Stukje kies afgebroken

Author:
KL1987
Posted:
ma, 11/15/2021 - 23:24
Gisteren was ik brood aan het eten en opeens beet ik op iets hards.
Dacht ik .. waarschijnlijk was toen net een stukje kies afgebroken waar ik op beet, zie foto.

Op internet lees ik dat je in zo'n geval snel de tandarts moet bellen, dat heb ik gedaan, maar net nu is mijn tandartspraktijk gesloten tot donderdag.
Ik belde naar een andere tandarts waar het telefoonbandje naar verwees en die vrouw zei dat ik me geen zorgen moet maken en dat het gerust tot donderdag kan wachten, pas als ik erge pijn krijg moet ik aan de bel trekken.

Even jullie 'second opinion': Kan ik inderdaad nog tot donderdag hier mee lopen ?
Afspraak zal waarschijnlijk nog later dan donderdag zijn denk ik ..

Momenteel is de plek alleen wat gevoelig .. geen pijn, wel een scherpe rand maar hier niet echt last van tijdens eten.
Als ik in de spiegel kijk lijkt het best een groot stuk, maar afgebroken stukje wat ik uit m'n mond haalde was niet supergroot.
Overigens de betreffende kies is als ik het goed heb recent nog gevuld, grijze wat je op foto ziet is volgens mij vulling.
Tandarts_Richa…

Taak v e vervangend/spoed tandarts is zorgen dat je zonder al te veel problemen de tijd doorkomt totdat je eigen tandarts je kan helpen. Bijvoorbeeld door een nood vulling te leggen. Hier zijn kosten aan verbonden. Ik zeg altijd : zo spoedig mogelijk een gebroken kies/gaatje laten beoordelen/repareren. Op deze foto moeilijk te beoordelen maar het lijkt alsof een stuk kies/of vulling is afgebroken. Dus zo spoedig mogelijk laten beoordelen/behandelen. Indien je moet wachten dan zo goed mogelijk schoon houden en ontzien.
di, 11/16/2021 - 00:01 Permalink
KL1987

Afgelopen vrijdag kon ik terecht bij mijn huidige tandarts, gelukkig viel het mee en heeft hij de kies mooi kunnen herstellen dmv een composiet 'wandje'.
Je ziet er nu niks meer van, gelukkig niet moeten trekken of de vulling die er al in zat opnieuw moeten aanbrengen (die zat nog stevig zei hij).
zo, 11/21/2021 - 17:09 Permalink
KL1987

Helaas, het herstelde stukje composiet is afgelopen weekend weer afgebroken.
Er was ook nog een eerdere grijze vulling aanwezig (die ook nog niet zo oud was), dus ik dacht misschien dat dat composiet niet goed genoeg gehecht was aan die grijze vulling.

Ging er dus vanuit dat hij de gehele vulling zou verwijderen en opnieuw composiet zou gaan gebruiken, maar hij hamerde er steeds op grijze vulling is sterker dat is het beste en heb daar helaas mee ingestemd. Nu heb ik achteraf spijt want die het is best wel goed zichtbaar nu en vindt het helemaal niet mooi, schaam me ervoor.

Zou het niet mogelijk zijn om later alsnog een wit composiet randje aan te brengen op het zichtbaarste gedeelte, of kan er nu niks meer aan gedaan worden?
wo, 02/09/2022 - 21:34 Permalink
Tandarts_Richa…

Sommige tandartsen plakken een vulling aan een "oude" vulling als oud nog schoon en goed is. Soms komt die verbinding weer los. Ik haal alles eruit en maak een nieuw witte vulling. Beide methoden worden toegepast. Soms is de kies te veel gevuld dan adviseer ik een kroon dat vaak sterker is. Ook grijze vullingen zijn aan slijtage onderhevig. Vraag om de hele vulling te vervangen door wit.
do, 02/10/2022 - 00:16 Permalink
KL1987

Bedankt voor je reactie.
Nu ik een dag later kijk lijkt het wat minder lelijk dan gisteren, pas als ik heel breed lach kun je het een beetje zien.
Weet niet of die grijze vulling nog kan verkleuren/donkerder worden want dan is het echt niet mooi meer.

De tandarts zou het vast ook niet leuk vinden om de vulling er nu weer uit te doen, al moet ik daar niet naar kijken natuurlijk ..
Ik ga het nog even aanzien om te kijken hoeveel het me stoort, hoe het eerst was hersteld was natuurlijk wel mooier.
do, 02/10/2022 - 21:34 Permalink
KL1987

Misschien was ik niet zo duidelijk, maar gister is het dus al hersteld, maar dit keer met grijze vulling.
Omdat dit hem sterker leek (mijn tandarts gebruikt sowieso nog vaak grijze vullingen helaas).
Achteraf wat spijt van, maar ga het toch nog even aanzien om te kijken hoeveel het me uiteindelijk stoort.
do, 02/10/2022 - 22:25 Permalink
Tandarts_Richa…

Uw tandarts heeft gelijk denk ik Amalgaam is bij grote vullingen sterker (2018). Maar dan adviseer ik een kroon. https://mens-en-gezondheid.infonu.nl/diversen/174508-vulling-van-amalga… Zelf gebruik ik al sinds 1993 geen amalgaam. Het wordt zelfs op de universiteit niet meer gedoceerd heb ik begrepen. Zelfs hele kroonvervanging doe ik nu met een "witte" vulling. Maar adviseer dan een kroon. Nieuwe tandartsen ( pas afgestudeerd) gebruiken geen amalgaam meer, althans ik ken er geen.https://www.knmt.nl/sites/default/files/beleidsplan_voor_terugdringing_…
do, 02/10/2022 - 23:35 Permalink
KL1987

Weer even een update in dit topic ...

- Twee maanden terug begon ik last te krijgen van de kies, vooral tijdens koud drinken erg gevoelig.
- Een maand terug was er in het midden weer een stukje kies afgebroken, ook een stukje vulling, tandarts ging het nog 1 keer herstellen met nieuwe vulling, bij nog meer schade raadt hij aan de kies te trekken, vulling zit best diep dus hij twijfelt of een kroon een optie is.
- De vulling zit er nog steeds netjes in, maar sinds een week toenemende kiespijnklachten: zeurende/kloppende pijn, meer last bij warm eten/drinken, drukpijn, moet er zelfs paracetamols voor slikken. Tandarts heeft vakantie, dus vandaag ben ik naar een andere gegaan en die heeft een foto gemaakt, conclusie: wortelpunt ontsteking, daarvoor heb ik nu antibiotica gekregen voor een week. Daarna 2 opties: wortelkanaalbehandeling of trekken.

Ik heb nog niet beslist, vind het een moeilijke keuze. Een kroon is waarschijnlijk geen optie meer, dus stel ik doe wortelkanaalbehandeling en over een tijd breekt er weer een stuk kies af, dan is het ook verloren moeite geweest. Nog nooit een WKB gehad, maar schijnt nogal lang te duren, ik heb tijdens andere behandelingen al moeite mijn mond lang open te houden (laat staan langer dan een uur ..). Maar goed omdat mijn mond nogal smal is zijn verstandskiezen nog niet doorgekomen (zitten nog onder tandvlees, maar heb ze nog wel), mijn gewone tandarts zei de vorige keer dat er een kans bestaat dat deze kan doorkomen als de slechte kies getrokken wordt. Maar kan ook weer krom gaan groeien ...

Ik heb geen röntgen foto's tot mijn beschikking die ik kan delen, dus hierop beoordelen kunnen jullie niet.
Maar welke optie zou het beste zijn?
di, 07/25/2023 - 23:09 Permalink
Tandarts_Richa…

Waarom niet gelijk de WKB gestart... kan je tandarts het af maken. Meestal geen AB Kuur nodig. Als u laat trekken hoe gaat u dat dan vervangen. Niet vervangen heeft hetzelfde effect , op termijn, al een kaart trekken uit een met speelkaarten opgebouwd huis... het stort in. Een WKB en later, als dat gelukt is, een kroon. Iki zou bij mij nooit een kies laten trekken als het, zelfs met een WKB en kroon, behouden kan worden. Maar idd kan het zo niet beoordelen.
wo, 07/26/2023 - 00:25 Permalink
KL1987

Als antwoord op door Tandarts_Richa…

De tandarts waar ik naartoe ging zei tegen me, welke keuze je ook maakt .. WKB of trekken, je moet eerst die AB kuur doen.
Mijn eigen tandarts twijfelde of een kroon mogelijk is, want had dat de vorige keer al gevraagd, maar goed áls het wel zou kunnen zou ik die WKB wel overwegen denk ik, anders is het niet de moeite denk ik.

Andere optie is trekken, en dan een beugel nemen om de kiezen te laten opschuiven naar voren.
Een beugel nemen (op volwassen leeftijd) zat ik wel eens vaker over te denken, mijn tanden/kiezen staan niet mooi en het stoort me steeds meer.
Ben eens naar 1 orthodontist geweest en gehapt en foto's gemaakt, conclusie: ivm met overbeet moet ik een kaakoperatie ondergaan .. dat zag ik even niet zitten eerlijk gezegd.

Dus ja, lastige keuzes allemaal ...
wo, 07/26/2023 - 22:59 Permalink
Tandarts_Richa…

Mijn oudste client die ik naar Ortho heb doorgestuurd was toen 73 jr jong. Tot aan haar dood was zij blij de stap te hebben genomen. Ik doe in een dergelijk geval een endo start. Maar schrijf eigenlijk nooit een AB kuur voor. Voor zover ik mij de laatste 3 jr herinner heb ik geen AB kuur meer voorgeschreven. Is vaak niet meer nodig. Men grijpt naar dat noodmiddel als er geen tijd is om te handelen. EEn kies moet wel heel slecht zijn voordat ik aangeef dat ik geen kroon meer kan maken.
do, 07/27/2023 - 23:01 Permalink
KL1987

Tegenwoordig zie je inderdaad vaker volwassenen met een beugel lopen, mooi dat het op elke leeftijd nog kan.
Misschien dat ik nog eens naar een andere ortho ga voor een second opinion en of die operatie wel echt noodzakelijk is.

Dus een AB kuur voor een ontstoken kies is niet echt gebruikelijk begrijp ik, misschien had m'n eigen tandarts het wel niet gegeven.
Maar goed, ik heb nog tabletten t/m maandag, ze werken wel want sinds gisteren zijn de pijnklachten een heel stuk afgenomen.

Of ik nu WKB of trekken kies, zou dat in principe volgende week al kunnen gebeuren dan? Misschien maar beter niet te lang mee wachten denk ik.
za, 07/29/2023 - 00:50 Permalink
Tandarts_Richa…

Neen, ik vind onnodig gebruikelijk. Hoe eerder hoe beter. In mijnagenda zit ik nu half september voor een dergelijk lang afspraak. Ik ken endodontologen die bijna een jaar wachttijd hebben. Tja groot tekort aan mankracht.
za, 07/29/2023 - 11:22 Permalink
KL1987

Stel dat ik toch besluit de kies te laten trekken, als ik dan later een beugel zou nemen en hierdoor mijn achterste grote kies naar voren schuift om het gat te vullen zeg maar, bestaat er dan een kans dat mijn verstandkies (nu nog onder het tandvlees) ook nog zou doorkomen en dmv de beugel in de juiste positie zou groeien? Lijkt me lastig aangezien die verstandskies nog helemaal niet doorgekomen is en misschien wel schuin groeit, je hoort zo vaak dat problemen met verstandkiezen namelijk ...
zo, 07/30/2023 - 21:13 Permalink
KL1987

11 Augustus toch een WKB laten doen door mijn eigen tandarts. Blijkbaar was de zenuw al zo goed als dood, de behandeling is me reuze mee gevallen. Over een half jaar mag er pas een kroon op om zeker te zijn of WKB goed gelukt is.

In mijn 2e post zie je foto van afgebroken kies van toen, tandarts heeft dit 2 keer hersteld, eerst met witte vulling en 2e keer met amalgaan vulling, vorige week is dit stuk vulling dus wéér losgekomen. Omdat ik er geen last van heb en de doorzichtige WKB vulling nog in orde lijkt heb ik weinig zin om weer terug te gaan. Het is alleen wel zo dat etensresten steeds in dat gat zitten, wat ik er steeds met tandenstoker uithaal, als ik dat doe dan proef ik steeds zo'n hele vieze smaak in mijn mond. Is dit een slecht teken of moet ik me geen zorgen maken?
ma, 09/04/2023 - 22:26 Permalink
Tandarts_Richa…

Elke dag dat een wkb niet goed afgesloten is, en de vulling is gebroken, heb je mogelijk een her infectie v d kanaal v een mm. Dus zo snel mogelijk dicht maken om een her infectie te voorkomen. Ook al voel je niets. Dat kan ook niet omdat de zenuw dood is. Voedsel dat in de gebroken kies komt bederft en gaat stinken. Ruik de kliko op een warme dag. Tweede post ???> er zijn zo veel post waar ik commentaar op geven. Makkelijker om al uw vragen op een post te houden. Nu weet ik het niet.
ma, 09/04/2023 - 23:36 Permalink
KL1987

Foto's in 2e bericht van dit topic bedoel ik (15 november 2021). Nieuwe (wkb) vulling aan binnenkant/kauwvlak van kies lijkt nog goed, alleen stukje aan buitekant wat afgebroken is. Ik houd het gat goed schoon en poets voorzichtig met tandenborstel erin, maar toch die vieze smaak steeds.

Maar goed misschien beste idd om er nog eens naar te laten kijken..
di, 09/05/2023 - 10:59 Permalink