Probleem tandvlees: irritatie/roodheid

Author:
Rick18
Posted:
ma, 07/29/2019 - 01:25
Beste,

Ik zit met een lastig probleem met mijn tandvlees. Een paar weken terug zei iemand opeens tegen me dat mijn tandvlees er geïrriteerd uit zag. Dit had ik zelf nog niet opgemerkt. Na controleren bleek dat inderdaad het geval te zijn. Maar dan wel maar bij 2 tanden.

Natuurlijk afgevraagd hoe dit zou kunnen komen en op een ander forum samen met iemand die medische kennis heeft erachter gekomen dat het naar alle waarschijnlijkheid lag aan te hard poetsen. Ik heb onbewust een hele lange tijd te hard mijn tanden gepoetst en dat zie je ook aan het beetje teruggetrokken tandvlees. Op advies dus veel rustiger mijn tanden gaan poetsen en het ging weg! Op een gegeven moment was de rode plek die in de bijgevoegde foto te zien is minimaal (een paar milimeter hooguit) en begin het tandvlees weer zijn roze kleur terug te krijgen. Ik was verschrikkelijk bang dat het tandvleesontsteking was en dat mijn tanden zouden uitvallen want dat lees je vaak op internet, maar de persoon die me adviseerde vond niet dat het daarnaar uitzag.

Nou goed het was dus bijna weg. Helaas een domme fout gemaakt en laatst maar 1 keer per dag mijn tanden gepoetst doordat ik te laat ben gaan eten en misschien was het weer te hard maar het ziet er nu dus uit zoals in de foto. Ik ben ongerust dat het misschien een ontsteking is. Kan iemand die er wel verstand van heeft even naar kijken en me zeggen wat hij of zij denkt? Dat zou ik heel erg op prijs stellen. Ik heb voor de spiegel ernaar gekeken en perongeluk met mijn nagel in het tandvlees daar geprikt waardoor het ging bloeden (het bloedt dus niet tijdens eten en poetsen uitsluitend nadat ik erin prikte).

Moet ik me zorgen maken of moet ik me weer gewoon even focussen op rustiger poetsen en 2x per dag minstens? Alvast heel veel dank van een radeloos persoon.

(De plek is overigens wel donkerder nu, waarschijnlijk omdat ik erin geprikt heb en dat het gebloed heeft)
Attach
vV

ik weet niet wanneer het laatste bezoek aan tandarts en/of mondhygiënist geweest is maar gezien de forse hoeveelheid tandsteen die op de ondertanden zichtbaar is, en het beeld van het tandvlees lijkt het mij hoog tijd daar weer eens heen te gaan. Dit lossen w e niet op met internetwijsheden, er lijkt iets structureel mis met manier van poetsen, en wellicht zijn er ook andere hulpmiddelen daarbij nodig.
ma, 07/29/2019 - 17:44 Permalink
Rick18

Als antwoord op door vV

Dat dit nog goedkomt dan als ik snel naar de tandarts ga? Het is inderdaad enige tijd geleden omdat ik dacht dat alles goed ging en ik nergens last van had van pijn enzo. Dan heeft die andere persoon de tandsteen gemist op de foto. Gaat zo'n behandeling pijn doen om dat weg te krijgen weet u dat?
ma, 07/29/2019 - 18:25 Permalink
Rick18

Als antwoord op door Gijsss089

@Gijsss089 Dank u voor uw tip

De toestand van de plek is na keurig 2x per dag rustig poetsen weer erg verbeterd gelukkig. Zo lang ik dit blijf doen zal het vast wel goed komen hoop ik. En dan na de vakantie van de tandarts even het tandsteen laten verwijderen dat te zien is aan de onderzijde van de mond. Dank aan vV. Het was me zelf en anderen eigenlijk niet opgevallen.

Ik waardeer jullie hulp.

Rick
Attach
di, 07/30/2019 - 23:50 Permalink
Lieneke

Als antwoord op door Rick18

Kan het kloppen dat je vaak door je mond ademt ipv door je neus? Gebruik je iets om tussen je tanden te reinigen? Ben je al eens naar de mondhygienist geweest? Mondhygienisten zijn zonder verwijzing buiten je tandartspraktijk te bereiken..er is er vast een in de buurt die je op korte termijn kan helpen.
do, 08/01/2019 - 12:36 Permalink
Rick18

Als antwoord op door Lieneke

Ik adem inderdaad redelijk vaak door mijn mond als ik weinig lucht krijg. En als ik wakker wordt na een nacht slapen betrap ik mezelf inderdaad erop dat ik mijn mond open heb dus ik slaap waarschijnlijk bijna de hele nacht met mijn mond open. Omdat ik nooit ergens last van had en ook gewoon mooie witte tanden heb heb ik een bezoek aan een tandarts of mondhygiënist helaas uitgesteld. Daar moet ik dan heel eerlijk in zijn om te kunnen schetsen wat de situatie is. Ik gebruikte niet echt iets om tussen mijn tanden te reinigen. Dat is denk ik de grootste fout geweest. Sinds kort gebruik ik dus ook tandenstokers omdat ik dacht dat tanden poetsen alleen goed was. Daarom lijkt het me verstandig om sowieso even te laten nakijken door de tandarts omdat ik nu niet meer durf te lachen uit angst en schaamte voor anderen. De rode plek wordt steeds iets beter iedere dag.

Dank voor uw reactie Lieneke
do, 08/01/2019 - 12:59 Permalink
Rick18

Als antwoord op door Lieneke

Oke, dit is onverwachts. Ik zag op televisie bij een homeshopping programma het artikel Denta Pic Sonic. Zoals jullie allen vast al hebben gezien had ik last van veel tandsteen aan de onderkant van het gebit. Ik dacht ach wat heb ik te verliezen en dus heb ik dit product besteld.

Het is een product dat lijkt op materiaal dat je ook bij je tandarts zou kunnen tegenkomen. Het zou moeiteloos tandplak, tandsteen en verkleuringen moeten weghalen, mits het goed gebruikt wordt uïteraard. Ik heb hem vandaag binnengekregen en meteen uitgeprobeerd. Artikel is in het bezit van een CE logo dus zou veilig moeten zijn. Het resultaat is denk ik ongelooflijk te noemen.

Ik heb dit artikel 1 keer gebruikt en tot mijn grote verbazing is er volgensmij veel tandsteen verwijdert door het apparaat he? Wat raar dat ik daar nooit eerder over gehoord heb. Dit lijkt me toch echt baanbrekend om snel effectief die rotzooi van je tanden te verwijderen.

Foto 1 is vóór de behandeling en foto 2 erna. Ben er nog steeds verbaasd over wat denken jullie?
Attach
wo, 08/07/2019 - 01:50 Permalink
vV

Als antwoord op door Rick18

dat dit geen alternatief is voor verwijdering door MH want op de meest cruciale plek zit nog tandsteen... Wat een beter idee is , is ophouden de tandarts te ontwijken . Dat advies betreft niet alleen mbt tandsteen, maar ook de rest van het gebit. Pas gaan als je klachten hebt betekent dat je (behoorlijk soms) achter de feiten aanloopt en problemen groter zijn dan nodig waren geweest. Een klein gaatje wat simpel te herstellen was geweest kan sms in relatief korte tijd uitgroeien richting een gat waar een wortelkanaalbehandeling nodig zal zijn om de kies te behouden... Doe ermee wat je wilt. Maar houd ajb op met dit soort rotzooi . je doet je eigen gezondheid te kort..
wo, 08/07/2019 - 12:40 Permalink
Rick18

Als antwoord op door vV

Hoi vV. Ik snap je reactie. Deze aankoop was echter geen reden en manier om de tandarts te vermijden, wellicht kwam dit dan onbedoeld over. De reden dat ik dit product gebruik is omdat ik het zelf niet meer kon aanzien hoe veel er zat en omdat dit voor onzekerheid zorgt, zodat ik in het openbaar niet of nauwelijks durf te praten of te lachen.

Omdat tandarts tot 19 augustus vakantie heeft daarom dit aangeschaft omdat ik toch niets te verliezen had. Het kon namelijk alleen maar beter worden dat weet u ook wel.

Gisteren de achterzijde van de voortanden niet gedaan, vandaag wel even en toch blijf ik erbij dat er echt goed resultaat is geboekt met een ''thuis systeem'' dus ik zou het zelf niet zozeer rommel noemen maar iedereen zijn of haar eigen mening uiteraard ik voel me daarom ook niet aangevallen.

Zoals te zien is is er wederom tandsteen verwijdert en nu voornamelijk aan de achterzijde van de tanden aan de onderkant van het gebit.

Ik verwachtte er eerlijk gezegd niet veel van en als ik zie wat ik nu bereikt heb in tegenstelling tot de eerste keer dat ik mijn gebit liet zien in dit topic ben ik oprecht dan toch een beetje blij.

Ik kan me wel vinden in wat u zegt over dat het niet een oplossing is voor de mondhygiënist. Maar een goede tussenoplossing is het wèl.
Attach
wo, 08/07/2019 - 19:32 Permalink
Lieneke

Als antwoord op door Rick18

Zucht....dat is echt rommel...ik heb 4 jaar hbo gehad om echt goed tandsteen te verwijderen en mijn instrumenten zijn gruwelijk duur. Ik zie nog behoorlijk veel tandsteen zitten, nu juist op de plekken waar het veel kwaad kan. Bovendien laat dergelijk gereedschap geen glad oppervlak achter waardoor de bacteriën eenvoudig nog kunnen aanhechten. Leuk bedacht, maar laat je alsjeblieft helpen door een professional. Een bezoek aan de logopedist is ook geen overbodige luxe.
ma, 08/12/2019 - 11:03 Permalink
Rick18

Als antwoord op door Lieneke

Ja, dat zei vV ook al. Maar waar dan? Ik kan niet echt iets meer zien eigenlijk als ik er zo naar kijk. Ik voeg nog wel even een recenter fotootje toe. Bedoelt u aan de rand van het tandvlees? Dan is het wel bijna onzichtbaar. Tandarts heeft nog 1 week vakantie daarna kan ik een afspraak maken voor een complete check van het gebit en verwijderen tandsteen.
Attach
ma, 08/12/2019 - 12:21 Permalink
Rick18

Als antwoord op door Rick18

Beetje geholpen heeft het wel want het overtollige is weg dus dat probleem van dat andere mensen het zien is weg dus schamen hoeft niet meer. En mijn tandvlees is opeens weer veel rozer geworden en mijn tanden zelfs witter zeiden mensen tegen me.
ma, 08/12/2019 - 12:23 Permalink
vV

Als antwoord op door Rick18

dat is dus precies waarom je met bepaalde zaken naar een professional moet... Wat er nu nog zit zit op plaatsen die je idd niet kan zien. En dat maakt het des te verraderlijker. Blijft een bacteriehaard die dan ook parodontitis kan veroorzaken. en dan ben je echt veel verder van huis..
ma, 08/12/2019 - 12:51 Permalink
Rick18

Als antwoord op door vV

Dank je wel vV! Dat is precies wat ik wilde horen. Jullie maakten me bang met dat jullie nog ''ongelooflijk veel'' tandsteen zien ben ook pas 18 jongens haha ik wist tot voor kort niet eens wat tandsteen was. Ben er met mijn leeftijd denk ik nog prima bij als ik op 19 augustus een afspraak ga maken.

Het was wel echt niet de bedoeling om bewust de tandarts te vermijden he ook al heb ik de indruk dat jullie dat denken. Sterker nog zonder jou liep ik nog steeds met die vieze met tandsteen overdekte tanden rond vV dus je hebt me zeker geholpen aangezien dit topic oorspronkelijk bedoelt was voor rood tandvlees.

En ja ik heb gelezen wat eventuele gevolgen kunnen zijn op termijn met als ergste chronisch ontstoken tandvlees en uiteindelijk verlies van tanden. Daar gaan we uiteraard niet voor.. Ik waardeer je eerlijke antwoord ben nu iets rustiger en gekalmeerd.

Snap alleen het advies van een logopedist niet zo van je Lieneke. Mijn spraak is prima hoor, afgezien van dat ik Limburgs ben maar dat terzijde :')
ma, 08/12/2019 - 13:03 Permalink
Rick18

Als antwoord op door Rick18

Ik doe ook veel meer mijn best. Ik stoker nu iedere avond en ik kom prima tussen elke tand, behalve boven in het midden en mijn snijtanden dat is iets lastiger. En na iedere maaltijd spoel ik mijn mond met water en tot mijn verbazing kwam er dus serieus veel etensresten uit de spleten van mijn tanden na het eten van ''maar'' een boterham dus ik snap nu dat reinigen tussen de tanden ook belangrijk is. Verder overgestapt van Prodent naar Elmex anti caries (die oranje met aminfluoride). Drink dranken die schadelijk kunnen zijn met een rietje en slik het snel door. Al moet ik wel oppassen dat ik niet te ver ga want vind het nu beetje eng zelfs om iets te eten omdat ik bang ben dat er etensresten tussen de tanden gaan zitten.

Maar zoals jullie zien zijn jullie een wake up call ik doe echt veel meer mijn best met tanden reinigen dan voorheen. Poets ook 2 keer per dag en daarbij neem ik het tandvlees mee.
ma, 08/12/2019 - 13:15 Permalink
Lieneke

Als antwoord op door Rick18

Kijk, we leren tijdens de opleiding juist de plekken te beoordelen die een leek niet ziet. Ik zie het wel, jij niet. En ik zou bet ook kunnen voelen als je bij me in de stoel zat. Dat leer je niet alleen tijdens de opleiding, het is vooral veel vlieguren maken. Tja, dar moet je dus maar op vertrouwen...zoals ik al zei...het laat je tanden ruw achter en het lost dus zo niks op. Ik hoop dat de tandarts zo wijs is om je naar een mondhygienist te verwijzen om de spiraal te verbreken. Met enkel tandsteen verwijderen, zal je er ook niet komen.
ma, 08/12/2019 - 18:19 Permalink
Lieneke

Als antwoord op door Lieneke

Logopedist: je geeft aan mondademhaling te hebben. Een logopedist die doet veel meer dan alleen spraakbegeleiding. De mondademhaling is mede de oorzaak van je tandsteen en ontsteking.
ma, 08/12/2019 - 18:21 Permalink
Rick18

Als antwoord op door Lieneke

Klopt. Ik zal moeten achterhalen of de hygiëne die ik toepas voldoende is want anders zit je binnen de kortste keren weer met tandsteen. Ik geloof u best hoor u heeft er jaren voor geleerd ik niet. Dat ruwe klopt wel ja. Het heeft mijn voortanden ook dusdanig scherp gemaakt dat ik mijn tong eraan bezeerd heb tijdens dat ik erlangs kwam. En alsof dat nog niet genoeg was ook nog een wond in mijn wang achterin gemaakt het is best scherp materiaal. Maargoed dat is al weer geheeld na 2 dagen gelukkig. Wat mij dan wel nieuwsgierig maakt... mijn achterste kies aan de rechterkant was dus redelijk ruw. Nadat ik die tand met dat apparaat behandeld heb is die zo glad geworden dat ik een piepend geluidje hoor als je eroverheen wrijft met je vinger dat vind ik wel opmerkelijk. Eerst stroef en vervolgens glij je eroverheen.
ma, 08/12/2019 - 18:41 Permalink
Rick18

Als antwoord op door Rick18

Ik zie je bericht over de logopedist nu pas oeps. Ik snap het al inderdaad. Ik wist niet dat je van mondademhaling een ontsteking kunt krijgen en dat tandsteen hierdoor meer verschijnt. Het zou anderzijds ook kunnen komen doordat daar wellicht ook tandsteen zit op die plek hoop het niet. Jammer van de vakantie anders was ik er al lang vanaf geweest. Hoop niet dat de tandarts teleurgesteld zal zijn als hij al dat tandsteen ziet schaam me verschrikkelijk... hij kan nogal direct zijn. Sorry voor al mijn vragen maar hoe lang denken jullie dat dit weghalen zal duren? Maximaal half uurtje of moet ik rekening houden met een langere behandeltijd? Ik ga me wel over de drempel heenzetten en gewoon zo snel mogelijk plaatsnemen in de stoel en van te voren al excuseren voor hoe mijn gebit eruit ziet :/
di, 08/13/2019 - 01:21 Permalink
Rick18

Als antwoord op door Rick18

Hoi jongens,

Voordat ik vraag over mondspoelmiddelen wilde ik even zeggen dat jullie denk ik toch wel een beetje gelijk hadden. Vandaag is het apparaat dat ik had al kapot gegaan, trilt niet meer zelfs niet met nieuwe batterijen. Dat is wel balen. Verder heb ik het idee dat de tandsteen tussen de tanden gewoon terugkomt ofzo, althans na een paar dagen voelen de spleten weer dichter aan dat is heel frustrerend. Denk dat dat te maken heeft met dat het de tanden ruw achterlaat wat jij zei Lieneke. Heb een foto bijgevoegd van vanmiddag wellicht kan iemand bovenstaande bevestigen afgaande op verschillen tussen de vorige foto en nu. Ik baal er wel van.

Verder kan ik jullie meningen over mondspoeling gebruiken. Mijn mondspoeling die ik heb gekocht van Listerine zou tot 97% van alle plak kunnen verwijderen die je met tandenpoetsen vergeet. Als ik het gebruik heb voel ik inderdaad een lichte branding op somiggen plekken. Jullie zijn tandarts, zijn jullie van mening dat mondspoeling, naast 2x per dag poetsen met een fluoride tandpasta en 1x per dag stokeren, kan bijdragen aan een goede mondhygiëne? Ik lees verschillende dingen op internet.

Gelukkig nog een aantal dagen voordat ik de tandarts eindelijk kan bereiken. Wil hier echt vanaf zijn.

Dank alvast en een fijne dag.
Attach
do, 08/15/2019 - 16:09 Permalink
Rick18

Hallo iemand,

Komende dinsdag heb ik dan toch eindelijk een afspraak staan bij de tandarts vanwege ongelofelijke drukte!
De afgelopen maanden heb ik me daarom maar zo goed mogelijk verzorgd. Ben begonnen met iedere dat stokeren, heb speciale tandenborstels gehad met driehoek haartjes van Elmex en sinds vandaag toch overgestapt op elektrisch tandenpoetsen. Dit is nog erg wennen maar het maakt het wel beter schoon.

Ik wil voordat ik naar de tandarts ga nog één keer aan jullie vragen wat jullie ervan vinden zodat ik weet hoe de tandarts op mijn gebit gaat reageren, ik ben namelijk te lang niet meer langsgeweest maar door jullie ga ik dus dinsdag wel na lange tijd omdat ik weet dat het belangrijk is.

Zien jullie nog veel tandsteen zitten? En ook tekenen van paradontitis misschien? Daar ben ik het meest bang voor. Ik zie al een tijdje tegen de afspraak van dinsdag op en ben bang dat hij iets gaat vinden wat niet goed is. Ik ben daardoor supernerveus. Denken jullie dat het tandsteen nog goed valt te verwijderen en dat het weer goedkomt?

Voortaan ga ik sowieso gewoon ieder half jaar naar de tandarts want ik heb mijn lesje nu maanden lang moeten leren. Alvast super bedankt en groeten.
Attach
zo, 11/03/2019 - 19:58 Permalink
Rick18

Als antwoord op door Rick18

Ik weet niet of iemand dit nog leest maar ik wil graag hiermee dit verhaal afsluiten.

Ben zojuist naar de tandarts geweest. Deze heeft 2 foto's van mijn gebit genomen en daarop was niks verontrustends te zien. Ik heb 4 verstandskiezen maar die zijn nog niet klaar om door te komen.

Verder heeft hij tandsteen verwijderd maar dat was niet zo heel veel meer zei die. Dan heeft dat apparaat toch goed gewerkt haha. Ook is het tandvlees niet ontstoken en kan hij niet ver erdoorheen wat betekent dat het niet ontstoken was dacht ik ofzo.

Het enige jammere was dat sommige tanden scheef stonden zei die maar dat kan ik later laten behandelen als ik wil. De conditie is goed.

Maar zonder jullie vV en Lieneke zou ik niet zijn gegaan. Ik wil jullie hartelijk bedanken! Maanden van angst en onzekerheid zijn voorbij. Voortaan ga ik ieder half jaar op controle. En daar gaat de vrouw aan de balie ook voor zorgen zei ze haha :')

Bovenal heb ik geluk gehad en ben ik erg blij.
di, 11/05/2019 - 10:00 Permalink