Witte aanslag tong gaat niet weg

Author:
Frits2016
Posted:
za, 03/15/2014 - 15:11
Hallo allen,

Dit is allemaal nieuw voor mij, nog nooit iets op een forum geplaatst alleen gelezen :P . Ik heb een probleem waar ik eigenlijk meer als 5 jaar meeloop, namelijk slechte adem wat afkomstig is van m'n tong. Ik heb een witte aanslag op m'n tong die nooit weggaat. Als ik met een tongschraper (van o.a. halita) nogal lang en best wel heftig schraap gaat het een klein beetje weg, maar het is zo weer terug. Ik heb echt tig soorten mondspoelingen gebruikt (halita, corsodyl, 07, etc). Probiotica geprobeerd, gestopt met eten/drinken van alle zuivelproducten of producten waar iets van zuivel in voorkomt voor 3 jaar nu (met zuivel is het echt niet te harden). Ben er meerdere keren mee naar de huisarts geweest en heb laatst schimmeldodendmiddel gekregen wat een beetje hielp, maar het kwam weer terug. Ik weet niet wat ik moet doen, want mijn tandarts zegt dat m'n tanden in orde zijn. Ik wel last van veel (beetje dik) slijm achter in m'n (ga daar ook naar kno arts voor binnenkort *zucht*)
Weet iemand toevallig of dit een witte haartong kan zijn?:( (als ik met schraper schraap dan lijkt het alsof ik haartjes heb, beetje tapijt achtig). Ik ga a.s. donderdag alweer naar de huisarts.
(uh misschien teveel fotosxd)
Attach
Frits2016

Uhm ik eet genoeg fruit en groente denk ik. Elke dag beiden wel en als ik dan geen groente eet dan eet ik wel fruit. Bloedwaarde is best wel lang geleden gemeten, de waardes waren toen goed en als ik het me goed kan herinneren had ik toen dit probleem al. Ik ben sindsdien niet veranderd van eetpatroon...ben eigenlijk alleen maar gezonder gaan eten :)
zo, 03/16/2014 - 15:38 Permalink
Frits2016

Ja, af en toe ( 1 keer in de maand )....ik zat er over te denken om ze weg te halen, maar ik ben bang dat het probleem straks er nog steeds is,,,ik ga a.s. maandag naar de kno arts en a.s. donderdag naar de huisarts dus ik kan het adresseren bij de kno arts en kijken wat hij zegt
ma, 03/17/2014 - 20:33 Permalink
Frits2016

Dus niemand die het met me eens is dat het hoogst waarschijnlijk een haartong is...ik heb een foto gemaakt van hoe t eruit ziet na het eten en na het schrapen (van achteren naar voren dus)...gelig-groenig wordt het dan en het lijken allemaal op haartjes..iemand "confirmation" dat dit inderdaad niet normaal is en het op een haartong lijkt...ben trouwens naar de huisarts geweest..er was dit keer een vrouwelijke, duitse huisarts...die lachte me zowat uit en verklaarde mij voor gek...
Attach
za, 03/22/2014 - 16:15 Permalink
Frits2016

Amandelen gaan er in ieder geval in mei uit..een mogelijke oorzaak minder...de balletjes kwamen er niet uit, maar je kon ze wel zelf eruit duwen maar ik ben bang dat het probleem toch zal blijven...weliswaar minder maar die tong moet toch denk ik aangepakt worden...niemand die zekerheid heeft of dit idd een haartong kan zijn..want dan ga ik gewoon om een ureum oplossing vragen bij de huisarts
wo, 03/26/2014 - 22:08 Permalink
H. Westersvelde

Hallo!

Ureum en tretinoïne schijnt wel degelijk een middel te zijn voor het verhelpen van een harige zwarte tong, er zijn verschillende sites die dit beweren. http://www.tongaanslag.nl/zwarte-harige-tong/

Hiermee verhelp je alleen niet het witte beslag op je tong, maar worden de lange papillen verzwakt en week gemaakt, waardoor je ze makkelijker kunt wegschrapen.

Op http://www.tongaanslag.nl kunnen lezen dat ( naast fruit eten en de mond goed vochtig houden) het goed werkt om je tong te schrapen, tea trea olie te gebruiken en te spoelen met mondwater waarin zuurstof verwerkt zit. Hiermee voorkom je dat er een wit beslag op je tong verschijnt.
wo, 04/30/2014 - 15:33 Permalink
Freddie90

Ik heb precies hetzelfde probleem, heb het gekregen nadat ik een Symbicort inhaler had gekregen voor mijn astma toen. Staat ook in de bijsluiter dat je erna goed je mond moet spoelen na gebruik en dat dus een schimmel op de tong wel is voor wou komen. heb via de huisarts al verschillende middelen geprobeerd. Daktarin, Miconazol, fluconazol.
Daarna naar de KNO arts geweest die had me een van die medicijnen voor geschreven. Waren pillen die ik een maand zoiets moest slikken. Erna naar de kaakchirurg geweest die zei meteen uw tong is kerngezond. Alle medicijnen helpte best goed op het moment dat ik het gebruikte maar zodra ik het bijv een keer vergat of ik stopte met het gebruik omdat ik het al te lang gebruikte volgens de dokter. Was het binnen no-time weer terug. Ook ik ben gestopt met zuivelproducten omdat het anders inderdaad niet te doen is. Ik weet ook niet meer wat ik moet doen. Laatst van de tandarts ook een doorverwijsbrief naar de kaakchirurg gekregen maarja ik heb er zo weinig vertrouwen in dat ik niet eens ben gegaan of heb gebeld. Heb zowat de moed opgegeven. De westerse doktoren weten er blijkbaar te weinig van heb ik op meerdere forums gelezen. Ik hoop op een nieuw medicijn. Maar ik zie het somber in. Het ergste is wanneer de weerstand laag is bijv als ik op een festival ben geweest en een pilletje op heb. Dan zitten de witte bulten gewoon op me tong buitenom de "normale" witte laag. Delen op wang helemaal dik en witte laag erover heen. Dit gaat allemaal pas weg na een paar dagen flink schrapen. (tot bloedens toe) en dan word dit langzaam aan weer wat normaler. Heb er ook paar zichtbare plekken van op mijn tong aan over gehouden zelfs, soort van littekens.
wo, 07/02/2014 - 01:21 Permalink
tmaster

Roze tong

Hoi Freddie90

Je moet ook direct stoppen met die tongschraper van jou, en alleen de orabrush kopen, en rustig schrapen, en oxyd 8 kopen, die stikt letterlijk die vieze witte drap, zodat die bacterieen dood gaan, en rustig schrapen anders sloop je je tong voor altijd, geef een paar dagen rust aan de tong, ook nooit met je tandenborstel je tong schoonmaken, als je wilt kan je er nog tongfoam bij kopen, lees de site **** en de amandelstenen shop, bij de amandelen stenen shop daar kan je echt alles kopen voor een mooie roze tong, alleen online kan je kopen, ik weet zeker dat als jij goed de gebruiksaanwijzing doorneemt en naleeft , jij er in 2 a 3 weken er van af bent, laat het mij dan weten aub freddie90 ?
Gegroet,
Tmaster
vr, 07/04/2014 - 18:04 Permalink
Frits2016

Hee Freddie...ik was tijdje op vakantie dus heb niet echt kunnen antwoorden...maargoed ik ook daktarin gel voorgeschreven gekregen...helpt niet...orabrush gebruik nu al best lang ook...moet wel zeggen dat ik die beter vind dan dat metale schrapertje...maar idd ook ik heb lang geleden na alle troep te hebben uitgeprobeerd, de moed opgegeven...ik heb dat oxyd 8 nog niet geprobeerd..maar ik betwijfel het eerlijk gezegd, want ik heb 07 active gebruikt en dat bevat ook zuurstof...
Ik vraag me wel altijd af waarom ik...maarja ik heb mn brein bijna weten over te halen dat ik het hier maar mee moet zien te doen en de rest van mn leven mee zal moeten leven...alleen waarschijnlijk xd
do, 09/04/2014 - 18:34 Permalink
ElineH

Ik heb ook jaren last van een terugkerende witte tong, vooral als ik een droge mond heb. Dit is ook helemaal niet erg, volgens mij heeft iedereen dat wel een beetje. Als ik verkouden ben dan heb ik er ook vaak last van. Ik gebruik ook die ora-brusher , met de borstelhaartjes schraap ik voorzichtig tussen de papillen. Met een metalen ragertje schraap ik daarna de losgeweekte bacteriën eraf. Dit werkt voor mij. Daarnaast gebruik ik ook actieve zuurstofspoeling ( oxyd8 bluem en O7 allemaal geprobeerd) niet dat dan je tong ineens spontaan wit wordt, maar ze voorkomen een droge mond waardoor de witte tong minder snel terugkomt, en hebben naar mijn mening nul bijwerkingen. Verder gewoon accepteren, mijn kno arts zei dat ik me hier geen zorgen over hoef te maken, super veel mensen hebben dit
do, 10/09/2014 - 23:05 Permalink
Annie H

Hi Frits,

Ik ervaar precies dezelfde klachten als jij en ik weet hoe frusterend het is. Ik ga binnenkort ook vragen om een doorverwijzing naar de KNO-arts. Hebben ze voor jou al een oplossing gevonden? Ik hoor het graag, wellicht kunnen we iets van elkaar leren.
Groetjes
Annie
zo, 04/23/2017 - 22:57 Permalink
Anoniem133

Hallo iedereen,

Ik heb de oplossing! Zuiveringszout of in het Engels Baking Soda.

Jaren heb ik tegen ditzelfde probleem aangelopen, een witte tong. Eerst schraapte ik mijn tong wel 4 keer op een dag. Maar gelukkig heb ik eindelijk een oplossing gevonden die echt werkt, namelijk Zuiveringszout of in het Engels Baking Soda. Je kan gewoon bij de supermarkt een pak halen voor €1,50. Met 1 pak kun je een aantal maanden vooruit.

Hoe gebruik je het? Simpel, je pakt een shotglaasje en vult 1/3 met zuiveringszout. De overige 2/3 van het glaasje vul je met water. Met dit shotglaasje spoel je je mond ongeveer 1 minuut (ook goed spoelen aan de achterkant van je tong). Daarna spuw je het uit en spoelt je je mond niet met water. Na een kwartier kijk je in de spiegel en je tong is weer rosé.

Dit doe ik zo'n 2 keer per dag. Na 2 of 3 dagen zie je al duidelijk verschil. Verder is zuiveringszout ook hét middel voor wittere tanden, dit was de reden voor mij om het in eerste instantie te proberen.
do, 12/28/2017 - 23:00 Permalink
Joris Van Eeckhoven

Als antwoord op door Nick 2457

Ik heb precies hetzelfde probleem. En ook alles geprobeerd. Sommige dingen werken wel.. Eventjes. Alsof je enkel het symptoom aanpakt maar niet de oorzaak. Ik ben iemand met last van veel (emotionele) stress. Ik vermoed dat dat er iets mee te maken heeft. Iemand hier die er ondertussen meer over weet?
di, 05/19/2020 - 11:45 Permalink
Lieneke

Als antwoord op door Joris Van Eeckhoven

De aanslag keert sowiewo elke keer terug. Het is namelijk tandplak en dat keert ook gewoon steeds terug op je tanden. Mechanische verwijdering is nog steeds het beste. Eventueel aangevuld door een spoelmiddel met zink en/of chloorhexidine. Stress kan je mond behoorlijk droger doen maken waardoor er minder natuurlijke reiniging is. Dus dat kan er er zeker mee te maken hebben. Een glas water direct in de ochtend zou ook kunnen helpen. Stress hebben we allemaal, de truc is er om er goed me om te gaan. Dat heeft alles te maken met mindset. Misschien zou je je daarin kunnen verdiepen.
vr, 05/22/2020 - 10:47 Permalink
me ma mo

Er is maar één goed antwoord en dat is het eerste antwoord. Dit is overduidelijk een candida schimmelinfectie. Hiervoor kan je niet zelf medicijnen halen. Dit kan je alleen bij de dokter krijgen. Fluconazol 200mg 1 per dag voor 7 dagen werkt hier perfect voor.
ma, 09/25/2023 - 23:13 Permalink