Noodprothese is te groot

Author:
Anne-76
Posted:
zo, 08/21/2022 - 11:02
28 juli, nu dus 3,5 week geleden heb ik onder volledige narcose al mijn tanden en kiezen laten trekken en is er boven en onder een noodprothese geplaatst.... De kaakchirurg gaf meteen aan dat de onder prothese te groot was en ik daarmee terug moest gaan.... Ik had toch een afspraak bij de prothese maker staan voor de dag erna... Dus heb ook meteen aangegeven wat de kaakchirurg vertelde... Ik ben inmiddels 4 keer terug geweest, ze hebben wat drukplekjes verholpen, maar mijn onder prothese zit echt voor geen meter.... En dit wordt steeds erger, waardoor ik steeds meer pijn krijg, steeds meer moeite krijg met praten, en eten lukt ook niet, maar goed daar was ik wel op voorbereid.... Maar vooral praten gaat verschrikkelijk en dat beperkt mijn leven op dit moment enorm... Ik schaam me er ook voor, want als ik iets zeg klappert ie alle kanten op in mijn mond, en ik durf dus nieteens naar mijn werk te gaan... Vorige week was mijn eigen technicus op vakantie en ben ik bij een andere praktijk geweest van dezelfde organisatie en degene die mij hielp had dit ook nog nooit gezien... Mijn ondertanden komen zeker een halve centimeter voor mijn boventanden uit, en hij zit scheef, de linkerkant zit bijna een cm lager dan de rechterkant, en hierdoor sluiten de kiezen op geen enkele plek op elkaar aan... Ze heeft er nog iemand anders bij gehaald om te kijken en hij zei dat de kaak soms een andere stand aan neemt om pijn te vermijden.... Maar toen mijn prothese is aangemeten had ik mijn boven en onder voortanden nog en mijn ondertanden stonden echt niet voor mijn boven tanden, dus naar mijn idee kan dit niet kloppen... Aankomde donderdag heb ik een afspraak voor een softliner, maar naar mijn idee kan het gaat niet goed komen met dit onder gebit en ik vraag me dus ook af wat ik nu moet doen.... Ik vindt het gebit verder echt prachtig gemaakt, maar ik kan toch niet zo door.... Ik durf nergens naartoe, heb veel pijn, en vooral het praten is echt verschrikkelijk.... Hij drukt ook echt tegen mijn onderlip aan, waardoor mijn onderlip ook heel dik is... Hij staat echt veel te veel naar voren toe....
Tandarts_Richa…

Uw kaak blijft uw leven lang slinken, de eerste 18 maanden het hardst. Uw botniveau gaat als een raket omlaag waardoor uw gebit steeds losser komt te zitten. Na verloop v tijd de eerste rebasing, na 2-3 keer rebasing ( ongeveer 18 maanden) uw "gok" prothese vervangen door een definitieve. Het kan dat uw kaak scheef gaat zitten omdat u ongemak, pijn, vermijdt. Maar vergeet niet de technieker moet "gokken" hoe u kaak zal zijn nadat uw tanden/kiezen getrokken worden. Waarschijnlijk is nu verkeerd gegokt. Maar dat moet dan hersteld worden. Helaas worden, de eerste 3 maanden na het plaatsen, de kosten niet door de verzekering vergoed dus hoort dat volgens de zorgverzekeraar /NZA bij de eerste kosten v uw nood "gok" gebit. De softliner zal er alleen voor zorgen dat het , door de zachte materiaal. minder hard drukt. Beter is de hele beet opnieuw te bepalen. Maar ja dat is de eerste 3 maanden zonder kosten en veel werk. Daar gaan steeds meer behandelaren stoppen met het maken v e een "gok" immediaat prothese. Het kost te veel tijd en ongemak om te maken, met heel veel klachten v d cliënten. Gelukkig zijn er hier op het forum ook mensen met positieve geluiden. Daar ben ik niet zo blij mee, voor hen wel , maar men zou de verkeerde gedachte kunnen krijgen dat een kunstgebit alleen hosanna is. Maar als je goed leest dan zijn die "gelukkigen" in het begin ook erg aan het tobben Maar willen ze niet toegeven omdat alleen gekeken wordt naar een mooi uiterlijk. Ik kan het v hier alleen v uit uw verhaal concluderen en kan het natuurlijk fout hebben. Maar m, i, rebasen en de beet opnieuw bepalen en de tanden en kiezen opnieuw opstellen. Tja veel werk dat de eerste 3 maanden niet doorberekend mogen worden. dus wachten tot na 3 maanden???. Niet doen.
ma, 08/22/2022 - 00:29 Permalink
Anne-76

Als antwoord op door Tandarts_Richa…

Dank u wel voor u uitgebreide antwoord
Dus u vindt dat ze nu de beet opnieuw moeten bepalen, en de tanden en kiezen opnieuw op moeten stellen? Ik denk echt dat ze me gaan proberen af te schepen....maar ik kan zo ook echt niet door gaan....
Wat ik me nu ook afvraag, zou de kaak nu ook verkeerd kunnen slinken omdat de noodprothese niet goed is? Kijk ik probeer hem toch zoveel mogelijk in te hebben, maar het moet natuurlijk niet zo zijn dat ik uiteindelijk uit kom op ondertanden die voor mijn boventanden blijven uitkomen omdat de kaak straks de vorm van de verkeerde prothese heeft aangenomen....
ma, 08/22/2022 - 12:22 Permalink
Tandarts_Richa…

Het is natuurlijk onmogelijk dit vanaf papier(forum) te kunnen bepalen of het nodig is maar uitgaande van wat u geschreven hebt denk ik dat het heel veel kan schelen. Tja afschepen????. Dat doen wij toch nooit. Maar ja de eerste drie maanden>>>> De kaak slinkt door de druk v h gebit. Of dat verkeerd gaat, dat hoeft niet. De vorm v d kaak heeft niets met de beethoogte te maken. Een kaak sluit niet verticaal maar enigszins voorwaarts vandaar dat bij een verkeerde, te veel ruimte, beethoogte uw onderkaak te ver naar voren lijkt te staan. Laat het beoordelen en vraag naar een goede beethoogte/ occlusie /articulatie. Sterkte.
ma, 08/22/2022 - 18:36 Permalink
Anne-76

Nou ja ik gebruik het woord afschepen, omdat de laatste keer dat ik bij dat andere filiaal was ze echt wel toe hebben gegeven dat mijn ondergebit heel beroerd zit, maar ik naar huis ben gegaan met een afspraak voor een softliner nu aankomende donderdag, en een afspraak voor een rebasing voor november... Dus naar mijn idee zijn ze uit zichzelf niet van plan om een nieuw beetbepaling te maken... Nogmaals dank voor u adviezen
di, 08/23/2022 - 13:56 Permalink
Tandarts_Richa…

Geen nieuw beetbepaling...??. Dus geen verbetering behalve dan een zachter, door soft liner, apparaat op de kaak. U kunt pook uw vraag bij de zorgverzekeraar, die alles betaalt kunnen neerleggen. Vraag aan de technieker naar de contact gegevens v d adviserend tandarts v d zorgverzekeraar waar gedeclareerd is. Dat weet u natuurlijk al want daar bent u verzekerd. Vindt men niet leuk.
di, 08/23/2022 - 15:40 Permalink
Koene Ridder

Als antwoord op door Tandarts_Richa…

Ik ben blij dat ik bij een goede prothese maker terecht ben gekomen want mijn noodgebit zit als gegoten en hoor om mij heen dat het er uit ziet alsof het al een definitieve gebit is, ook de kaakchirurg gaf aan dat ie onder de indruk was van de kwaliteit noodgebit na behandeling toen hij het er in plaatste
di, 08/23/2022 - 20:07 Permalink
Tandarts_Richa…

nou niet extra scheef voor op de foto. maar dit klopt niet. Tussen ontspannen en dichtbijten, freeway space, hoort ongeveer 2-3 mm . Als het meer is en u dicht bijt dan gaat uw onderkaak naar voren. Met mogelijk een foto dat u heeft geplaatst. Gewoon terug gaan en verbetering eisen. Dit hef je niet op met een soft liner/rebasing.
wo, 08/24/2022 - 00:33 Permalink
Anne-76

Ik ben echt opgelucht, ze gaan en complete nieuwe prothese maken... Hij heeft een scan van deze gemaakt, en maandag of dinsdag ga ik opnieuw happen en dan hebben ze hem waarschijnlijk eind volgende week klaar... Hij kwam hier zelf mee, zonder dat ik er ook nog maar iets over gezegt had, dus ik ben echt blij.... Het was wel een andere tandtechnicus dan dat ik constant gehad heb, en blijkbaar zag deze in dat dit zo niet kon.
do, 08/25/2022 - 17:32 Permalink
Anne-76

Ik zou jullie op de hoogte houden dus bij deze... Ik heb nu sinds een weekdus die nieuwe prothese, ik heb afgelopen week nog best veel pijn gehad omdat die andere toch wel voor wat ellende gezorgt had, en deze nu natuurlijk mooi op maat gemaakt is, maar sinds vandaag kan ik echt zeggen het gaat de goede kant op... Praten gaat eigenlijk sinds ik deze heb heel erg goed... Ik kan steeds iets meer kauwen(vanmiddag kipsnitzel gehad, wel gedrenkt in stoofpeertjes sap, maar ik kon er wat op kauwen) en ik merk gewoon dat alles nu goed kan genezen, dus de pijn wordt minder... Dus ik ben blij...
do, 09/08/2022 - 16:35 Permalink