat hersenspinsels van mij, geen idee of dit ook daadwerkelijk haalbaar zou zijn met de Nederlande regeltjes- en voorwaardencultuur.
Één ding is in elk geval wel duidelijk. Elke `weg` om de kwaliteit te verhogen begint met een resolute toename van het aantal tandartsen. Het nieuws uit Groningen is nieuw voor me, maar perfect dat de eerste lichting al klaar staat !
[ Dit Bericht is bewerkt door: Hugo op 2002-02-14 16:36 ]
Wetenschapper ontwikkelt bacterie tegen tandbederf
LONDEN (ANP) - Nooit meer gaatjes.
Dat is mogelijk, zegt de Amerikaanse wetenschapper prof. Jeffrey Hillman. Hij heeft een spray met een genetisch gemanipuleerde bacterie ontwikkeld, die tandbederf een leven lang voorkomt, meldde de Britse krant The Daily Telegraph maandag.
Een behandeling van vijf minuten is voldoende, stelt Hillman, die op de Universiteit van Florida werkzaam is.
Tandbederf komt niet door suiker, maar door een bacterie die in de mondholte leeft en die suiker omzet in melkzuur. Dat zuur tast het glazuur aan en daardoor ontstaan gaatjes.
Suikerrijk dieet
Hillman heeft die bacterie (streptococcus mutans) genetisch veranderd in een vorm die geen melkzuur produceert en die dus geen tandbederf veroorzaakt. Hij maakte het 'zijn' bacterie mogelijk alle andere vormen van de streptococcus mutans te doden. Eenmaal in de mond nam de aangepaste bacterie de plaats in van de 'slechte' bacterie. Bij proeven met ratten bleek zelfs een zeer suikerrijk dieet niet tot aantasting van het tandglazuur te leiden.
Binnen een jaar kan de spray getest worden op mensen, zei Hillman op een vergadering van wetenschappers in Boston in de Verenigde Staten. De nieuwe behandeling betekent niet dat tandenpoetsen niet meer hoeft. Goed borstelen is nodig om tandplak te verwijderen.
De toekomst laat zich moeilijk voorspellen. Wie weet gaat de DNA technologie echt in dit razende tempo door en kunnen we in de toekomst meer (preventief) genezen dan we nu voor mogelijk houden.
[ Dit Bericht is bewerkt door: de digitale tandarts op 2002-02-20 01:27 ]
wat de 'digitale tandarts' al eerder vermelde, is echt waar; ( ik kan het weten ) op dit moment is ruim 60 % van de in opleiding zijnde tandartsen van het vrouwelijke geslacht. Over de bloemetjes en de bij'tjes hoef ik hopelijk niet verder te vertellen om te concluderen dat het tekort voorlopig ( helaas ) niet weg gewerkt zal worden. Jammer maar waar...... Is dit niet iets waar de hele hedendaagse 'zorg' mee te kampen heeft ??!! Voorlopig hoop ik althans niet ernstig ziek te worden :wink:
mvg,
Alexander
Een groot gedeelte van mijn mede studenten is van buitenlandse 'komaf'. Dit uit zich in een zeer slechte beheersing van de Nederlandse taal; zowel in taal als in geschrift ( ik heb enkele klagende patienten van wie de kinderen worden behandeld door nauwelijks Nederlands sprekende studenten ). Ik heb het ongefundeerde idee dat wanneer deze studenten hun opleiding afgerond hebben, deze tandartsen zich zullen vestigen in het land van herkomst. Er is mij ooit verteld dat een student tandheelkunde de staat +/- € 60000 per jaar kost. Geld wat helaas niet wordt gestoken in het wegwerken van het tandartsen tekort.
Zou het sowieso niet eens de hoogste tijd worden om de GEHELE numerus fixus voor opleidingen als tandheelkunde en vooral geneeskunde eens of te heffen? Waarom als overheid het tekort aan (tand)artsen in stand houden terwijl de tekorten nu al zo nijpend zijn (helemaal met het oog op de babyboom van de jaren 45-50) ??
En als men het tekort toch kunstmatig op peil wilt houden, waarom dan niet volgend het principe dat men hier ook hanteert: De beste studenten krijgen de beschikbare plaatsen na zeer uitvoerige toelatings-testen. In Nederland is het nummertje dat je trekt namelijk van groter belang dan je cijfers op je VWO-diploma....
Tja, het lijkt helaas een never-ending story te worden. Triest dat zulke elemantaire zaken zoveel problemen opleveren in een steenrijk land als Nederland, helemaal als je je bedenkt dat buurlanden als Belgie en Duitsland de zaken wel perfect voor elkaar hebben.
Ik ben in elk geval blij dat ik hier zit als ik al die ellende in de diverse Nederlandse kranten lees! Voor 40 gulden per maand (via werk van mijn vrouw regelen ze een algemeen pakket voor alle werknemers + directe familie) heb ik een geweldig ziektekostenpakket waarin het werkelijk nergens aan ontbreekt (de wachttijd voor elk willekeurig consult/onderzoek/scan bedraagt bijvoorbeeld maximaal 5 dagen)...
[ Dit Bericht is bewerkt door: Hugo op 2002-02-26 18:49 ]
Het zonder meer opheffen van de numerus fixus, is geen goed idee.
De praktijk ervaring waarmee de studenten momenteel afstuderen, is net voldoende, maar moet zeker niet minder worden.
Er zijn bijna geen (goede) instructeurs te vinden die de tandheelkunde studenten kunnen begeleiden. door het tandartstekort werken veel mensen liever in hun eigen praktijk dan op de universiteit.
Een nog verdere uitbreiding van het aantal studenten per instructeur, kan echt niet meer. Zoals een hoogleraar ironisch zei vlak voor mijn afstuderen 'jullie hebben nu genoeg geleerd om niet gelijk de fout in te gaan'. Beter goed opgeleide tandartsen dan een groot aantal slecht opgeleide tandartsen.
Met vriendelijke groet,
Jan Willem Vaartjes
PS kijk eens naar het interessante artikel "buitenlandse tandartsen welkom" bij het onderdeel nieuws op de homepage. Hierin worden een aantal onderwerpen die jij aansnijdt (tandartstekort en vestiging buitenlandse tandarts) in beschreven.
[ Dit Bericht is bewerkt door: de digitale tandarts op 2002-03-08 23:22 ]
Ik sprak afgelopen weekend een bevriende Braziliaanse tandarts. Hij dacht dat het uiteindelijke toedienen van die `cocktail` m.b.t. die genetische manipulatie er binnen 4-5 jaar definitief door zou moeten kunnen zijn. Deze éénmalige behandeling zou zo rond de 200-250 US$ gaan kosten, zo schatte hij.